Gå till innehåll

[LÖST] Trådlöst nätverkskort ger blåskärm eller slår ifrån vid hög belastning


Recommended Posts

Jag har ett trådlöst nätverkskort av typen "Netgear wg111t" på min stationära dator (http://kbserver.netgear.com/products/wg111t.asp).

Problemet är att nätverkskortet slår ifrån helt och inte kan hittas av windows när jag laddar ner många och stora filer samtidigt. Jag måste då antingen starta om datorn eller tömma portarna, för att windows ska hitta nätverkskortet igen och jag ska kunna komma ut på internet igen.

Kan det vara så att nätverkskortet blir för varmt och därför slås av när det får arbeta på så hög nivå att det ballar ur? Eller finns det något annat knep man kan göra? Eller så kan jag helt enkelt inte ladda ner så tungt på en gång?

Jag har senaste drivrutinerna för nätverkskortet installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är lite surt att det aldrig släpps för europa. Är inne en gång i veckan o kollar, men det dyker bara upp nya för nordamerika tyvärr. Kanske dyker upp inom en snart framtid som det så fint heter.

Vad är det värsta som skulle kunna hända om man testar nordamerikas firmware? Går det inte att reseta till fabriksinställningar ifall det skiter sig?

Jepp, problemet uppstår oftast om jag skickar över en stor fil mellan någon av mina datorer samtidigt som jag har några torrenter igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft EXAKT detta problemet... och det lustiga är att jag då haft exakt samma hårdvara med undantag att jag hade 624 v.2 som Router... att routern inte hänger med och släpper nätverksansutningen är en känd bugg som Netgear aldrig lyckats fixa helt och hållet... med tanke på dess ålder är det inget dom prioriterar länge heller.

Jag uppdaterade och nergraderade med diverse firmware men fick det aldrig att funka. Idag sitter jag med en ny trådlös router av märke ASUS. Har haft igång den i en månad och mitt internet har aldrig varit så bra... inte en enda gång har det tappat anslutningen trots hög belastning med både torrenter och vanlig nerladdning samtidigt. Har dessutom märkt att min lina är mycket rappare. Har behållt mitt WGT 111 nätverkskort och det har inte svikit en enda gång.

Har vänner som kör samma paket som mitt gamla... de har samma problem men de säger att "de är vana" att starta om routern i tid och otid. Jag hade väl samma inställning innan, men är såååå glad att jag investerade i en ny router för en femhundring...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, då är det väl förmodligen routern som ställer till det. Tycker ju att den funkar bra i övrigt, men lite trist att det ska vara så här. Får se hur jag gör med ett nytt inköp eller ej. Tack för ditt svar annars. Bra när andra har haft samma problem, då känns det inte lika hopplöst  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det värsta som skulle kunna hända om man testar nordamerikas firmware? Går det inte att reseta till fabriksinställningar ifall det skiter sig?

Jag har flashat mina D-Linkroutrar med nordamerikanskt firmware och det har funkat strålande. En reset hjälper inte eftersom det bara nollställer inställningarna, det tar inte tillbaka ett annat firmware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har gått tillbaka till samma firmware som jag hade förut. För det kraschade med det nya NA firmware också.

Men jag misstänker att det är mitt nätverkskort som det är fel på. För ibland för jag även en bluescreen som ser ut enligt bilder nedan.

Jag kör med senaste drivrutiner för nätverkskort också.

Vad göra?

dsc00308he0.th.jpg

Folk med samma problem: Men ingen som fått hjälp vad jag vet.

http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=6547

http://reviews.pricegrabber.com/wireless-n.../thread/303506/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta vara något???

Lös hackande spel med trådlöst [XP]

Om du spelar spel på nätet och allra helst actionspel via trådlöst nätverkt så kan du ibland märka att spelet hackar till (även känt som "lagg"). Detta kan ske med jämna mellanrum varje minut eller mer sällan och det beror på att Wireless Zero configuration-tjänsten är igång. Denna tjänst söker varje minut efter tillgängliga trådlösa nätverk och det är då spelet kan hacka eller lagga till. Du löser problemet genom att stänga av tjänsten och istället låter programmet som följde med då du installerade drivrutinerna till det trådlösa nätverkskortet hantera den trådlösa anslutningen istället, detta är en finess som finns i XP.

Behöver ju inte vara bara till spelen som det är problem...  :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har för gammal router och nätverkskort, de är inte byggda för den belastningen. De produkterna har ju ett par år på nacken...

54Mbit produkterna klarar inte av belastningen när du drar igång massa torrents på 100Mbit.

Byt router och kort till draft-N produkter så skall du se att det fungerar.

Och nu menar jag inte att det bara är hastigheten som stryps, utan just att routern flippar ut pga belastningen då den inte kan hantera dataflödet.

Jag hade exakt samma problem med en äldre router på 100 Mbit, bytte till en D-Link DIR-655 sen var problemen borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okidoki, jag tar efter ditt tips. Borde ju faktiskt vara prylarna som inte är anpassade efter hastigheten och mängden data länge. Har nu beställt ett nytt nätverkskort (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=212416)

Router väntar jag lite med tills jag hunnit testa lite med nya nätverkskortet. Annars blir det nog en dir 655.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med mitt nya nätverkskort nu. Har testat föra över stora tunga filer och visst min gamle router fungerar som en flaskhals, men den håller! Dessutom har jag inte fått någon blåskärm av mitt nätverkskort. Så jag skulle vilja säga att problemet är löst!

Kanske skaffar mig en dir 655 efter löning för att kunna köra n-standard fullt ut och öka min hastighet. Men detta får vara som det är nu tills vidare.

Tack för tips och hjälp.

Ev. att jag köper nya fina dir 855 med en måste-ha-bling-display  :) Men den är så fasligt dyr än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...