Gå till innehåll

FRA-lagen?


Gäst DimensionX

Recommended Posts

Gäst DimensionX

Du bäver, det är aldrig så lyckat att ta upp politik eftersom det kan hetta till ordentligt. :D

Vi lägger ned och snackar data istället. ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 73
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Oavsett Reinfeldt/ nuvarande sittande regering eller riksdagen så anser jag det ändå  är Reinfeldt och hans lilla gäng som drivit genom lagförslaget. Att det sen slagits fast i själva riksdagen hör ju inte hit direkt.. Det är en borgerlig lag, det är de som genomfört detoch det är deras fel.

Socialdemokraternas Mona Salin, Miljöpartisten Maria Wetterstrand mm har lovat att riva upp lagen om de vinner nästa val. Alltid något och jag hoppas verkligen denna lag och den nuvarande sittande regering spolas ner för alltid. De gör inget annat än bara förstör landet och slickar amerikanarnas rövar som vanligt. Precis som sist de satt i makten. Som tur var varade det inte så länge och lär inte bli långvariga i makten denna gång heller

Tack vare denna egoistiska regering i makten får båda morsan och farsan nu käka vatten och bröd. Deras pension räcker knappt till något och man får ta från sin egen ficka och ge dem. Maten och allt har blivit dyrare och även det är flintisens fel  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall säga dig Bäver, jag blir fly förbannad varje gång jag går och köper en dosa snus, efter TVÅ vansinneshöjningar. Och inte bara snus...........

Så, du får ursäkta, men jag tål inte Reinfeldt.

Instämmer! Som snusare (grov-) gillar jag inte Reinfeldt. Röstar inte heller på honom. Då vet du det! ;D

Nu trodde jag att tråden handlade om FRA lagen, inte om politisk åskådning eller snus. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara tillägga att då det gäller Mona och FRA så gäller för henne att samla politiska poänger. Är inte alls säker på att Sossarna egentligen är emot FRA-lagen. Man kan ju hoppas! För de sitter snart i regeringsställning igen! Sorry OT.

(Jag är förnärvarande politiskt obeslutsam).  :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
Då var det dags att lyfta fram länken om FRA lagens konsekvenser... >:D

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=858196

Jo det var ju också en vinkling.....  "fan som läser bibeln".

Fakta länken :

Publicerad 30 november 2008 23:59

De nya lagarna och lagförslagen

FRA-lagen, engångskostnad 100-300 miljoner kronor. (Lagen ger Försvarets radioanstalt rätt att avlyssna trafik som passerar Sveriges gränser med kabel.)

Trafikdatalagring för brottsbekämpning, engångskostnad 760-1.140 miljoner kronor.

Krav på spärrfunktioner och specificerad faktura, kostnad 64-162 miljoner kronor.

Auktioner av spektrum för mobiltelefoni, kostnad 3-5 miljarder kronor.

Glesbygdsavgift, kostnad 7,3-9,9 miljarder kronor.

Detta är engångskostnader. Dessutom kostar det mellan 370 och 700 miljoner kronor per år att driva alla nya system och funktioner. Det finns dessutom två förslag som IT & Telekomföretagen inte kunnat räkna ut kostnaden på: Antipiratlagen Ipred och en statlig utredning som vill ändra ersättningen till markägare när mark exproprieras.

En sak är kanske att de stora operatörerna gemensamt övertar NMTs nät med gemensam drift.... ;)

FRA buggning är ju ytterst enkelt med ett fåtal positioner där det behövs "uttag", hos tex Netnod har man ju mycket.

Trafiklagring borde vara en ren teknialitet med något större volymer än nu.

Själva säkerheten är ju småpotatis....  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inget som helst behov för FRA. Vi är väl knappast tungt terroristbelastade, är vi?

Jo vem vet....  är ju bara att klicka sig till DNs framsida och kolla in en ledsen indiska...

Det gäller ju att täppa till alla möjligheter för de här barbarerna att försöka något.

Det var väl några "tomtenissar" på 30 talet som resonerade lika....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Ser inget som helst behov för FRA. Vi är väl knappast tungt terroristbelastade, är vi?

Jo vem vet....  är ju bara att klicka sig till DNs framsida och kolla in en ledsen indiska...

Det gäller ju att täppa till alla möjligheter för de här barbarerna att försöka något.

Det var väl några "tomtenissar" på 30 talet som resonerade lika....

Med andra ord, jakt på "potentionell terrorism", som inte finns.

Farliga saker det.

Vi har sett det förut.

Det, om något, skapar nojja. Tänk, "vad kan folk" göra? vilka brott "kan" de begå?

I slutändan bäddar sånt här för ett övervakningssamhälle i klass 30 talets Tyskland. Där en 3 åring med plastpistol blir misstänkt terrorist. Ett samhälle där vi skall övervaka de som övervakar oss. Inför vi diktatur så kan vi hoppa över första fasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I slutändan bäddar sånt här för ett övervakningssamhälle i klass 30 talets Tyskland. Där en 3 åring med plastpistol blir misstänkt terrorist. Ett samhälle där vi skall övervaka de som övervakar oss. Inför vi diktatur så kan vi hoppa över första fasen.

Nej det bäddar inte för något övervakningsamhälle, däremot så kanske det hindrar några fanatiska dårar att begå terror.  >:D

Det är väl ett klockrent läge just nu om världen backar ner i den mörkaste lågkonjukturen sedan just 30 talet.

Rena tramset angående behovet att en riktig underättelsetjänst inkl att de får verktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

I slutändan bäddar sånt här för ett övervakningssamhälle i klass 30 talets Tyskland. Där en 3 åring med plastpistol blir misstänkt terrorist. Ett samhälle där vi skall övervaka de som övervakar oss. Inför vi diktatur så kan vi hoppa över första fasen.

Nej det bäddar inte för något övervakningsamhälle

Inte? ;)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2727589.ab

Bush terroristnojja har redan kostat lika mycket som det ställt till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken terrorister eller några maffialigor lär kommunicera rakt av via e-post via telefon öppet. Så den här idiotiska lagen lär knappast täppa till något nämnvärt, annat än kanske begränsa vanligt och hedligt folk att prata eller skriva om vad som helst. Hela den här lagen har nog minst med terrorister att göra, vad det egentligen är om vet jag ännu inte riktigt men tvivlar starkt på att det har så mycket med terrorism att göra egentligen.

Sen antar jag att  om nu terrorister eller om några maffia ligor ändå skulle vilja kommunicera  över internet så kan de nog göra det tillräkligt säkert ändå, som tex använda diverse program som krypterar, eller på andra sätt försvåra att läsa av trafiken rakt upp och ner.

Bara ett vanligt PM- kommunikation via något forum har jag svårt att se hur det skulle kunna läsa av?

Om de inte har användarnamn och lösenord till användarkontona ?

Sist men inte minst,  om det nu skulle vara terrorism man vill införa lagen för, så är det helt fel att massavlyssna ett helt land bara för några få löjliga terrorister. Det finns värre sakar att oroa sig för än terrorism här i världen, det finns mördare/annan form av kriminalitet lite överallt på gatorna vilket är betydligt farligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Precis Stim.

Terroristerna lär hårdkryptera, som alltid.

Vanligt folk gör det däremot inte, så vem vill man egentligen avlyssna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inget som helst behov för FRA. Vi är väl knappast tungt terroristbelastade, är vi?

Jo, FRA behövs.

Om Sverige är terroristbelastat har varken du eller jag någon aning om. Vi kan bara spekulera.

Det jag hoppas på är att inte FRA ska bli allena saligörande utan ett samarbete mellan många olika instanser.

Det blir effektivast så.

Samarbete anbefalles! !!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Ser inget som helst behov för FRA. Vi är väl knappast tungt terroristbelastade, är vi?

Om Sverige är terroristbelastat har varken du eller jag någon aning om.

Å andra sidan kan vi använda våra sinnen, eller hur?

Hur mycket terrorism märker vi i Sverige?

Anses Sverige vara ett land belastat av terrorism?

Om nej, så förstår jag inte vitsen med FRA alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

så vem vill man egentligen avlyssna?

Dig, mig, plun, waxinator, ja, och kanske någon mer här på forumet som will diskutera Windows-7?

Precis. De som är terrorister låter sig inte avlyssnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan kan vi använda våra sinnen, eller hur?

Du menar alltså på allvar att du med dina sinnen kan upptäcka terrorism eller planerig

av sådan?

question? question?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Å andra sidan kan vi använda våra sinnen, eller hur?

Du menar alltså på allvar att du med dina sinnen kan upptäcka terrorism eller planerig

av sådan?

question? question?

Igen.

Anses Sverige vara ett land belastat av terrorism?

Nej?

Ser vi mycket av terrorism i Sverige?

Nej?

Låter sig terrorister avlyssnas tror du?

Nej?

Bra, varför FRA?

Med ditt resonemang så kan precis vad som helst vara möjligt? Sitter det några och planerar en atombomb i Lidköping just nu? Behöver vi sätta in stora resurser för "möjligheten?".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För de som vill undvika minsta hemligheter avlyssnas så fungerar till exempel ett vanligt papper, en penna, och ett kuvert och frimärke alldeles utmärkt.

Är det en anledning att till exempel låta posten att sprätta upp samtliga brev passerar in och ut från landet också? Spara kopior osv osv?

Nej den här regeringen går mig bara mer och mer på nerverna.  Är det inte FRA så är det Ipred, vad kommer härnäst, ovanstående?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Ser vi mycket av terrorism i Sverige?

Syns terrorism eller planering av sådan?

Nej! !!!!!

Igen........

Är Sverige ett land belastat av terrorism?

Ser vi mycket terrorism i Sverige?

Nej?

Istället för att undvika att svara på frågorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag skall svara åt dig.

Sverige är INTE ett land belastat av terrorism.

Om man nu inte är nojjig att tro att det sitter terrorister överallt i Sverige förstås..............

Som aldrig hörs, och aldrig syns............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser vi mycket av terrorism i Sverige?

Syns terrorism eller planering av sådan?

Nej! !!!!!

Igen........

Är Sverige ett land belastat av terrorism?

Ser vi mycket terrorism i Sverige?

Nej?

Istället för att undvika att svara på frågorna.

Nej... terrorism ser man inte mycket av föränn den bara slår till med full kraft.

Sen är det då så att ofta flera underättlsetjänster täcker varandra....  då kan man fånga riktigt

fula fiskar...

Du får väl göra dig "osynlig"...  ^  ^    ev enklare för NSA mfl att hålla koll på vilka... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...