Gå till innehåll

[LÖST] Väljer mellan fyra Intel® Core�2 processorer, vad är det för skillnader?


Recommended Posts

Tja,

Har hittat fyra stycken processorer som jag kan tänka mig att köpa men vet inte vilken...

Intel® Core2 Extreme Processor QX9775

Intel® Core2 Extreme Processor QX9770

Intel® Core2 Extreme Processor QX9650

Intel® Core2 Quad Processor Q9550

jag förstår ju att den nyaste processorn är väldigt dyr men kan man isåfall köpa en äldre processor för en mindre summa men fortfarande spela dagens spel? Och är skillnaden verkligen så stor förutom mer i "GHz"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå,

Att satsa pengar på en "extreme" version av quad-core processorerna är i min mening värdelöst om du inte tänker bygga en värsting masking med ruskigt mycket kapacitet för överklockning.

Intels Extreme serie är tillverkade med upplåst multipel, vilket innebär i princip oändlig överklockning förutsatt att du har andra bra komponenter och kylning nog.

En Q6600(lite äldre) går loss på ca 1500:- (pricerunner.se) och med den lever din dator ett bra tag. Lägg istället tusenlapparna du sparar på ett bra moderkort och ett riktigt bra grafikkort, två eller tre för att uppleva dagens och morgondagens spel som njutbara.

xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning hur man överklockar men har sett att man kan få upp processorerna i 4GHz... Gör man sånt hemma själv eller kostar det det också att göra?

Så jag ska alltså skaffa bättre grafikkort och köpa en billig processor från extreme familjen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med xpna om att det inte är lönt att sattsa på en extreme version (QX) om du inte tvunget behöver dess funktioner.

Dock håller jag inte med om att du skall ta en Q6600 då denna är byggd med den gamla 65nm tekniken utan du skall helt klart ha en med nya 45nm tekniken, dessa är både strömsnålare och svalare.

Är det en Quad processor du vill ha så tycker jag Q9450 är mest prisvärd http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IQ9450R

Nöjer du dig med en 2 kärnig så hade jag valt en E8400 http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IE8400R

Båda dessa processorerna klarar dagens spel och kommer att hålla minst 1 - 2 år fram i tiden, givetvis beror det även på hur mycket ram minne du har samt vilket grafik kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej ett tipps är om du väntar lote sp kan du köpa nya 9650 som kommer snart för 2500kr i nov

å jag juger inte om priset

Att en ny topp version (som ännu inte är släppt) endast skulle kosta 2500kr redan om ett par månader vågar jag lova inte stämmer, möjligtvis kommer dagens top version (E9550) att ligga på runt 2500 i november.

Var du har fått dom uppgifterna från Anders1980 får du isf gärna länka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir nog dom här komponenterna:

Chassi: Thermaltake Xaser VI VG4000BWS Full Tower

Nätaggregat: Thermaltake Toughpower 1500W W0218

Moderkort: XFX - Socket 775 - ATX nForce 790i Ultra (MB-N790-IUL9) - 2xPCI-E / DDR3 / HD Audio -

Processor: Intel Core 2 Extreme QX9650 3GHz / 1333MHz / 12MB (Boxed)

Grafikkort: XFX GeForce GTX280 XXX 1GB (GX-280N-ZDD9) - PCI-E / 2xDVI / TV-Ut

Internminne: (Förslag)

Hårdiskar: Western Digital 300GB SATA II VelociRaptor (10000RPM / 16MB Cache / SATA II)

Ljudkort: Creative SoundBlaster X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional

Nätverkskort: Integrerat i moderkortet (Eventuella förslag?)

CD/DVD Läsare:

CD/DVD Brännare:

Diskettstation:

Skärm: (Förslag)

Högtalare: Logitech Z-5500 Högtalare (5.1)

Operativsystem: Microsoft Windows Vista Ultimate - Svensk (64-bit) (OEM) (DVD)

Antivirus/Brandvägg: F-Secure Internet Security 2008

Kylsystem: Fläktar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut att bli ett roligt packet, MEN skall jag vara ärlig så verkar det också vara mycket pengar kastade i sjön..

1. Nätagg på 1500W, vad skall du göra med dom 700 - 800W du inte har någon nytta av?

2. En QX (extreme) processor, vad har du för nytta av en extreme processors egenskaper?

Ta en vanlig E9450 (spara över 5000kr) och lär dig basic i överklockning så kan du få upp den till 3,0 ghz utan problem och med stock kylare.

3. Varför en 10000rpm HDD som bara väsnas och kostar onödigt mycket?

Du kan få en 750GB till under halva priset och du kommer inte märka någon skillnad http://www.datorbutiken.com/se/default.asp...duct=WD7500AAKS

Detta är bara lite reflektioner pga vad du verkar vilja göra med datorn samt hur mycket du säger dig kunna.

Men visst, det är ju dina pengar  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ghost: För det första vill jag tacka dig för dina ärliga synpunkter, det är sådana jag vill ha.

Egentligen har jag ingen aning om vad jag ska med en Extreme processor till, men är det som du säger att det går att spela dagens spel och framtidens spel på en E9450 så är det såklart jag väljer den. Sen så kan jag inget om överklockning... Är det enkelt och kan jag göra det själv?

En sak till är om den nya Intel® Core2 Quad Processor Q9650 är någonting att satsa på?

Och jag kanske även tar två stycken 1TB hårddiskar istället då...

Och ska jag satsa mer på ett bättre och snabbare internminne eller kan jag köpa det billigaste och ändå kunna känna av "kraften"?

Men som sagt var, tack för dom direkta svaren, kanske sparat mig en massa pengar. ;)

Andra får också svara. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller processorer är det sällan lönt att köpa den senste (snabbaste) i modellen då dessa oftast är rent för dyra i förhållande till hur mycket mer prestanda dom ger, andra eller tredje snabbaste inom modellen är mer ekonomiskt, så att köpa Q9650 när den kommer tycker jag är onödigt.

När det sen gäller överklockning är det inte så svårt om man håller sig till mindre förändringar, skall man däremot överklocka extremt mycket kräver det större kunskaper samt att man måste även anpassa kylningen på ett helt annat sätt.

Att överklocka en Q9450 som ligger på 2,66ghz upp till 3,0ghz kräver inte mycket kunskap och du kan använda orginal kylare.

Överklockningen gör du i bios där du bara ändrar FSB hastigheten och lämnar allt annat orört, kan vara att du måste ställa över processor inställningarna i manuellt läge först.

En 2,66ghz brukar vara inställd på 8 x 333mhz (2664mhz) och då skall du alltså ändra från 333 till 380 för att komma upp i 3,0ghz, man skall dock inte göra hela ändringen på en gång utan ta det i 2 - 3 etapper och låta datorn vara igång någon timme mellan ändringarna så man ser att den är stabil.

Blir den ostabil och hänger sig så är det bara att sänka lite igen.

Jag tror även du kan komma upp i 8 x 400mhz utan att ändra något annat, då får du en 3,2ghz cpu.

När det gäller minnen så vet jag inte om ditt tänkta moderkort skall ha DDR2 eller DDR3 minne.

Är det DDR2 så räcker det med PC6400 minne och du behöver inte heller ta dom dyraste, dessa funkar bra http://www.datorbutiken.com/se/default.asp...uct=2GBTWXD2800

Är det DDR3 så kan jag tyvärr inte något speciellt om den standarden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, angående moderkortet så är det DDR-3 minnen. Hört med några andra och valt Corsair TW3X4G1333C9DHX 2x2048MB (tot. 4096MB) DDR3 1333MHz.

Även tänkt se om den nya Intel processorn Core 2 Duo E8600 på 3,33GHz är någonting som kommer nu i augusti...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med garantin om man överklockar? Och vad för nått kan man överklocka? bara processorn eller?

Vet faktiskt inte hur dom ställer sig om man klockar, men Intels processorer brukar inte ta skada av klockning.

Ofta är det så att dom olika hastigheterna när du köper en processor är att dom är fabriks klockade olika mycket, i övrigt är det samma processor.

Man kan även klocka minnena och grafik kortet.

Vill du ha guider till klockning så sök på sweclockers forum http://www.sweclockers.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...