Gå till innehåll

Vad vill du se i "Windows 7"?


Recommended Posts

Fliksystem för skrivbordet, man byter skrivbord precis som man byter flik i Firefox eller IE. :)

Virtuella skrivbord har funnits i Linux-världen sen urminnes tider och nu är det hög tid att göra intåg i "Windows 7" :)

Jag kommer att sammanställa en lista vid tillfälle över alla förslag som dykt upp här... återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 165
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Gäst DimensionX
Riktiga skrivbord hade vart mer användbart.  ;)

Hoppas min mapp finns med i din lista Stenis.  :D

Det är "riktiga" skrivbord som man byter emellan. Skulle du ha flera annars så finge du ha en hel uppsättning med skärmar, det blev dyrt det. :P;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
10 skärmar räcker gott.  ;D

Mapp med visningsläget skrivbord typ.

:D

Det blir att köra split screen som man gjorde med de gamla konsollerna så klarar du dig med en enda skärm sen. ;)

Det blir lite smått kanske, men billigt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag brukar vara en idespruta när jag sätter igång, jag skall fundera ut lite mer saker som kunde vara kul att se i Windows 7 och posta förslagen här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läste Stenis information om vad som gäller uppgraderingar i Windows så slog mig att en sak som NATURLIGTVIS måste finnas i nästa Windowsversion är - hushållslicenser. Att man precis som med många andra program her möjlighet att lägga OS:et på ett hushålls alla datorer (och helst då fler än 3 datorer, kanske fem). Och naturligtvis då till ett lägre pris än tre (eller fem) enkla licenser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Lite effektivitet i koden!

1.Inga monsterkrav på dator

2.Helst skall det vara snabbare och effektivare än både XP och Vista, med befintlig hårdvara.

Höga systemkrav tyder oftast på att man varit lat och litat helt och hållet till att det skall köpas kraftigare hårdvara. Det skall inte behövas om koden optimeras ordentligt. Och jag tror att de flesta som skaffar Windows 7 vill ha så små systemkrav som möjligt och ett så snabbt Windows som bara går.

Sen borde man snegla lite grann på KDE och Gnome eftersom det finns en del riktigt smidiga lösningar i deras skrivbordmiljöer. ;)

Vidare, ju mer öppet systemet är, desto bättre.

Istället för Startmenyn skulle jag vilja se startpanelen. Dvs en panel som fälls upp med genvägar till varenda program som behöver startas i Windows. Inga jobbiga drop down menyer utan en "platta" som helt enkelt fälls upp med små ikoner för snabbstart av precis alla program i Windows. Då plattan har flikar kan man enkelt lägga till sina egna uppsättningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
DimensionX - Din lista var underbar men den känns ganska orealistisk....

Det är fortfarande Microsoft som utvecklar Windows  :D :D :D

Kan inte låta bli att tänka på om några andra än Microsoft hade gjort Windows, och hur det skulle se ut då. Tänk om till exempel tyska Steinberg eller Emagic hade satt ihop Windows. Dessa firmor levererar tysk kvalitet så att det stänker om det och brukar aldrig göra fuskjobb lika lite som de brukar leva på tidigare framgångar. Tyskar är tekniska och väldigt kunniga i det mesta faktiskt.

Ett XP från Steinberg eller Emagic hade blåst skjortan av Microsofts Windows är jag helt säker på, lätt. Har aldrig varit speciellt imponerad av Microsoft nån gång faktiskt och om jag jämför deras program med alternativ så brukar MS åka på storstryk trots att inte konkurrenterna ens har samma möjligheter att komma åt allt i Windows som MS själva.

MS har alltid stått för.............

1.Trögt

2.Stort

3.Tungt

Medans konkurrenterna skriver program som är 20 gånger så effektiva, på en tjugondel av storleken.

Det är i alla fall min uppfattning om MS.

Så MS, LITE EFFEKTIVITET i Windows 7 TACK!

Vi vill inte se ett Windows som är 10 GB stort och kräver monsterhårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vill man se i W7?

Ptja, mitt dröm OS hade väl i princip varit så bantat som möjligt då Vista i dagsläget onekligen kan ses som bloatware.

MS BORDE iallafall släppa en minimal version utan allt krimskrams å dylikt.

Dvs, bara dom kritiska delar som kernel, explorer etc. Där efter får användaren själv välja vad han/hon vill ha. För som det är i dagsläget ersätter jag allt som finns (och går) på xp/vista med open source/tredje parts lösningar.

DimensionX gjorde en hyffsat bra lista på vad dom skulle kunna lägga till/förbättra. Risken är dock då att om dom hela tiden tar föregående version ändrar några fåtal saker och sen bygger vidare med ett nytt lager så kommer det bli tungdrivet och bloatat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Vad vill man se i W7?

Ptja, mitt dröm OS hade väl i princip varit så bantat som möjligt då Vista i dagsläget onekligen kan ses som bloatware.

MS BORDE iallafall släppa en minimal version utan allt krimskrams å dylikt.

Dvs, bara dom kritiska delar som kernel, explorer etc. Där efter får användaren själv välja vad han/hon vill ha. För som det är i dagsläget ersätter jag allt som finns (och går) på xp/vista med open source/tredje parts lösningar.

DimensionX gjorde en hyffsat bra lista på vad dom skulle kunna lägga till/förbättra. Risken är dock då att om dom hela tiden tar föregående version ändrar några fåtal saker och sen bygger vidare med ett nytt lager så kommer det bli tungdrivet och bloatat.

Håller med dig, bort med all bloatware som bara tar plats och slöar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De e några kärringar ja har vart hos och ställt in mapparna för. Dom gillar också de där enkla utseendet man får med en bakgrundsbild. Sen har dom bara några wordDokument där i och kanske lite musik.

Dom fattar ju ingenting om filer i windowsmappen och sånt. Så ja får säga att dom inte får pilla där.

De måste finnas ett användargränsnitt, utseende, som gamla pansionärer på 70 år klarar av, säger ja bara.  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill se bättre prestanda, stöd för iso-filer så man kan mounta dem osv, fixning av småbuggar i hela systemet, och att man antingen har Aero på eller av; inte som när man använder UAC eller har child-fönster i andra fönster att dem fönstren inte använder Aero.

Fult.

Vill att man tar sig tid att fixa alla småbuggar i utseendet, och att thumbnailsen uppdateras fast fönstren som hör till dem är minimerade. Sen vill jag ha snyggare animation vid uppstart, eller helt enkelt en simpel stillbild.

Helt enkelt är jag mer intresserad i att man fixar nuvarande utseendebugger än att stoppa i fler funktioner. Men okej, iso-filer och prestanda är ja även ute efter. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Det jag helst vill se för egen del är...prestanda. Windows 7 skall vara snabbt som en vessla och ändå ha rimliga systemkrav. Bort med allt bloatware.

Små systemkrav och ett effektivt Windows den här gången tack.

Tredjepartsprogrammen som använder är ändå helt överlägsna de som finns i Windows, så vad som följer med spelar ingen större roll för mig personligen.

För andras del vill jag däremot se betydligt effektivare program som följer med, och som ger folk lite av den kraften jag sitter med nu. Det ihop med vässad prestanda och rimliga systemkrav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här på rak arm bara så tycker jag MS, egentligen för länge sen borde gjort så man kan maximera det där Systemkonfiguration. Speciellt för flikarna Tjänster och Autostart som har många kolumner hade varit önskvärt om man kunde se mer av samtidigt. Utan att behöva skrolla och ha sig i sidleds o upp o ner.

Också fixa till att mappar och kontrollpanelen behåller visningsläge man valt. Har problem med det ibland även med sp1 och ändras om helt oväntat ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Telnet är installerat per default!

Ovärdeligt program som är lite jobbigt att installera manuellt i Vista!  ;D

Dessutom att datortillverkarna slutar upp med  att installera operativsystemet på maskiner som är för trötta för det.(för lite ram etc)

Vad måste till för att "Windows 7" ska bli ett bra och omtyckt operativsystem?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...