Guest Naturguiden Posted July 2, 2008 Posted July 2, 2008 Har ett pci kort med 4 extra sata utgångar på men det vill inte fungera Jag sätter i det och startar datorn, inga problem Stänger av datorn Sätter i två diskar och datorn startar inte Tar ut kablarna och datorn startar utan problem Vad är detta för skoj??? Skickar med en bild och inga gula felmarkeringar finns Quote
waxinator Posted July 2, 2008 Posted July 2, 2008 Kontrollera i BIOS efter att du kopplat in diskarna. Troligen så har de nya diskarna hamnat före din gamla i boot ordningen... Quote
e-son Posted July 2, 2008 Posted July 2, 2008 Har ett pci kort med 4 extra sata utgångar på men det vill inte fungeraJag sätter i det och startar datorn, inga problem Stänger av datorn Sätter i två diskar och datorn startar inte Tar ut kablarna och datorn startar utan problem Vad är detta för skoj??? Skickar med en bild och inga gula felmarkeringar finns Jag har sett samma fel när nätagget varit för klent eller defekt! Quote
waxinator Posted July 2, 2008 Posted July 2, 2008 Jag hakar på e-son lite... Många moderkort har extra kontakt för strömförsörjning till PCI/PCI-E kortplatserna. Det är en 4-pinnars molex-kontakt. Quote
Guest Naturguiden Posted July 2, 2008 Posted July 2, 2008 Mmm det har fungerat utan det förut, vad är det man skall ha för kontakt annars, det var inget som följde med kortet nämligen... Kan det stå i instruktionsboken vart en molex kontakt kan placeras Det är detta kortet: http://www.kjell.com/content/templates/sho...00000,109500000 Quote
waxinator Posted July 2, 2008 Posted July 2, 2008 Är detta din dator med Asus M2N-E SLI moderkort, så finns där ingen extra ström anslutning. Vägrar datorn att starta ens i DOS / BIOS ? med andra ord orkar inte nätaggregatet ens att snurra igång processorn (med det berömda pipet ?) Quote
Guest Naturguiden Posted July 2, 2008 Posted July 2, 2008 Den startar utan problem om inte kablarna är i... När jag köpte den och stoppade i kortet och kablarna var det inga problem alls då snurrade det igång som vanligt Hur skall boot ordningen vara när man går in i biosen??? Quote
plun Posted July 2, 2008 Posted July 2, 2008 Troligen drivar trubbel.... Enligt K&C så finns inget Vista stöd för drivarna. "Lev. med drivrutiner till Win98/ME/2000/XP" Om du startar burken med kortet monterat kan man nog se mha SIW tillverkare/chipset för att leta nyare drivare. Quote
Guest Naturguiden Posted July 2, 2008 Posted July 2, 2008 Då kan man verkligen fundera varför det har fungerat förut och inte nu helt plötsligt Quote
Guest Naturguiden Posted July 2, 2008 Posted July 2, 2008 Jag kör in SP1 nu så får vi se vad den säger senare Quote
waxinator Posted July 2, 2008 Posted July 2, 2008 Men om du kunde gå in i BIOS då var det ju inte tvärstopp. Då kan du i så fall se samtliga diskar där och eventuell rätta "HDD boot order" Quote
waxinator Posted July 2, 2008 Posted July 2, 2008 De två du saknar är det de nya eller de gamla diskarna ? Är windows disken med som första bootdisk med andra ord ? I BIOS väljer du ju startordningen bland hårddiskarna. Sedan boot ordningen bland HDD, CD och Removable. Har du sett om nya kontrollerkortet syns i Enhetshanteraren oavsett du har diskar anslutna ? Quote
Guest Naturguiden Posted July 2, 2008 Posted July 2, 2008 Kontrollerkortet syns se bild ovan, det är den undre av de två som finns där Jag har tagit bort den ena disken och använder just nu en IDE brännare för tillfället Så jag har gått runt problemet instället för igenom det Skall se om det står så nu men jag tror inte det... Återkommer Quote
Recommended Posts