Gå till innehåll

Går det att skapa en ny startskiva?


gebe

Recommended Posts

Jag köpte min förstad dator för ett år sedan. Och upptäcker nu att jag inte har kvar startskivan till Windows-XP. Nyckeln till skivan hittar jag, men inte själva skivan.

Går det att bränna en ny startskiva på något sätt. Jag skulle behöva den när jag skall slipstreama  Sp3.

Eller är det kört?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag har tittat på länken och där stod bl.a. att

Leta upp nyckeln:

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionSetup.

    Titta efter värdet SourcePath på höger sida. Om där exempelvis står C:Windows så

    finns i386-mappen i Windowsmappen på hårddisken. Står det exempelvis E: och det är

    CD-enheten så finns den inte i datorn utan på en skiva.

Och där stod hos mig D, vilket är min cd, så det verkar visst kört ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en OEM version av xp eller en retail?

Dvs en färdiginstallerad från något företag eller har du köpt en xp-cd i affären?

Ofta fungerar det att ladda hem en xp-version från nätet när man har en giltig nyckel. Om du bara behöver i386 katalogen borde det fungera att ladda ner från nätet, så att du själv kan skapa din egen cd konfigurerad och klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett par nya ord för mig detta. Och jag kan inte svara på vilket det kan vara.

Men jag beställde datorn från en datorbutik i staden, där innehavaren själv sätter ihop burkarna. På licens antar jag.

Allting var bra förutom att jag inte fick några instruktioner eller handhavandepapper. 

Undrar om det är en möjlighet att låna en startskiva från en kompis, eller fastnar man redan i början när det frågas efter en nyckel,  och den  man har inte passar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte fick någon Windows cd eller det inte finns någon återställningspartion på hårddisken ska du gå tillbaka till din handlare och be om en cd, det ska han kunna ge dig om han är seriös.

Om han inte ger dig någon cd, kan du gå till microsoft.com och verifiera ditt exemplar av Windows, skulle det visa sig att du inte har en giltig licens för ditt exemplar ska du genast gå tillbaka till din handlare och kräva en orginal Windows cd, skulle du inte få någon... gå till myndigheten... och microsoft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag fick en CD  för XP sp2, när jag köpte datorn. Det är bara jag som inte förstod hur nödvändig den kunde vara i framtiden och därmed har slarvat bort den.

Men jag har tittat på nätet och fått fram, om nu detta stämmer. Allt är väl inte sant det som skrivs på nätet heller. Att alla produktnycklar passar på alla CD:ar och att sedan varje produkt ID är unik för aktivering.

Så om jag använder min produkt ID, vilket jag har, och sedan aktiverar en likadan kopia av XP som jag har licens för, så borde det gå.

Enda bekymret är väl att min kompis har Acer med sina drivrutiner och jag vet inte vad det skall kallas det jag har- hemmabygge kanske. Och att det kan bli problem där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skapar en egen cd, med hjälp av din kompis Acer-cd's i386-katalog och lite andra filer från cd'n för att få den bootbar, ska det inte vara några problem för dig att aktivera den eller reparera den version du har så länge det är samma operativsystem dvs xp-home eller pro på båda. Du kan inte blanda t.ex hans pro med din home eller tvärt om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej just det. Vi har samma operativsystem, Windows XP sp2 home.

Tack skall du ha för hjälpen.

Jag har kommit en bit framåt ikväll. Nu gäller det bara det hantverksmässiga!

Och det får bli en annan dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick tag på mappen i386 och har följt guiden:

Ladda hem den här filen= BCD full package v 1.1.1:

    (http://www.nu2.nu/download.php?sFile=bcd111.zip)

3. Skapa en ny mapp med namnet BCD på hårddisken direkt under C:. Packa där upp

    filen du laddade hem under punkt 2.

4. Ladda hem den här filen = wnaspi32.dll:   

    (ftp://ftp6.nero.com/wnaspi32.dll)

    Spara den i mappen C:BCDbin

5. Ladda hem den här filen = wxp10.zip:

    (http://www.nu2.nu/download.php?sFile=wxp10.zip)

    Packa upp den i mappen C:BCD.

6. Kopiera hela mappen i386 som du letade upp i punkt 1. Kopiera den till mappen

    C:BCDCDSWXPPROFILES om du använder XP Pro alternativt till

    C:BCDCDSWXPHOMEFILES om du använder XP Home.

Återstår att bränna skivan. Lägg i en obränd CD-skiva (ej DVD-skiva) i brännaren.

      Klicka på start/kör och skriv cmd utan citattecken i rutan och klicka OK. I den svarta rutan

      som kommer upp skriv cd.. utan citattecken och tryck Enter (obs 2 punkter efter cd).

      Upprepa det en gång till.

      Skriv därefter cd bcd utan citattecken och tryck Enter. Skriv därefter bcd wxppro

      utan citattecken och tryck Enter om du har XP Pro alt. bcd wxphome utan citattecken

      om du har XP Home. Bränningen av skivan startar och slutförs. Skriv därefter exit och klicka Enter.

11. Din XP-installationsskiva är klar. Prova att starta om datorn med den instoppad i CD-spelaren

      och då  skall datorn fråga efter om du vill starta från skivan. Då funkar den, annars är det något fel

      och då får man göra om och göra rätt.

Jag brände och fick en skiva på 534 MB. Men när jag provade den istoppade skivan i CD:n vid omstart, så startade W. direkt utan någon fråga. Enl. punkt 11 så funkar den alltså inte som installationsskiva. Men var kan jag ha gjort fel? Det enda tvetydiga stället i beskrivningen är:

"i den svarta rutan som kommer upp skriv  cd.. utan citattecken och tryck Enter (obs 2 punkter efter cd).

      Upprepa det en gång till." Det måste som jag förstår menas:

Jag skriver cd.. och trycker enter och

Jag skriver cd.. och trycker enter igen o.s.v.

Och var kan man eljest ha gjort fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna prova ditt förslag, men grön som jag är vet jag inte hur jag skall markera cd som förstahandsalternativ. Provade nyss med att trycka f8 vid omstarten. Och då hade jag cd-skivan i. Och då kom det upp en blåskårm med texten längst upp "installationsskiva". och sedan längre ner: sätt i om det var Windows strartdiskett i fack A. men något sådant diskettfack har jag inte.

Man kanske inte skall ha cd-skivan i när man trycker på f8-knappen?

Får väl kolla vad som står där hos nlite också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Venoms. Det såg ut att vara ett mycket bra förslag du kom med. Väl värt att prova.

Nu undrar jag och vill veta först, innan jag gör någonting. Jag har Nero 6 någonting och jag har bara bränt med det en gång innan. En enkel kopiering bara. Skall jag packa upp zip-filen först innan jag tar in den till Nero. Jag skulle väl tro det. En dum fråga kanske, men jag vill inte göra något fel här nu inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Venoms. Det såg ut att vara ett mycket bra förslag du kom med. Väl värt att prova.

Nu undrar jag och vill veta först, innan jag gör någonting. Jag har Nero 6 någonting och jag har bara bränt med det en gång innan. En enkel kopiering bara. Skall jag packa upp zip-filen först innan jag tar in den till Nero. Jag skulle väl tro det. En dum fråga kanske, men jag vill inte göra något fel här nu inte.

Använder du nLite för att tillverka din XP-skiva, så behöver du varken Venoms bootimage (även om den säkert är bra  ;)  ), eller Nero.... nLite, gör skivan bootbar och bränner den åt dig i samma svep!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack e-son.

Nu har jag redan sp3 på cd-skivan, så jag tänkte prova att lägga på Venoms bootimage på den. Det såg ju ut till att vara en enkel lösning.

Så jag packar alltså upp zip-filen och bränner ihop den med skivan?

Jag har inte kört något med Nlite. Nu undrar jag ifall jag får den här skivan bootbar, ifall man kan, skall använda nlite och integrera drivrutiner till datron med den bootbara skivan. Eller kan man använda en separat cd med de drivrutinerna, ifall man vill göra en ominstallation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack e-son.

Nu har jag redan sp3 på cd-skivan, så jag tänkte prova att lägga på Venoms bootimage på den. Det såg ju ut till att vara en enkel lösning.

Så jag packar alltså upp zip-filen och bränner ihop den med skivan?

Jag har inte kört något med Nlite. Nu undrar jag ifall jag får den här skivan bootbar, ifall man kan, skall använda nlite och integrera drivrutiner till datron med den bootbara skivan. Eller kan man använda en separat cd med de drivrutinerna, ifall man vill göra en ominstallation?

Ja, så fort du öppnar cd´n med nLite, så har du möjlighet att både integrera drivrutiner och göra skivan bootbar. Det går förstås att bränna drivrutiner på en separat cd också... allt utom, i dom flesta fall, SATA-drivrutiner. SATA-drivers brukar finnas för floppydisk eller ibland någon variant för USB, om man vill ha dom vid sidan om. Enklast är dock att integrera dom i installations CD´n. Vad gäller Venoms bootimage, så skall den packas upp först ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Måste komma med ett förslag, Godta eller förkasta, men det gör allt så mycket enklare...

Gör en Ghostskiva med Acronis True Image 11 Home

Den skivan blir ca 60mb men det är bara att gilla läget....

Partionera sedan din disk i en C: (50GB (Operativsystemet)) & en D: (övrigt utrymme (Program med mera))

Installera Xp eller Vista vilket du nu vill ha

Installera sedan alla uppdateringar och servicepack och språkpaket om det behövs.

Installera sedan alla program i en Programmapp på D: och gör sedan en mapp på D: som du kallar Alla Program  där du lägger genvägar till alla program på D:

Gå sedan till aktivitetsfältet högerklicka och välj verktygsfält - Nytt verktygtsfält, leta reda på din (Alla Program) - Välj mapp, då dyker den upp i AKtivitetsfältet.

Under dagen har du fått till din dator med allt vad det innebär av program och moddning av xp & Vista.

Lägg i den nygjorda skivan och starta om , förhoppningsvis drar skivan igång vällj sedan det översta alternativet... Välj sedan gör en backup, du skall sedan välja vad du vill göra en backup på och i ditt fall C: fortsätt med nästa ett tag ... sedan skall du välja vart du vill lägga din c: avbild och vad den skall heta  tex. XP final eller vista (version) Final.

Du kan med fördel lägga en mapp på D:  som heter Windows OP och lägga din avbild där...

Sedan fortsätter du med nästa sedan gör programmet på skivan en precis avbild av C: sedan stänger du av programmer och startar om datorn och då är din dator som vanligt .

Gå in i D: Windows OP där finns nu din fil med ändelsen .tib

Jag har två .tib filer

xp = 2,45 GB

vista = 6,97 GB

Du håller på med datorn ett tag sedan har du installerat något som gör din dator fruktansvärt seg och konstig....

Sätt in Ghost skivan starta om dator och gör som ovan men nu skall du lägga in (restore) din backup av C: som du har gjort följ anvisningarna som är nästa sedan tar det ca: 2,5 Minuter att lägga in xp och 8-10 minuter för vista...

Det enda du få göra efter omstarten är att lägga in dina program så som jag förklarade tidigare...

Jag har detta och det är kanon om det blir fel ... Alla vet ju hur lång tid det tar att ominstallera men med detta så tar det inte så lång tid... Samt att man slipper lägga in sp och uppdateringar. Sedan kan du göra om detta med jämna mellanrum så du får in alla uppdateringar som kommit till på en nyare avbild.

Detta funkar bästa om man har programmen på annan del av disken typ D:

Hoppas du fattar vad jag skrivit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gebe, Bootimagen måste du packa upp först.

Att använda nero 6 funkar utmärkt, jag har ver 6 själv att bränna med.

Det är dock några små detaljer som man måste ställa in innan bränningen...

burn.jpg

Dessa inställningar måste du göra, annars kommer den inte att boota.

Och naturligtvis är sökvägen till imagefilen den hos dig och inte enl bilden t.ex C:Microsoft Corporation.img om du packar upp den på c:

Obs! Number of loaded sectors är ändrat till 4 istället för 1...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Venoms. När jag ser bilden på din Nero-brännare, så kände jag inte igen mig. Så jag försökte kolla igen på min version. Det är olika på vilken del av brännaren man tittar på. nero burning rom 6.6 och nero start smart 2.0 så jag vet inte vad man skall säga. I alla fall så ser jag att jag har gjort fel när jag försökte mig på en bränning. Sökvägen för imagefilen satte jag påp mappen, i vilken jag packade upp den. Men det skall vara själva filen i den ser jag nu.

Men det enda jag tycks kunna använda på min Nero är Start Smart och där har jag valt skapa startbar disk. Därefter  klickar jag på lägga till och tar in mappen till min startskiva som jag kopierat till hårddisken. Klickar på nästa och där står det "lägg till startbar diskett eller startbar diskettavbild."

Men där finns ju ingen plast att lägga den på. Jag provade en gång att lägga mappen (filen skulle det ha vart) på samma ställe som mappen där filerna för startskivan finns. Men det blev ju bara en oanvändbara cd till!

Har jag en för enkel brännare. Det går inte att ställa in nånting på den vad jag ser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här image-bilden - är det en s.k- ISO-fil.

Kan man göra så, att man bränner ISO-filen först till en tom cd-skiva, och sedan kopierar  innehållet i installationskivan dit senare. Eller måste allting köras i samma körning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska använda nero 6.6 burning rom...

Välj att bränna en CD-ROM (Boot) och då kommer ovanstående ruta att visas, nu är min ruta på engelska men kontentan är densamma.

Image-filen som du laddade ner från mig ska du packa upp, och då får du en fil som heter "Microsoft Corporation.img" det är den del av en xp-cd som gör den bootbar och den måste placeras på samma ställe igen, allt enl "el torito" standarden.

Om du följer Stenis artikel med att kopiera ner allt material från cd-skivorna till hårddisken och slipstreamar sp3 till din blivande cd först så går vi vidare efter det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gebe:  ALLTID när du gör såna här bränningar för att testa nya saker, så ska du så klart använda en RW-skiva (Re-Writable), dvs en OMBRÄNNBAR CD, inte en vanlig CD-skiva, som bara går att bränna en enda gång!

Samma sak när man testar saker på DVD, använd en -RW eller +RW skiva då.

Sen så går det ju att alldeles gratis hämta hem en NY version av Nero!

De är uppe i version 8.3.6.0 numera ...

Hämtas GRATIS på http://www.nero.com/eng/downloads-nero8-update.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ibl. Tack för svar, och jo, jag kom på det också. Det skulle jag ha gjort.

Men jag tänkte på en sak som någon skrev. Har du prova sätta cd:n som första alternativet i BOIS.

För det kan vara så att på min burk så starta inte en bootbar skiva om jag inte har cd-rom som första val.

Jag gick in i BOIS för att ändra startordningen. Och det gick bra. Men när jag skall spara och gå ut och jag skall trycka f10  & sedan Esc, så händer inget. Jag kommer inte vidare med några knappar.

Det skulle ha vart bra och prova om alla skivor jag gjort, bootar  med den inställningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att cd står som första alternativ är en förutsättning för att cd skall boota

(Men när jag skall spara och gå ut och jag skall trycka f10  & sedan Esc, så händer inget. Jag kommer inte vidare med några knappar.)

om jag nu inte minns fel så tryck f 10 för att spara ändringen och sen får du upp en skylt med ja eller nej på välj ja och tryck på return

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...