Gå till innehåll

Opera 9.5


Gäst al6

Recommended Posts

Gäst DimensionX

Testar Opera just nu. Snygg och funktionell, men jag saknar mina tillägg som jag är van vid i Firefox.

Hur får man dit en adblocker till exempel?

Använder en plugg till FF som gör att jag kan se sidan i Opera, smidigt och bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar Opera just nu. Snygg och funktionell, men jag saknar mina tillägg som jag är van vid i Firefox.

Hur får man dit en adblocker till exempel?

Använder en plugg till FF som gör att jag kan se sidan i Opera, smidigt och bra.

Högerklicka på valfri websida och välj blockera innehåll.

Håll sedan ner ctrl o välj det du vill blockera.

Precis, jag delar ut mitt filter - som jag just börjat bygga upp som nybliven Opera-användare - här:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g75711#msg75711

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Har nu kört Opera ett tag parallellt med Firefox och är riktigt nöjd faktiskt. Snygg, snabb och har en hel del händiga funktioner. Sen använder jag pluggen "View in Opera" i Firefox så att jag lätt kan se den aktuella sidan i Opera.

Opera får bra betyg av mig, en kompetent och snabb browser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du börjat använda Mouse Gestures?

Bara att dra musen åt vänster / höger under tiden du håller inne höger musknapp så kan du gå fram / bak med blixtens hastighet - det är den viktigaste funktionen av alla.

Utan den hade jag dött.

Man kan även dra ner så öppnas ny tabb - blixtsnabbt. Kolla alla gester man kan göra vettja :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Till alla som använder Firefox och/eller IE.

Ge Opera 9.5 en chans. Den är ändå lätt att avinstallera om ni inte skulle tycka om den. Själv har jag varit nöjd så här långt och kör den parallellt med Firefox.

Snabb som attan, har många bra funktioner och har varit totalstabil så här långt. Importerar alla Firefox bokmärken på studs och många funktioner har samma kommandon eller tangentbordsgenvägar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har använt Opera 9.50 i ungefär en vecka nu (hade Firefox 3 RC 2 innan), och jag tycker väl i det stora hela att den är så bra att jag inte kommer gå tillbaka till Firefox. Enda problemen är att det är svårt att blockera "skräp" så bra som NoScript och Adblock Plus. Dessutom har den krashat 5-6 gånger. Men snabbheten (i såväl uppstart som växling mellan flikar), möjligheten att organisera verktygsfält snyggt, samt det lilla utrymmet Opera tar på hårddisken väger nog upp trots allt. Är mycket nöjd med utseendet, jag har lyckats optimera ytan väl vilket är viktigt för mig då min monitor bara klarar 1024x768. Se bild. Inte ens statusfältet är kvar (länkadresser visas bredvid adressfältet!).

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Det mest förvånande är hur snabb och fyndigt konstruerad Opera är, det impade på mig i alla fall. Hela browsern känns både bekväm och otroligt snabb på min dator. "Solid" på nåt sätt.

Då har man två favoriter nu då, Firefox och Opera. :)

(hemliga källaren är mitt eget forum) :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till alla som använder Firefox och/eller IE.

Ge Opera 9.5 en chans. Den är ändå lätt att avinstallera om ni inte skulle tycka om den. Själv har jag varit nöjd så här långt och kör den parallellt med Firefox.

Snabb som attan, har många bra funktioner och har varit totalstabil så här långt. Importerar alla Firefox bokmärken på studs och många funktioner har samma kommandon eller tangentbordsgenvägar.

"Importerar alla Firefox bokmärken på studs"

hur gör jag då?

arkiv-importera........ eller finns det nåt annat sätt?

Håller med om att opera är bra, dock saknar jag tillägg som adblock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Installera bara, det görs automatiskt. :)

Jag installerade och vips så hade jag alla mina bokmärken i Opera.

Vill du göra det manuellt så gå bara till menyn "Arkiv" i Opera och Importera/Exportera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...