Flopp Posted July 10, 2008 Posted July 10, 2008 Har märkt att när jag kört ccleaner så hittar Ad Aware inget "skräp" på datorn. ccleaner tar några sekunder att köra och Ad Aware ca 12 minuter med en "smart scan". Frågan blir ju då verkligen varför man ska ha ad aware då ccleaner ändå tar bort allt. Quote
Guest DimensionX Posted July 10, 2008 Posted July 10, 2008 Super Anti Spyware var faktiskt inte så dumt det heller. http://www.superantispyware.com/ Quote
Flopp Posted July 10, 2008 Author Posted July 10, 2008 Super Anti Spyware var faktiskt inte så dumt det heller. http://www.superantispyware.com/ Tycker du att det är bättre än ccleaner? Quote
Landsfiskalen Posted July 10, 2008 Posted July 10, 2008 CCleaner e ett städprogram, medan adaware e ett antispywareprogram. Quote
Guest DimensionX Posted July 10, 2008 Posted July 10, 2008 CCleaner e ett städprogram, medan adaware e ett antispywareprogram. Det gällde hur värdelöst "Ad Aware" var, ett anti spyware program , om jag inte minns fel. CG Cleaner tar spywares också, vad jag vet. Jag körde svenska Lavasofts Ad Aware själv ett tag. Och eftersom inte Ad Aware gör något annat än att ta bort spywares och ad wares så antog jag att det var det som han menade. Quote
Landsfiskalen Posted July 10, 2008 Posted July 10, 2008 Släng adawaren e bare o slänga De visst skillnad mellan städprogram och antispy/antimalwareprogram. De borde du, om nån, veta som har haft dator så länge. ;D Quote
Guest DimensionX Posted July 10, 2008 Posted July 10, 2008 Släng adawaren e bare o slänga De visst skillnad mellan städprogram och antispy/antimalwareprogram. De borde du, om nån, veta som har haft dator så länge. ;D Jag antog att han tyckte att Ad Aware var sämre än CGcleaner på att ta bort "Spywares" eftersom det är det enda som Ad Aware gör. Menar han att Ad Aware är sämre på att "Städa hårddisken" så är både han och jag ute och cyklar i så fall. Glary Utilitys (som jag använder) är precis som CGcleaner och tar också bort spywares. (men inte så bra tyvärr). Quote
Landsfiskalen Posted July 10, 2008 Posted July 10, 2008 Tror de e supertantispyware o malwarebytes som e bäst, om ja har läst rätt. Så dom kan man ha. AdAware har blitt dåligt, så de e inget o ha. Och städa med CCleaner gör man ju innan man söker virus o spyware. Glary Utilitys har ja aldrig testat faktiskt. CCleaner e de så många som använder, så de blir lättare om man behöver hjälp. Quote
Flopp Posted July 10, 2008 Author Posted July 10, 2008 Ni som har både ccleaner och adaware på datorn- pröva att först köra ccleaner och sen adaware. För mig brukar adaware hitta ungefär 25-100 st "Privacy objects" men inte när jag först kört ccleaner då hittar den inget! Quote
Landsfiskalen Posted July 10, 2008 Posted July 10, 2008 De e bara för CCleaner städar bort tempfilerna. De ska va så. Quote
Guest DimensionX Posted July 10, 2008 Posted July 10, 2008 Tror de e supertantispyware o malwarebytes som e bäst, om ja har läst rätt. Så dom kan man ha.AdAware har blitt dåligt, så de e inget o ha. Och städa med CCleaner gör man ju innan man söker virus o spyware. Glary Utilitys har ja aldrig testat faktiskt. CCleaner e de så många som använder, så de blir lättare om man behöver hjälp. När det Ad Aware var nytt så var det väl ganska bra vill jag minnas, men sen dess har det nog blivit förbikört av många program. Det brukar bli så. Quote
Flopp Posted July 10, 2008 Author Posted July 10, 2008 De e bara för CCleaner städar bort tempfilerna. De ska va så. OK, men då är ju frågan varför ska man ha adaware som tar så förbannat lång tid att köra? när ändå ccleaner tar bort allt som adaware gör! Quote
Landsfiskalen Posted July 10, 2008 Posted July 10, 2008 För att ett antispywareprogram letar igenom alla filer(nästan) i hela datorn, medan CCleaner bara städar i sina vanliga tempmappar. Quote
OlleBull Posted July 10, 2008 Posted July 10, 2008 Att Ad-aware är sopor är ju klargjort för länge sedan på detta forum. Finns väl annat att göra med datorn än att sitta och leta efter sånt som inte finns. Det dom här programmen i regel hittar är ju cookisar, i olika klasser. Jag har för länge sedan slutat upp med denna otroligt jobbiga sysselsättning, som att köra och scanna med olika program. Jag använder NOD32 och när jag tidigare någongång testade med AVG-AntiSpyware som jag tyckte var OK hittade det aldrig något på mina datorer. Har du ett bra antivirusprogram och SpywareBlaster på datorn räcker det förbannat bra mot det mesta. Quote
Strator Posted July 21, 2008 Posted July 21, 2008 Har märkt att när jag kört ccleaner så hittar Ad Aware inget "skräp" på datorn. Vet du om du har trojaner/spyware på datorn? ccleaner tar några sekunder att köra och Ad Aware ca 12 minuter med en "smart scan".Frågan blir ju då verkligen varför man ska ha ad aware då ccleaner ändå tar bort allt. CCleaner tar bort filer i temp mappar! Allt för att vi ska vinna tillbaks lite diskutrymme. CCleaner tar inte bort allt vad gäller trojaner/spyware! Det är i tempmapparna Spyware & Trojaner i huvudsak "kliver in" i datorn och dom stannar inte i dom mapparna. Därför krävs en "scanning" efter programdelar (.dll och .exe filer) till trojaner/spyware. Därav den långa söktiden. Nog talat om Ad-aware, själv föredrar jag S&D= Spybot-Search&Destroy, ett kraftfullt program som även det scannar din hårddisk. Tiden för scanning avgörs givetvis av din hårdvaras prestanda och ditt systems storlek. Finns att kika på och ladda hem här: http://www.safer-networking.org/sv/index.html Lycka till! Quote
Recommended Posts