Gå till innehåll

Jaha, så får man inte aktivera Windows längre :(


L-L

Recommended Posts

Har sedan förra året använt Windows XP Pro SP2, med tillhörande nyckel, som jag fått i egenskap av att vara student. Nu är det dock så att jag gillar att fixa & trimma systemet. Därför har jag ju ominstallerat Windows en mängd gånger (alltid på samma dator), och aktiverat varje gång. Det har gått fint ända tills dagens ominstallation och aktivering, då jag möttes av följande meddelande:

According to our records, the number of times you can activate Windows with this product key has been exceeded. Please enter a different product key and then click Retry.

Jaha? Vad 17 skall det vara så för? Det är ju helt sjukt. Skall försöka lösa detta genom kontakt med rätt instans. Någon som är insatt i Microsofts licenser och kan förklara?

Om det inte går att lösa så har jag i alla fall inte mindre än tre andra alternativ:

(1) XP Pro SP1a (också från skolan)

(2) XP Home SP2 OEM (som följde med datorn)

(3) Vista Business (även denna från skolan)

Nr 1 ligger närmast till hands. Nr 2 skulle framtvinga att jag extraherar en egen CD från i386-mappen och använder nLite. Lite trixigt men skall nog gå bra. Nr 3 klarar nog inte min hårdvara utan att svettas ordentligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sedan förra året använt Windows XP Pro SP2, med tillhörande nyckel, som jag fått i egenskap av att vara student. Nu är det dock så att jag gillar att fixa & trimma systemet. Därför har jag ju ominstallerat Windows en mängd gånger (alltid på samma dator), och aktiverat varje gång. Det har gått fint ända tills dagens ominstallation och aktivering, då jag möttes av följande meddelande:
According to our records, the number of times you can activate Windows with this product key has been exceeded. Please enter a different product key and then click Retry.

Jaha? Vad 17 skall det vara så för? Det är ju helt sjukt. Skall försöka lösa detta genom kontakt med rätt instans. Någon som är insatt i Microsofts licenser och kan förklara?

Om det inte går att lösa så har jag i alla fall inte mindre än tre andra alternativ:

(1) XP Pro SP1a (också från skolan)

(2) XP Home SP2 OEM (som följde med datorn)

(3) Vista Business (även denna från skolan)

Nr 1 ligger närmast till hands. Nr 2 skulle framtvinga att jag extraherar en egen CD från i386-mappen och använder nLite. Lite trixigt men skall nog gå bra. Nr 3 klarar nog inte min hårdvara utan att svettas ordentligt...

Meddelandet får du antagligen pga. att du har en OEM version och har installerat den x antal gånger.

Och förbrukat dem.  Om jag inte minns fel så kunde man med min fars OEM använda nyckeln 10 gånger etc.

När de är förbrukade, så får du ringa Microsoft som du uppmanas till vid installationen.

Farsan har också nu en förbrukad OEM, och vid varje ominstallation så måste jag ringa Microsoft.

Inga problem. Du säger en kod som står på skärmen så får du en ny installationsnyckel direkt.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

Men Microsoft loggar väl hur mycket som helst, allt de kan, förutom mitt namn... så det borde ju framgå att alla aktiveringar har skett från samma IP-adress. Tror dock mig ha läst att det skickas ett icke unikt hårdvarunummer varje gång, så de kan väl inte veta att det är samma dator. Spelar dock ingen roll, enligt avtalet får jag använda min nyckel på en annan dator (men kanske inte på två samtidigt).

As per the FAQ section at the website [Q: I have a new computer now, how can I re-install my software?] You are allowed to install the software more than once based at the discretion of the program administrator (note: You will possibly require a new key).

Hur som helst, segt att behöva ringa Microsoft varje gång nu. Kanske jag skulle ladda ner XP Pro SP1a i stället, nLite:a till SP3 och köra med den nyckeln i stället. Det vore fullt legitimt. Tveksam till att gå över till Vista, även om jag är tillräckligt nära en fulländad XP-installation för att vara beredd att lämna XP... kan inte göra mer än att njuta av hur bra det funkar nu, så det vore kul med utmaningen att få till ett slimmat Vista med vLite. :)

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...