Gå till innehåll

RAM-minnet till en ASUS 6R Series?


Recommended Posts

Tja. På våran bärbara dator står det att det skall vara 512 mb Ram, men när man kollar i systeminformationen så står det endast 384 mb ???

Vad beror detta på?

Det kan vara så, att dom resterande 128 MB går åt till det integrerade grafikkortet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men varför står det då 512 mb ram på datorn, och inte 384?....

Alltså..... det sitter troligen en minnesmodul på 512MB i datorn, men eftersom 128MB har reserverats av grafiken så, syns bara dom resterande 384MB i systemet! Dom flesta stationära datotorer har ett löst grafikkort med egen minneskapacitet. Om du laddar ner analysprogrammet SIW, så kan du själv se hur minnet är fördelat. Jag vågar nästan lova att det kommer att stå 128MB DDR/SDRAM på grafiken!

http://www.gtopala.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du hade rätt.

Men jag tycker det är missvisande om det står 512 mb ram på datorn när det egentligen bara är 384 >:(

Borde inte säljaren informerat om detta i butiken?

Om man vill ha en dator med 512 mb i ram, hur skall man göra då?

Kanske fler som har blivit "lurade" här på forumet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill ha en dator med 512 mb i ram, hur skall man göra då?

Det finns troligen plats för en uppgradering av ramminnet i datorn! Utan att veta exakt vilken dator du har kan jag inte säga mer precist! Men en uppgradering med t.ex ytterligare 512MB skulle garanterat göra gott för datorns prestanda!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, så jag kommer hamna på 768 mb då , vid en uppgradering av minnet. eftersom 128 mb går till grafikminnet.

hur gör man om man vill ha 1 gb ram i datorn??

man ser ju massa datorer t ex på siba eller on off, där det står 512 mb i ram eller 1 gb.

en liten varning tycker jag bör utfärdas, om inte säljaren upplyser om detta i butiken. tror folk skulle bli ganska irriterade och vill ha sänkt pris eller pengarna tillbaka om det står 512 mb och de bara får 384 >:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gick i skolan blev det 896MB  ;)  (1024 - 128 = 896)

Angående försäljare och reklam så vet du väl att man aldrig visar fram nackdelarna med en produkt ::)

Man kan ju säga att 1024MB minneskort sitter i lådan och om man ser efter så gör det det också...

Att sedan detta minne skall räcka till annat än Windows skriker man inte ut med...

Det enda som visar detta är att det står att grafiken är Embedded... använder oftast det inbygda minnet.

EDIT:  Fel av mig! :o

          Minneskorten kan vara upp till 1GB per styck... Du kan alltså sätta in 2048MB totalt.

          Kingston ValueRAM SO-DIMM DDR2 PC4200/533MHz CL4 1GB  170:- - 220:- /styck bara  ;)

          http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=so-dimm%20ddr2%20533

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tycker bara att säljaren kunde informerat om detta.

Vilka datorer säljs med "riktiga" 1 Gb?

Som sagt, försäljare skall sälja...

De flesta(billigare) bärbara har grafikchip inbygt på moderkortet och använder alltså det 'gemensamma' minnet.

Att din PC 'bara' har 512MB minne hindrar inte att du expanderar den till 2048MB för en rimlig penning.

Minnet undertill är lätt för vem som helst att byta och direkt har du ytterligare 512MB för 200:- (1x1GB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I see.

Men ekonomin tillåter inget sådant köp för tillfället. Det var ju därför man skulle köpa en bärbar med 512 mb i från början för att man skulle slippa att uppgradera den senare.

Jaja, bara att skärpa till sig och ha mer koll på läget i framtiden. Tur att man lär sig av sina misstag.

Tråden avslutas härmed för min del, och jag tackar för all hjälp som vanligt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...