Gå till innehåll

[LÖST] Hur tar man bort en partition?


Belsebub

Recommended Posts

Du har en Asus va?

Jag har exakt lika dant och har hört att Asus gör "dålda" partitioner med återställningsgrejer.

Jag vet inte hur man tar bort den så jag kan hänga med i tråden :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope har en dell, fast det lär väl vara samma grej då gissar jag på  :(

Som du säger går det inte att högerklicka och ta bort den för att föra samman den så det blir en partition. Men det måste ju gå på något annat vis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok partitionen är nu i "icke allokerat tillstånd" Men jag kan inte lägga över dom 10 gb till min primära partiotion, finns inte det alternativet i menyn. Kolla bild:

55hh8.th.jpg

Och det är ju inte EISA-partiotionen jag vill ta bort. Den är ju bara på 86 mg så den kan lika gärna ligga kvar. Utan det är partiotionen på 10 gb som finns där och gör sig onödgt oanvända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok partitionen är nu i "icke allokerat tillstånd" Men jag kan inte lägga över dom 10 gb till min primära partiotion, finns inte det alternativet i menyn.

Du kan inte slå ihop partitioner i diskhanteringen..... det krävs ett 3:e-parts program, typ Partition Magic eller liknande, för att göra det !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har du inte läst länken..... :-

Partition Magic och Vista är en rysare med fel version

gparted kan vara en rysare.

"Once the partition has been deleted, exit from Diskpart, and now users can use the much familiar and much easier Disk Management tool in Windows (diskmgmt.msc) to manipulate the freed unallocated partition. Users can create a new volume (partition) with this space, or simply merge it to existing partition by extending the size of the existing partition."

Som jag skrev så rekommenderar jag en ny partition som är riskfritt.

Annars så ändrar du storleken på partitionen, gparted funkar lika.

Men det innebär risker  !!!  Backuper  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag var med på allt tills det där sista du citerar.

Det jag inte förstår är att om jag vill flytta över mina 10 gb till ordinare. Måste jag väl som tidigare talare säger ha ett 3epartprogram. Och då måste jag väl välja alternative merge part.?

gpartet kunde jag inte esn installera, fanns ingen exe-fil i mappen som han länkade till?

Krymper jag den blir det bara så här:

namnlskb8.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste ha "respekt" för partioneringar och storleksändringar av en partition.

Det är massvis med info som ska skrivas om i olika tabeller som beskriver en disk/partition

Att enbart titta på ett GUI så ser det ju ofarligt ut....

gparted är ett Linuxprogram som ingår i de flesta distarna inkl att

man kan göra en fristående gparted skiva.

Ofarligt att göra en ny användbar partition.

XP/Vistas diskmanager funkar precis lika som gparted och man jobbar med att ändra storlekar.

Bleeping har en bra guide för Vista

http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/tutorial133.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...