Gå till innehåll

Skrivarproblem XP och Vista i nätverk.


Recommended Posts

Har inte sett mitt specefika problem, skapar därför nytt ämne.

Körde tidigare ett rent XP-nätverk (2 XP-Pro & 1 XP-home med skrivaren) som funkat/funkar klockrent.

Har nu ersatt en XP-pro med en Vista Business. Och kan inte få den till XP-home kopplade skrivaren att anslutas/instaleras till Vista maskinen. Får bara felmedelandet: Åtkomst nekas när jag försöker ansluta skrivaren som är kopplad till XP-home maskinen.

Och det är bara just skrivaren jag inte får tillgång till, filer och mappar får jag fullständig access till både till och från Vista-maskinen och XP-maskinerna, så där är det OK.

Jag kan alltså se skrivaren i nätverket, jag kan gå in på dess egenskaper och skrivarkö osv. Men när jag skall ansluta/installera den på Vista-maskinen blir det bara Åtkomst nekas. Har nu suttit åtskilda timmar och felsökt, letat info på nätet osv, utan att hitta "mitt problem". Rätt surt när man tidigare jobbat med data/nätverk mm, fast då innan Vista kom och det är tydligen en del skillnader...

Kan tillägga att det är ett trådbundet nätverk med fasta IP-adresser, och att jag även testat att stänga av brandväggar osv.

Har någon en bra fundering/lösning???

Mina ideer är slut. Man kan ju alltid hämta filen via nätverket från Vista-maskinen och plocka utpp den på XP-home och skriva ut den... Det är nödlösningen just nu  :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet, som jag uppfattar det är att skrivaren inte vill installeras på din vistadator.

1. Om du i "Sök" skriver "datornamnet" på den dator som har skrivaren ansluten och påslagen.

2. tryck retur. (Du kan säkert allt detta redan, så jag skriver för de som inte kan...).

3. Om Windows hittar datorn i nätverket öppnas en mapp för datorn. Dubbelklicka på Skrivare. Om det finns delade skrivare anslutna till den här datorn visas de här.

4. Dubbelklicka på skrivaren. Windows lägger automatiskt till skrivaren på din dator och installerar dess drivrutin. När installationsprocessen är klar klickar du på Nästa.

5. Skrivaren ska visas i din skrivarmapp. Du kan välja den här skrivaren när du vill skriva ut ett dokument eller annan typ av dokument.

Obs!Om Windows inte kan hitta och installera drivrutinen så att du kan använda skrivaren med din dator automatiskt, måste du installera drivrutinen innan du kan skriva ut på den.

Om du får problem när du installerar en skrivare, eller om du har lagt till en skrivare men inte kan inte använda den kan du behöva installera eller uppdatera skrivarens drivrutin så att den är kompatibel med den version av Windows du kör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki, har dock iofs redan testat typ detta, inga problem att hitta datorn som skrivaren är ansluten till i nätverket, heller inga problem att gå i dess skrivar mapp, där jag har 2 utdelade skrivare. Väl där så ansluter jag till skrivaren och får återigen: Åtkomst nekad.  :-    Att få upp skrivarkön och egenskaper för skrivaren går bra, men inte ansluta/installera den.

Det är alltså i din punkt 4 det blir stopp av någon anledning, och det är där jag kört fast.

Och det är just bara Vista-maskinen som blir nekad, den andra XP-maskinen går det bra att skriva ut från.

Måste vara någon skum rättighet som felar, fast på Vista-maskinen  ???  eller...  Men som sagt att läsa/flytta/ändra filer mellan datorerna går utmärkt.

Fler ideer någon  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tankat ned/installerat senaste verison av drivisar till den aktuella skrivaren.

Men det är samma problem när jag vill ansluta/installera skrivaren: Åtkomst nekas.

:-

Fler ideer någon?

Är den speciellt för vista?

Vilken skrivare har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är en Brother HL-1230, och har tankat ned drivisar till Vista från Brothers egen webbsida.

Har även en Canon Pixma iP 6220D som också är utdelad i nätverket, och som det går utmärkt att köra emot från XP-maskinerna. Från Vista-maskinen är det precis samma problem: Åtkomst nekas.

Känns som om det är något speciellt med Vista-maskinen och dess säkerhet typ... Skumt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...

Hej, jag fick exakt detta problem när jag flyttade en HPpsc1317 skrivare från en stationär XP-dator som skrotades till en XP-laptop. min sons Vista-laptop hittade skrivaren men vill inte installera den utan "Åtkomst nekas" kom hela tiden.

Innan skrivarflytten fungerade det att skriva ut på alla 3 datorerna.

Till slut hittade jag denna engelska sida som löste problemet för mig.

Vill tillägga att innan jag följde den engelska proceduren av-installerade jag skrivaren på Vista-laptoppen (den skrotade stationära XP-skrivaren) och i Kontrollpanelen/Skrivare/högerklick/Kör som administratör/Serveregenskaper raderade jag drivrutinerna och botade om datorn.

Hem-nätverket består nu av en XP-pro-laptop med USB-ansluten HPpsc1317-skrivare och en Vista-Home-32bit laptop och skrivaren fungerar även till Vista-laptoppen.

Hoppas nedanstående text kan hjälpa nån mer.  mvh/ David

Kopierat från:  http://www.pchell.com/support/printeraccessdenied.shtml

1. Go into Control Panel

2. Underneath the Hardware and Sound category, click on Printer

3. Click on Add a printer from the top menu

4. Click on Add a Local Printer

5. Choose Create a New Port with type of port remaining Local Port, then click Next

6. In the Port Name box type the path to the printer you wish to connect to and Click Ok

Ex. mycomputermyprinter

If the computer you wish to connect to is named Bob and the printer is called HP then the path would be BobHP

7. In the Install Printer Driver screen, select your printer from the list or choose Have Disk and find the location of the printer drivers on the computer then click Next and then click Finish.

8. You should now see the printer installed in the Printers window.

9. Right-click on the printer and click Properties

10. On the General tab, click Print Test Page to test the printer.

You should now be able to printer from Windows Vista to this networked printer with any problems.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...