Gå till innehåll

Attackkod för DNS-buggen redan skriven...


Recommended Posts

Jag vill bara påpeka att det redan har skrivits attackkod til den allvarliga bugg i internätets nameservers (DNS-servere), det är antagligen fråga om dagar innan man ser en exploit ute och intetanande surfera kan därefter bli omdirigerat utan vetande till falska webbsidor.

Man kan kolla på denna sida om ens egan IT-levrantör (ISP) har uppdaterad sina servers, här finns en "DNS-checker" på sidan.

http://www.doxpara.com/

Annars kan man börja använda OpenDNS där har uppsdaterad sina servers och på det sätten klara sig undan problemet.

http://www.opendns.com/

ps. kanske dettta borde stå under säkerhet, men nätverk får duga sålänge ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ängegärd:

Kontakta din operatör direkt om det här.

Vad får du för svar på DNS checken ?

Nej allt är frid och fröjd för mig. Jag var bara nyfiken på om man kunde använda sig av opendns utan att behöva rega sig på deras sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var bara nyfiken på om man kunde använda sig av opendns utan att behöva rega sig på deras sida.

Det har jag för mig, skall gå bra... det var ett tag sen jag provade, men DNS-servrarana är som följer:

Primär: 208.67.222.222

Sekundär: 208.67.220.220

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ängegärd:

Kontakta din operatör direkt om det här.

Vad får du för svar på DNS checken ?

Nej allt är frid och fröjd för mig. Jag var bara nyfiken på om man kunde använda sig av opendns utan att behöva rega sig på deras sida.

OK, e-son postade raka spåret

Annars ser detajerna ut så här för en XP burk

https://www.opendns.com/start?device=windows-xp

Registrerar man sig så får man konfigurering för filter samt statistik.

Kör du nåt annat är det busenkelt från framsidan  > Get Started....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SV. Ängagärd...

Du kan använda OpenDns utan at regga dig.

Det är bara att knappa in 208.67.222.222 som primär DNS och 208.67.220.220. som sekundär DNS inställningarne för ditt nätkort under egenskaper...

Jag har användt Open DNS länge och kan bara konstatera att det fungerar utan problem överhuvudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att knappa in 208.67.222.222 som primär DNS och 208.67.220.220. som sekundär DNS inställningarne för ditt nätkort under egenskaper...

Förutsatt att du inte sitter bakom router, ja.... då är det den som skall konfas om!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...