Gå till innehåll

Är USB-diskar så osäkra?


Recommended Posts

Hej!

Idag snubblade idag över följande blogg på Computerworld:

http://blogs.computerworld.com/why_im_done...ble_hard_drives

Man har ju i många datortidningar och på många ställen på nätet sett rekommendationer att använda en portabel USB-disk för backup. Men efter att ha läst denna blogg så känns det ju som att det vore den sämsta backup-lösning man kan tänka sig.

En fråga jag ställer till er:

Är det inte en USB-disk oftast en helt "vanlig" hårddisk som bara sitter i ett annat hölje? Om den då inte längre känns igen, kan man då inte bara plocka ut disken och ansluta den med IDE eller SATA-gränssnitt direkt till datorn, under förutsättning att själva hårddisken inte havererat förstås? I så fall skulle det ju inte vara någon katastrof om disken inte känns igen via USB-gränssnittet. Eller vad är problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig sett en extern USB-hårddisk gå döden till mötes. Och om den nu skulle göra det så skulle jag precis som du säger plocka ur disken, eftersom det är en vanlig 2,3 eller 3,5-tumsdisk i höljet, och ansluta den till en annan IDE/SATA-konverter eller köra in den direkt i en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det är inget problem... bara att öppna lådan och flytta diskenheten till en annan anslutning/adapter.

En extern disk är mer utsatt för ovarsamt hantering, men läser man efterföljande inlägg så märker man att

det är endast ett fåtal som haft problem med själva diskenheten. Det är oftast elektroniken i lådan som gett upp.

Dåliga omkopplare har jag själv haft problem med. Många av 3.5" disklådorna saknar fläkt och blir väldigt varma.

(De med fläkt får med tiden fläktstopp pga damm och värme).

Man får till sist komma ihåg att en diskenhet är ett precitionsinstrument och skall hanteras därefter.

Nu börjar SSD enheterna att ta över den gamla tekniken med snurrande skivor och flygande huvuden.

Inom ett par år så har utbudet ökat och priserna sjunkit så pass att externa diskar/minnen ersatts av dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst.....

Sen precis som Stenis o Waxinator skriver så kan man ju plocka sönder burken om

garantitiden är över.

Har fipplat med ett par och man behöver ju inte ställa USB disken där det är som dammigast, den

mår mycket bättre rengjord o fin placerad där det inte är så mycket damm.

Precis som en dator... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tackar så mycket för svaren. Era inlägg befäster min tidigare ståndpunkt, nämligen att USB-diskar inte skulle vara nämnvärt mindre driftsäker än någon annan disk, speciellt som man kan plocka ut disken ifall lådans elektronik krånglar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet kan ju vara om man har garanti kvar usb-disken,plockar man isär den så gäller inte garantin längre

min son hade en 500 gb usb disk som var 18 månder gammal som gick sönder,lämnade in den fick en ny på garantin

men innehållet på disken blev han av med (nästan 500 gb)

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...