Landsfiskalen Posted July 3, 2008 Share Posted July 3, 2008 (kanske passar bättre i cafe't, flytta själv om du vill ;D ) Har bara en korkad fråga om va de kallas? Ska man säga core0, core1 eller låter de bättre med cpu0, cpu1? Ska göra en cpu info grej. Vilket låter mest korrekt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted July 3, 2008 Share Posted July 3, 2008 Det är en (1) CPU men med två kärnor, så för mig låter Core 0 och Core 1 naturligast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted July 3, 2008 Author Share Posted July 3, 2008 Tackar för de, då anser ja tråden vara löst. ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
goranl Posted July 3, 2008 Share Posted July 3, 2008 I Aktivitetshanteraren anges de som CPU 0, CPU 1 osv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted July 3, 2008 Author Share Posted July 3, 2008 Inte på min (XP) ;D Ja kör på core0 och core1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
goranl Posted July 3, 2008 Share Posted July 3, 2008 Högerklicka på en process, välj sedan "Ange processortilldelning" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted July 3, 2008 Author Share Posted July 3, 2008 A, ha Ok. ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted July 3, 2008 Share Posted July 3, 2008 CPU = Central Processing Unit / Central Bearbetnings Enhet. CPU var förr ett helt kabinett... Kabinettet har minskats ner till en CPU-kapsel på moderkortet. Intel's Core 2 Duo CPU körde med två dubbelkärniga processorer. Dagens CPU-kapslar har två till fyra kärnor på ett CPU-chip. En grafikprocessor GPU (ATI HD 4870) innehåller 800 kärnor för bildbearbetning... Så jag vill kalla dem kärnor... Core0, core1, core2 och core3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted July 3, 2008 Author Share Posted July 3, 2008 A, då ska man nog inte göra nån gpu info grej. 800 sånna på skrivbordet ;D Tackar för infon. (har lite svårt med ord ibland) 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts