Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag kör med en router och eftersom jag har tre datorer och en ip-telefon som är anslutna till routern så får jag ju olika ip-nummer(192.168.1.X) beronde på vilken maskin som startar upp först får ju den det lägsta ip-nummret efter ip-telefonen som alltid är igång. Ex. 192.168.3 för laptop.

Ett problem med detta är när man i inställningar för dc och torrent måste ställa in vilka portar som programmet kan köra över är att man måste köra Port Forwarding i inställningar för routern för vardera program (dc, utorrent). Portar som ska kopplas ihop med ip-nummer för den dator man kör dc och torrent ifrån.

Problemet är bara det att man varje gång för ett annorlunda ip-nummer alltså inte 192.168.1.4 utan 192.168.1.5 ex. så stämmer ju inte inställningarna i Port Forwarding som man ställt in. utan måste ändra det varje gång.

Går det att fixa ett permanent ip-nummer för varje maskin eller nått liknande för att lösa detta problem?

Det här var lite klurigt att förklara men jag hoppas att ni förstår mitt problem  :) fråga annars så ska jag försöka förklara på ett annat sätt.

Posted

Kolla vad du har för "Lease time" på LAN DHCPn

D-Link kör med 1 vecka som standard och då är det mindre

sannolikt att en IP adress byts mellan burkarna.

Ser ut så här med D-Link

t_eDwmBDzVt.gif

Mer strul att köra med fasta IP adresser på LAN sidan.  (iofs inget problem om man

sätter sig in i manualen....)