Gå till innehåll

Vad vill du se i "Windows 7"?


Recommended Posts

Jag fortsätter "slaget" om Windows XP vs Windows Vista med att blicka framåt. Vistas rykte kommer att förbli dåligt och Microsoft själva lägger allt krut på nästa Windowsversion om just nu går under kodnamnet "Windows 7". Om inte Microsoft får till en fullträff med "Windows 7" så är risken stor för användarflykt till andra operativsystem på marknaden. Vad måste till för att "Windows 7" ska bli ett bra och omtyckt operativsystem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 165
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Gäst DimensionX

Vi kan börja med några synpunkter. :)

Resurssnålt, effektivt och snabbt. Annars flyr folk, eller kör vidare med det som de redan har.

Sen skulle jag gärna vilja se förbättringar på programmen som följer med. Ett ordentligt brännprogram i klass Nero, till att börja med. En ordentligt filhanterare som kan bytas mellan "utforskar läge" och "Commander läge". En snål och snabb mediaspelare som tar alla format.

Rejält med buggtestande innan det släpps så att det inte blir för mycket strul med inkompabilitet och buggar. Helst skall allt som går att köra nu fungera direkt i Windows 7.

Två lägen.

Ett för totala noviser och ett för mer avancerade användare där mycket stängs av, som annars bara är i vägen.

Och jo, folk kommer fly över till OS X och Linux om inte MS gör ett bra jobb med Windows 7. MAC har redan tagit en hel del av användarna, Linux också i och med att det släppts lite mera distar ämnade för noviser, som Ubuntu.

För övrigt, en bra och intressant trådstart Stenis. Det här kan bli intressant allteftersom tråden fylls på med förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett fullfjädrat program, må det vara ett komplett brännarprogam eller något annat, lär vi aldrig se i Windows. Microsoft riskerar inte att bli stämda och dras till i EU-domstol osv osv igen.

Microsoft har redan sagt att alla drivrutiner för Vista ska passa på Windows 7, vilket låter lovande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Ett fullfjädrat program, må det vara ett komplett brännarprogam eller något annat, lär vi aldrig se i Windows. Microsoft riskerar inte att bli stämda och dras till i EU-domstol osv osv igen.

Microsoft har redan sagt att alla drivrutiner för Vista ska passa på Windows 7, vilket låter lovande.

Detta kanske låter dumt eftersom jag inte är lika insatt som du, men jag undrar.

Varför får inte MS tillverka ett fullfjädrat program och bygga in i windows 7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

NU vet jag rätta receptet för att få Windows 7 till en riktig hit. Förutom det jag nämde i mitt första inlägg. :)

Vad gör Firefox så enormt bra och populärt?

Tillägg.

Varför inte låta användare världen över skriva tillägg för IE och andra program, eller delar av windows?

Storsucce med en gång.

Det skulle gynna både användare och MS.

Så fungerar ju nästan allt idag faktiskt. Moduluppbyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför får inte MS tillverka ett fullfjädrat program och bygga in i windows 7?

För att företag stämmer Microsoft på miljardbelopp för att de utnyttjar sin marknadsledande ställning. Detta var fallet med Media Player, då EU-domstolen dömde Microsoft till 4 miljarder svenska kronor i böter samt att dom var tvungna att skapa Windows XP (och senare Windows Vista) i en speciell version utan Windows Media Player. Dessa Windows är det ingen som använder men dom känntecknas med ett "N" i slutet, till exempel Windows XP Professional N Edition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Aha, det är därför.

Men, om det är "fristående" och kan laddas ned gratis "separat", då är det okey hoppas jag.

Då kan ju alltid MS lägga ut lite bra konkurrenskraftiga gratis program på sin hemsida, eller länka till direkt i Windows 7.

En fråga igen........

Det betyder alltså att IE inte är ett fullfjädrat program?

Eller gäller det bara kommersiella program, eller program av vissa typer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder alltså att IE inte är ett fullfjädrat program?

Eller gäller det bara kommersiella program, eller program av vissa typer?

Ingen aning om jag ska vara ärlig :)

En sak att tillägga om tillägg, det finns faktiskt en hel del tillägg för Internet Explorer att ladda hem! Nackdelen är att många kostar pengar, se http://www.windowsmarketplace.com/category.aspx?bcatid=3500

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några förslag..

En startmeny med valfria och flyttbara knappar.

Valfria och flyttbara knappar i Utforskaren och (IE10?)

Ja gillar DimensionX förslag.

Två lägen.

Ett för totala noviser och ett för mer avancerade användare där mycket stängs av, som annars bara är i vägen.

Valfritt usermode och ett suportmode, standardinställningar för dom som alltid ringer till Microsoft.  :D

Ingen ux-patch ska behövas. Tycker de bara e onördigt, menlöst. Bättre att Microsoft själva utvecklar nått program för visuals, teman mm, så blir de ju rätt.  ;) Tänk va pengar dom kunde tjänat på de.

När ja spelar musik, brukar ja bara högerklicka på mappen, så ja öppnar aldrig mediaplayern först. Tänk om man kunde få den att också öppnas i den mappen man vill spela i. Liksom så att den hamnar i mappens statusfält. Då kunde man visa eller gömma alltihopa på en gång, så man har allt på ett ställe om man vill.

Och så va de de vanliga tjötet om bakgrundsbilder i mappar, som ja alltid måste klaga på.  :) Skulle va bra om dom kunde få texten att bli likadan som på skrivbordet. Ja vill ha kvar mina bilder.  :D

Sen skulle ja vilja ha fler visningslägen för mappar. Skulle va bra med ett skrivbordsläge. Ja jobbar inte med listor, utan ja vill flytta omkring de ja håller på med i olika högar. Ja jobbar på de viset. Skulle va bra om dom kunde utveckla fler visningslägen alltså.

Finns massor av mer förslag, men nu e ja trött, så ja orkar inte tjöta mer.  ;D

Edit: Den där sidogrejen som finns i xp standardmappar. De skulle vart upp och nerfällbar som en meny, med en frammåt och bakåtknapp, så man även kan lägga dit sina egna genvägar.

Och när man har flera skärmar, skulle de finnas en funktion, som gör att ja kan bestämma vilken av bilderna, skärmarna ja vill se på min skärm. Fx om ja vill visa de som synns i tv:n, så ska man kunna visa de även på den vanliga skärmen. Så man kan glida runt mellan olika skärmar.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Tjau jag konstaterar bara det som Ballmer redan konstaterat

http://www.apple.com/macosx/technology/

Klart det måste vara Eycandy fast med bibehållen prestanda och utan några

dirty deals med NVidia.. :P

Sen är jag nästan spiksäker på att modulerna kommer redan i Windows 7.

texWebmoduler med mervärden för betalande kunder...

Du menar "äkta exemplar" av Windows förstår jag?

Inte att modulerna skulle kosta pengar får man hoppas.

Nej, släpp alla tillägg som gratis, öppna upp lite kod och låt världens folk skriva tillägg istället, precis som till Firefox. Då kommer Windows 7 att bli braksucce, och mångfalden öka otroligt.

Är jag övertygad om.

Detta drag skulle säkerligen slå knock på precis allt annat då kraften och friheten i Windows skulle öka markant. Nu menar jag förstås inte att lämna ut all kod, men att släppa lite på det så att det blir möjligt för folk att skriva behändiga tillägg.

Delar av Windows och själva programmen skulle få ny kraft och lyster kan jag kallt lova. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färre omstarter,  införa WinFS

funktinon som säger till att det finns nyare drivrutiner finns

Internet Explorer 8 som standard

HD och Blu-ray stöd i media player och media center

Effektivare minneshantering för program och spel

Kunna vara gäst och köra Windows Update (kanske funkar i vista)

har flera ideer man måste sova nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet vad jag INTE vill se...! Att Microsoft fortsätter på den inslagna vägen, när det gäller säkerhetstänkandet. En implementering till, i stil med UAC, eller ännu värre.... ett utökat UAC, kommer att resultera i att jag lämnar windows för gott! Det måste gå att bygga ett säkert system utan att utestänga användarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet vad jag INTE vill se...! Att Microsoft fortsätter på den inslagna vägen, när det gäller säkerhetstänkandet. En implementering till, i stil med UAC, eller ännu värre.... ett utökat UAC, kommer att resultera i att jag lämnar windows för gott! Det måste gå att bygga ett säkert system utan att utestänga användarna!

En sak är säker, användare får bara inte köra som administratörer och göra vad dom vill som i XP. Det är en balansgång mellan att få göra vissa saker och inte göra vissa saker och UAC på Vista liksom sudo på Linux gör det hanterbart att köra med lägre priviligier för att sedan höjda dom när en installation eller systemändring sker.

Faktum är att det fungerar exakt likadant på Linux (med reservation för att det kan variera mellan olika distros), det vill säga vill jag ändra en systeminställning så måste jag ange lösenordet för mitt admin/root-konto. I Vista är detta snyggare implementerat och standard är ju att man bara måste godkänna uppgiften för att kunna fortsätta.

UAC är här för att stanna men det ska bli intressant att se vad Microsoft ändrar i "Windows 7". Kanske har de något smartare i kikaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UAC är här för att stanna men det ska bli intressant att se vad Microsoft ändrar i "Windows 7". Kanske har de något smartare i kikaren?

Man får ju hoppas att dom har något bättre på gång, ja. Jag menar att hela grundtanken med UAC är fel. Det är inte jag, som användare, som skall stoppas! Det är "The bad guys", dom skall ge sig på! Vänd alltså skyddet utåt, inte inåt! Som dyrt betalande användare, skall jag inte hindras från att ta mig in i MITT operativsystem. Det är som sagt skitstövlarna som skall stoppas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår vad du menar e-son :) Man kan ju tänka sig att varenda liten programfil som körs ska vara godkänd av Microsoft eller någon annan organisation för att kunna köras, allt annat blockeras rakt av, ungefär som drivrutinssigneringen i Vista x64 fast för programfiler. Det skulle bli ett säkert system och det är åt det hållet vi är på väg. Trustworthy Computing.... skrämmande saker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Förstår vad du menar e-son :) Man kan ju tänka sig att varenda liten programfil som körs ska vara godkänd av Microsoft eller någon annan organisation för att kunna köras, allt annat blockeras rakt av, ungefär som drivrutinssigneringen i Vista x64 fast för programfiler. Det skulle bli ett säkert system och det är åt det hållet vi är på väg. Trustworthy Computing.... skrämmande saker!

Skulle det hända........så hoppar jag över till Mandriva eller Ubuntu på studs, den saken är klar. Det gör nog en hel del andra också i så fall kan jag tänka mig. Det blev nog en fruktansvärd uppsving för Linux överhuvudtaget och Microsoft skulle skjuta sig själva rejält i foten med ett sådant drag.

Nah, de är nog för klyftiga för det...hoppas jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<Resurssnålt, effektivt och snabbt.> skriver DimensionX. Jag skulle vilja lägga till - installerbart på äldre dator som bara klarar 32-bitars OS och som har begränsad minneskapacitet. Om det krävs mer RAM än aktuellt moderkort maximalt kan utrustas med för att programmet skall fungera mer än bara OK skall W7 klara av att annektera/ansluta minnesmoduler i form av USB Ready Boost OCH ATT DET SKALL VARA LIKA SNABBT som om man haft möjlighet att utöka med minneschip på moderkortet.

Snabb uppstart utan onödiga svarta rutor. Hellre då en bakgrundsbild, installationsbild eller installationsvideo (Dreamscape). Drivrutiner som kan vara tillgängliga omgående och/eller laddas på ett smartar sätt, kanske i ett eget virtuellt område.

Och att prissättningen i slutändan är attraktiv för användarna - men det har ju egentligen inget med operativets uppbyggnad elelr innehåll att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår vad du menar e-son :) Man kan ju tänka sig att varenda liten programfil som körs ska vara godkänd av Microsoft eller någon annan organisation för att kunna köras, allt annat blockeras rakt av, ungefär som drivrutinssigneringen i Vista x64 fast för programfiler. Det skulle bli ett säkert system och det är åt det hållet vi är på väg. Trustworthy Computing.... skrämmande saker!

Jag är inte tillräckligt kunnig för att peka ut någon lösning, men om man får fantisera lite, så skulle jag kunna tänka mig någon sorts permanent virtualisering, kombinerat med "realtidskloning". Får man in nåt skit i burken så startas den bara om och återgår till typ "sista fungerande läge". På så sätt skulle man kunna få göra vad f*n man vill, utan massa restriktioner. Jag har inte kunskaperna som krävs för att peka ut hur detta skall genomföras, men det är en sjuhelsikes vision!    ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår vad du menar e-son :) Man kan ju tänka sig att varenda liten programfil som körs ska vara godkänd av Microsoft eller någon annan organisation för att kunna köras, allt annat blockeras rakt av, ungefär som drivrutinssigneringen i Vista x64 fast för programfiler. Det skulle bli ett säkert system och det är åt det hållet vi är på väg. Trustworthy Computing.... skrämmande saker!

Njau... inte särskilt skrämmande om man enbart utvecklade för säkerhet.

Det skrämmande är mer hur en desperat mediaindustri försöker exploatera

chipet för mediakontroll.

Schneier har en aktuell artikel inkl en massa kommentarer och funderingar.

http://www.schneier.com/blog/archives/2008...o_end_pira.html

Knoppix samt IBM Japan har en fungerande lösning.

http://sourceforge.jp/projects/openpts/wik...uide-v1_0-E.pdf

Viktigt att kolla i ovanstående så ser man hur det funkar.

MS kommer troligen inte att våga liera sig med MPAA samt RIAA utan istället så lobbas myndigheter.

Rent säkerhetsmässigt är jag övertygad om att vi måste gå mot en TPM lösning men utan

alla former av  kontroll av medium.

Apple har redan TPM chipet implementerat i OSX Leopard inkl mediakontroll... 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer svaret från en amatör....

Hoppas att Windows 7 ska bli lika bra som Windows XP eller Ubuntu! ;D

Trusted Computing ligger liksom lite ovanpå alla OS och även en amatör

måste ha tillgång till fakta.

Det är en sällan skådad uppställning av företag som är med i Trusted Computing.

https://www.trustedcomputinggroup.org/about/members/

Endera som medlem eller stödmedlem, man hittar då alla av världens

stora tillverkare.

Sen är det vad vi vill ha i framtiden,  passar förmodligen "Tant Agda" mycket bra för

att slippa kryptiska UAC meddelanden... ;D

Men vi kan ju inte vara så korkade att vi köper den amerikanska industrins syn... ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Men vi kan ju inte vara så korkade att vi köper den amerikanska industrins syn... ::)

Precis så korkade är vi! Hela nutidshistorien är en enda lång räcka av bevis!    :'(

Håller med dig e-son. Det mest sorgliga är att de flesta knappt tycks reagera när vinstgiriga företag vill styra världen och kontrollera användarna.

Det räcker med att titta på världshistorien för att konstatera att vi är ytterst korkade, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...