Gå till innehåll

Program för kryptering av USB-minne?


Salle

Recommended Posts

Tack för svaret.Men programmet fungerade inte så bra,kunde inte logga in på det krypterade delen av minnet ??? ??? Var tvungen att formatera minnet ???

Enklare program av samma slag sökes :-

Tack...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har användt Truecrypt i flera år, utan problem,... så jag vet att det fungerar bra! Kan väl heller inte bli så mycket enklare, än att följa nybörjarguiden som plun länkar till!    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt följt nybörjarguiden noggrant,men till slut när jag skulle öppna den krypterade delen gick det inte  för att jag fick upp en ruta att välja vilket program jag ska öppna denna med,typ som att jag skulle öppna nåt word dokument eller adobe ???

När det gällde minnet så hittade jag det i diskhanteraren some ny volym o döpte det till bokstav F:

Det gick bra nu. men fortfarande utan kryptering.

Skall försöka på nytt,men jag tror att jag läst någonstans att det inte går längre att använda samma krypteringsprogram ???Stämmer det???

Vi hörs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt följt nybörjarguiden noggrant,men till slut när jag skulle öppna den krypterade delen gick det inte  för att jag fick upp en ruta att välja vilket program jag ska öppna denna med,typ som att jag skulle öppna nåt word dokument eller adobe ???

Händer det igen, så bläddrar du bara fram Tryecrypt, och bockar i att windows alltid skall öppna med det programmet.... det var bara en fil-association som saknades!

Skall försöka på nytt,men jag tror att jag läst någonstans att det inte går längre att använda samma krypteringsprogram ???Stämmer det???

Har jag aldrig hört talas om! Nu har du ju nyformaterat minne, så det skall fungera!   :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt följt nybörjarguiden noggrant,men till slut när jag skulle öppna den krypterade delen gick det inte  för att jag fick upp en ruta att välja vilket program jag ska öppna denna med,typ som att jag skulle öppna nåt word dokument eller adobe ???

Händer det igen, så bläddrar du bara fram Tryecrypt, och bockar i att windows alltid skall öppna med det programmet.... det var bara en fil-association som saknades!

Jo men man måste ju endera ha lösningen från 2006 eller ännu hellre TommyKs länk med Traveller mode metoden för att kunna öppna i vilken burk som helst.

Sen en varning för nyfikna.... 8)

Det finns inget som kan rädda en krypterad disk där användaren glömt bort lösenordet.

Det tar sisådär 15000 år att ev brute forca en kryptering.

Så komihåg lösenordet...!!!!

(förutom för NSA med superdatorer och alla genvägar  :D)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Ett annat bra sätt att skydda filer är att lägga dem i krypterade zip, 7zip eller rar arkiv. AES 256 knäcker man inte utan vidare kan jag lova.

Själv använde jag 7zip för den här lilla filen, varsågod, försök att se vad som finns i den. Lycka till, det lär väl bara ta sådär 100 år att knäcka, om ni råkar ha tur. ;)

http://www.7-zip.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men man måste ju endera ha lösningen från 2006 eller ännu hellre TommyKs länk med Traveller mode metoden för att kunna öppna i vilken burk som helst.

Personligen gillar jag inte "Traveller mode metoden" just för att den bara krypterar en bit av USB-minnet... vem som än kommer över minnet kan bara deleta den krypterade partitionen, och sen använda minnet som sitt eget! Och med dagens priser på flashminnen, behöver man inte snåla med lite utrymme! För att kunna använda pinnen på vilken dator som helst, tycker jag det är bättre att kryptera hela minnet, med "Create a volume within a non-system partition/device" -alternativet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Är det inte lättare att lägga all känslig data inuti arkivfiler? Det är ju bara att snabbt packa upp när man vill komma åt dem, AES 256 är inget man knäcker heller. Så behöver man inte använda nån kryptering på disken eller USB minnet alls faktiskt. Och ingen kommer åt filerna i alla fall. Dessutom blir de mindre till storleken om man använder kompression.

Om en hel arme med datorer kör brute force så lär det ändå ta en bit över 50 år att knäcka AES 256 (med ett långt lösen). För en enda dator skulle det ta en evighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men man måste ju endera ha lösningen från 2006 eller ännu hellre TommyKs länk med Traveller mode metoden för att kunna öppna i vilken burk som helst.

Personligen gillar jag inte "Traveller mode metoden" just för att den bara krypterar en bit av USB-minnet... vem som än kommer över minnet kan bara deleta den krypterade partitionen, och sen använda minnet som sitt eget! Och med dagens priser på flashminnen, behöver man inte snåla med lite utrymme! För att kunna använda pinnen på vilken dator som helst, tycker jag det är bättre att kryptera hela minnet, med "Create a volume within a non-system partition/device" -alternativet!

Jo men för att öppna pinnen på en burk som inte har Truecrypt installerat så behöver du ju

göra så, tex truecrypt.exe.

Väljer man då extract under setupen så har man filerna.

"Hotet" är ju att någon snor pinnen eller att man tappar bort den och det är osannolikt att

den som då har pinnen besitter kunskaperna som behövs för att knäcka. 8)

Däremot de som kan "teorin" och har tillgång till senaste kunskapen kan ev knäcka Truecrypt 6.0

Schneier inkl några studenter knäckte ju en tidigare version

http://www.schneier.com/blog/archives/2008...rypts_deni.html

Precis som han skriver så är då helkryptering att föredra men jag tror inte hotet mot en pinne

gör att det behövs....även om det är en script-kiddie som snott pinnen ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jag kan ha fel, men för mig kändes det som om trådskaparen ville lösenordsskydda HELA minnet.... alltså göra innehållet otillgängligt, för all insyn!    ;)

Tja, filerna lär man inte se något av. Testa min bifogade 7zip fil får du se. Syns nada. :)

Men han kanske menade att man inte skulle kunna öppna minnet alls förstår jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså.... ni missförstår mig, bägge två! Hotet, som jag ser det, är inte att någon sätter sig och knäcker krypteringen... (det är troligen inga försvarshemligheter på pinnen heller), utan hotet är att vem som helst, överhuvudtaget kan öppna minnet, och därmed radera viktig data, genom att ta bort allt som är lösenordsskyddat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså.... ni missförstår mig, bägge två! Hotet, som jag ser det, är inte att någon sätter sig och knäcker krypteringen... (det är troligen inga försvarshemligheter på pinnen heller), utan hotet är att vem som helst, överhuvudtaget kan öppna minnet, och därmed radera viktig data, genom att ta bort allt som är lösenordsskyddat!

Jo men hotet är ju en borttappad eller stulen pinne.

Samma sak med en bärbar dator i en väska som man glömmer i en TAXI etc eller får den stulen.

Datat är borta och innehållet kan ev vara pinsamt om det kommer ut.... ;D

En ren tjuv formaterar ju direkt och försöker kränga godset.

(Sen kan man då ha FRA o NSA nojja och det är behandlat i annan tråd och där knäcker superdatorer det mesta... :D)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkommer när jag har gjort ett par test!   ;D

Jo och testet är ju att du har pinnen i fickan och går till en jobb alt skoldator med

barnsäkrad installationsspärr...  ;)

Truecrypt finns ju inte på datorn som du ska använda....

Däremot så vill du på ett säkert sätt förhindra att någon annan

läser innehållet på din pinne om den försvinner.

Vilket massvis gör inkl alla bärbara... :P

Därför uppfanns ju även Bitlocker... :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...