Gå till innehåll

D-link DIR-635 installationsproblem


Recommended Posts

jag fick hem en ny d-link dir 635 idag efter att min förra pajat, har lyckats installera allt på min stationära vista burk förut. När jag startar click n´connect som e installationsprogrammet så kan det inte hitta routern när den är kopplad med nätverksladden. kan det bero på modemet? det är ett webstar epx2203 från comhem. har inte samma modem nu som jag hade till min stationära dator. finns det något man kan göra eller e de bara att gilla läget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se först efter så att nätverkskabeln sitter i ordentligt i datorn och D-Linken. En grön länk-lampa

skall tändas vid inkoppling i respektive kontakt.

I Nätverksanslutningar skall du få status Aktiverad på Lokalt Nätverk.

Prova med att via WEB-läsaren gå direkt till D-Linken genom att skriva in IP-adressen 192.168.0.1

Om du lyckas få kontakt så är Användarnamn: Admin    Lösenord: <tomt>

Eftersom modemet sitter inkopplad mellan telefonjacket och D-Linken så påverkar den inte om du

skall få kontakt mellan din PC och D-Linken.

Man skall aldrig gilla läget om det innebär olägenheter... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

____                          _____                          _______

|dator|-- rj45-kabel -->|router|-- rj45-kabel -->|modem|-- coax-kablel --> antenn uttag

Antar att du kopplat så?, och du kommer åt nätet men kan inte konfigurera routern via det medföljande programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara så att din ISP (internetoperatör) har IP-lås? Det kan ta upp till 1 dygn om det har kladdats med modem/router... Kanske bara Telia som har sånt?

Prova att ha modem och router avstängd någon eller några timmar. Sätt på modemet först och se till att det är helt uppstartat. Därefter slår du igång routern och låter den starta helt. Sist slår du igång datorn...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comhem har inga direkta "ip / mac " lås.

Men när du kopplade in routern, stängde du av modemet, drog ur datorn, kopplade in modemet, sen startade router och sen modemet. Comhems modem måste startas om varje gång du byter, till en enhet med ny "MAC" adress.

Får du lokalt ip av routern till datorn?

Får routern en extern ip adress av comhem.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo Comhem har riktiga "dumlåsningar" som kan vara i timskala.

Har man bråttom så klonar man enklast en router med burkens som var

anslutens MAC adress, men det är lite överkurs för många.

Ligger man rätt i förhandlandet så kan det gå snabbt, sen kan man testa och

gå in i roterwebgränssnittet och frige adressen.

Annars är det bara att vänta ut förhandlandet.... ;)

Sen bör man då kolla ev firmwareuppdateringar på D-Links svenska supportsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har startat om modemet och haft det avstängt i flera flera timmar, just nu så surfar jag med tråd på routern, funkar utmärkt. och om jag tar ut nätverkskabeln och ansluter till routern så går det att ansluta samtidigt som det står att jag inte är ansluten till något nätverk...har även uppdaterat firmware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
å helt plötsligt så fick jag de att funka!  ;D

Du får gärna säga hur du fick det att funka!

Jag har samma problem som dig, jag har kopplat allt rätt (enligt Quick-Setup) men jag kommer inte ut på nätet (internet). Jag får full kontakt med routern trådlöst och det funkar fint att surfa på bara modemet (ej genom routern).

Jag gissar på att det är någon inställning i routern eller liknande kanske?

Snälla svara för jag orkar inte ha 25m kabel genom hela lägenheten och vi är flera i familjen som väntar med spänning på att få komma ut på nätet trådlöst.

Mvh Tony

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att det är någon inställning i routern eller liknande kanske?

Snälla svara för jag orkar inte ha 25m kabel genom hela lägenheten och vi är flera i familjen som väntar med spänning på att få komma ut på nätet trådlöst.

Nope, troligen inte....

Det beror oftast på att en operatör inte släpper IP adressen från den burk som är ansluten

och låter routern få IP adressen istället.

Comhem har långa låsningstider för IP adressen som delas ut.

Om det är Comhem så koppla in routern, starta om kabelmodemet och lägg dig och sov

så har routern IP adressen i morgon bitti... ;)

Besök även D-links supportsida, dlink.se och kolla firmware

Sen kan man fippla lite mer om man tycker om manualer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo tack, jag fick det att funka igår  ;)

Lösningen var som nämnd ovan: Stängde av modemet + router + dator, hade det avstängt i nån timme tror jag, eller mindre. Dessförinnan "resettade" jag comhem-modemet för att vara helt säker. Sedan startade jag upp dom i tur och ordning: modem > router > dator > laptop och den fick kontakt på direkten.

Sedan har jag gjort lite inställningar idag som behövde göras  ::)

Så jag antar att vi har kommit på en lösning och även fått ett svar på problemet till hjälp för andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan har jag gjort lite inställningar idag som behövde göras  ::)

Glöm nu inte att kryptera det trådlösa med WPA2  ;)

Det lustiga jämfört med FRA debatten är att cirka 50% av alla användare

inte krypterar eller har för dålig kryptering.

Liksom lite mer hotfullt att köra sitt nätverk helt öppet för vemsomhelst att snoka i... :D

D-links supportsidor förklarar det här bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har hyffsad säkerhet med en nyckel på en jäkla massa siffror och bokstäver, men det komiska är att nu har vi 0.25Mbit/s undertiden vi väntar på uppgradering, vilket gör att vi surfar på andra trådlösa nätverk i listan och vi har tre st som inte är skyddade  ;D

Det är bara att tacka och ta emot  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har hyffsad säkerhet med en nyckel på en jäkla massa siffror och bokstäver, men det komiska är att nu har vi 0.25Mbit/s undertiden vi väntar på uppgradering, vilket gör att vi surfar på andra trådlösa nätverk i listan och vi har tre st som inte är skyddade  ;D

Det är bara att tacka och ta emot  ;)

Var nu snäll mot dina grannar... ;D

Snoka inte i deras burkar eller trafik.... 8)

(sådär ser det ut överallt :P)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Oj, nu ska jag bumpa upp teman ;-)

Det är så att jag har samma modem, och ska köpa D-Link DI-524 router.

Men en liten fråga, jag har öven också telefoni inkopplad i modem.

Kan telefoni fungera med router?

Jag kopplar bara modemet till router, samtidigt som telefoni kabel sitter inne och funkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du både bredband och IP-telefoni i samma modem så har de också egna förkonfigurerade portar där.

Du kopplar alltså endast över datoruttaget till routern och låter IP-telefonin vara kvar.

Telias Zyxel modem har separata dedikerade portar för data, telefon, TV och reserv.

Telias Thomson har inga dedikerade portar utan där kopplar man som man vill.

Så all datat kan samsas i samma nät om modemet är utformat så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...