Gå till innehåll

CD-ROM-enheten är borta och visar utropstecken i Enhetshanteraren


Recommended Posts

Hej.

Jag har ett mycket besvärligt problem.

Jag körde en uppgradering av windows vista, då upphörde cd-romen att vara synlig:(

i enhetshanteraren är det ett utropsteckwn på enheten, den kan heller inte läsa skivor.

Har provat att byta till en annan cd-rom men det funkade inte heller.

Jag har en dell 1300 laptop.

Är oerhört tacksam för hjälp!!

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den saknar fungerande drivrutiner! Gå till Enhetshanteraren, högerklicka på cd-romen och välj Uppdatera drivrutin! I nästa steg låter du Vista söka automatiskt efter rätt drivrutin!

Du kan också kolla om det finns några drivrutiner, eller andra uppdateringar, att ladda ner via windows update. Se till så att du har rutorna under Rekomenderade uppdateringar och Uppdateringstjänst, ibockade i inställningarna! Fungerar inte något av detta, så behöver vi veta vad för spelare som sitter i maskinen.... eftersom det inte verkar finnas firmware för Vista, på Dells hemsida, till din maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det närmaste jag hittar "" HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlClass{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}"" är ""HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlClass{4D36E967-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}""

(4D36E967 istället för 4D36E95)

Mvh!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en backup av registret och prova att ändra den enligt anvisningen..... funkar det inte kan du alltid återställa. Skillnaden i strängen kan vara vilken tillverkare som står bakom. Om jag kollar i mitt eget register nu så ligger det en liknande sträng fast under en annan adress. Det är innehållet i strängen som är viktigt. Det står tydligt att det är cd/dvd-spelaren det gäller.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...