Gå till innehåll

Total Commander


Gäst DimensionX

Recommended Posts

Gäst DimensionX

Total Commander hette först Windows Commander tills Microsoft satte stopp för det namnet. Windows Commander var omtyckt av många pga sina dubbla paneler och behändiga funktioner. Windows Commander byggde på samma koncept som orginalet, Norton Commander (för dos). Till och med tangentbords kommandona var samma som för Norton Commander.

Vad är då Total Commander för något?

En filhanterare?

En ftp klient?

En packare?

En ljudkonverterare?

En bildkonverterare?

Ett visningsprogram?

Ett sökprogram?

osv osv

Svar...ALLT!

Total Commander är ganska mycket på en och samma gång om man har installerat lite plugins vill säga som finns gratis att hämta på Total Commander.net eller Christian Ghisler's hemsida.

Total Commander är från grunden en filhanterare och ftp klient, men med åren har TC (total commander) vuxit till att bli så mycket mer.

Total Commander är rock solid, krånglar aldrig och är blixtsnabb (bara cirka 3 MB stor och tar knappt några systemresurser alls.

Externt program tänker ni? Skillnaden mellan att starta Total Commander mot att starta utforskaren är att du startar en liten fil som heter totalcmd.exe istället för en fil som heter explorer.exe, alltså ingen skillnad eftersom man i båda fallen startar ett litet program.

Vad är då fördelen med att hantera filer i TC mot utforskaren?

Stoppar här och fortsätter sen. ;):)

Jag tar lite i taget när jag skriver denna guiden och har ni frågor så är det bara att fråga på.'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Fördelen med att hantera filer i TC mot utforskaren är...många.

Jag skall ta några enkla exempel. :)

En packad fil, oavsett format beter sig likadant som en upppackad fil i TC, detta gör att det blir extremt lätt att hantera packade filer av alla typer. Faktum är att du behöver inte ens bry dig om att packa upp i TC utan kan köra direkt.

Gå in i en zip, rar, 7zip, sqx (eller vad det nu är) precis som du gör i vilken vanlig mapp som helst. Tryck på programfilen och välj (när rutan kommer fram), "Packa upp allt och kör". TC packa upp samtliga filer till Windows Temp och kör dem. Ändrar du något inuti en packfil så sparas ändringen (om du vill). Detta gör att du kan ändra filerna i vilket packat arkiv som helst utan att ens behöva packa upp.

Att jobba "från en panel" "till en panel" gör att allt blir mycket mer överskådligt och enkelt att hantera.

Bild 1 - Jag vill kopiera filen Viktor.avi från hägra panelen till mappen "Emulators" i vänstra panelen. Antingen drar jag bara filen med hälp av musen eller så trycker jag på F5 för att kopiera. F6 för att flytta eller "Shift+Ctrl+F5" för att skapa en genväg. Nu har jag beskurit bilden lite så att det inte syns varifrån jag flyttar filen, det var för att få ned storleken på bilden som annars blev för stor för att posta som bilaga.

Bild 2 - "Shift+Alt+Retur" gör att jag kan se storleken för varje enskild mapp. Perfekt när man skall plocka ihop lagom mycket för att bränna på en DVD eller när man vill se hur mycket varje mapp innehåller.

Bild 3 - Hmmm, jag vill lista ALLT innehåll i mapparna som en enda lång lista, det gör jag genom att trycka "Ctrl+B". Detta är perfekt när man vill söka efter en fil eller vill "Massomdöpa" mängder med filer utan att behöva gå in i varje mapp.

Bild 4 - Så här ser inställningar ut i TC, det är en hel del att välja på, som synes. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Bild 1 - Så här ser det ut när man packar i TC. Jag kan välja på att "Flytta filerna till zip filen", mycket behändigt då jag slipper gå tillbaka och radera källfilerna. Jag kan packa varje mapp i en separat zip fil, eller så kan jag använda mig av alla behändiga plugins. Jag kan konvertera ljudformat, eller varför inte göra om 100 BMP bilder till GIF eller JPG. Jag kan se innehållet i ISO filer eller packa Amiga disketter, tja, praktiskt taget allt man kan tänka sig.

Bild 2 - Så här ser options för plugins ut. Det finns flera typer av plugins. Visningspluggar, pack-pluggar, Filsystem pluggar, info pluggar. Jag kan se mp3 tags direkt i TC inbyggda visare, eller varför inte ikon filer, program information, etc etc. Hur mycket som helst faktiskt.

Bild 3 & 4 - Jag kan även "länka" program direkt till TC, som Winrar eller XnView/IrfanView. Detta gör att jag aldrig behöver bry mig om att ens öppna Winrar. Jag kan se bilder direkt i visaren eftersom jag länkat XnView eller IrfanView och låter dem ta hand om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Bild 1 - 4 - Så här ser sökfunktionen ut i TC. TC kan söka inuti vilka arkiv som helst. etc etc.

Jämför gärna med Windows standardsök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Bild 1 - 2 - Snabblistan gör att jag kan hoppa till vilken mapp som helst på hårddisken med ett enda klick. Att lägga till en ny mapp är lika enkelt som att ta sig till en som finns på listan.

Bild 3 - Massomdöpningen är verkligen behändig i TC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag fortsätter min guide till Total Commander senare, än har vi bara skrapat lite på ytan av vad TC kan. Nu förstår ni kanske bättre varför jag inte använder utforskaren. ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag byter till min normala bakgrund i TC, som då är svart, om ni undrar över att mina skärmdumpar ser lite annorlunda ut. :)

Jag skall nu visa er en riktigt bra sak med hur TC hanterar arkiv. ;)

Bild 1 - Så här ser alla arkiv ut i TC, en gul liten box. Sen spelar det ingen roll om det är zip, rar, 7zip eller något annat det rör sig om. ALLA filer som ser sådana ut kan du gå in i som vilken vanlig mapp som helst. ISO filer och hundratals med andra imagefiler ser likadana ut, det betyder att jag kan gå in i dem som vilken annan vanlig mapp som helst.

Bild 2 - Vi hoppar in i "Allt möjligt blandat" arkivet med att trycka på retur eller dubbelklicka med musen.

Bild 3 - En iso fil, ser ni, den ser likadan ut som en zip eller rar fil.

Bild 4 - Vi hoppar in i iso filen genom att trycka på retur eller dubbelklicka med musen.

Så enkelt är det att hantera arkiv i TC, och orsaken till att jag alltid packar. TC arkivplugins kan dock hantera mycket mer än olika typer av ISO filer. ;)

Se nästa inlägg............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

TC kan hantera alltifrån installationsfiler till diskdir format, som .1st

Vad är då 1st för något underligt format?

Det är en arkivfil som ENBART innehåller själva mapp och filnamnen. Vad kan man då har för nytta av en sådan typ av arkiv?

*gnuggar händerna*

Jag ÄLSKAR dessa filer enormt mycket.

Med hjälp av TC diskdir plugin så kan jag läsa in en DVD till exempel, men BARA filnamnen och mappnamnen. Hela DVD skivan "finns på hårddisken" utan att vara där. Jag har alla mina DVD på hårddisken och kan bläddra igenom varenda fil precis som om de faktiskt satt i min DVD enhet. Inte nog med det, jag kan lätt söka "inuti arkiv" och det är väldigt lätt att hitta på mina runt 1000 DVD skivor tack vare det här geniala systemet.

Så här fungerar det...........

Bild 1 - Jag sätter i valfri DVD skiva och väljer att "packa ned" innehållet, men BARA själva namnen på filerna och mapparna. Ser ni att 1st är ibockat.

Bild 2 - Nu skall vi bläddra i min 1st fil. Jag har tagit ut skivan och lagt in den i sitt fodral igen. Nu finns bara 1st filen på hårddisken, och den är bara några kilobyte stor och tar ingen plats alls faktiskt eftersom inget av innehållet finns med i packningen, bara fil och mappnamn.

Bild 3 - Nu har jag tryck på retur och är inne och bläddrar bland alla filer på min DVD, utan att den överhuvudtaget finns på datorn, annat än som fil och mappnamn, inuti ett 1st arkiv.

Det finns givetvis pluggar för att hantera det mesta, från udda diskettformat till packade Open Office dokument. Men "packaren" kan även omvandla format, det finns pluggar för att snabbt omvandla diverse olika ljudformat eller bildformat. mm mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag fingerade att jag satte i en DVD och tog ett arkiv som jag gjort tidigare istället, bara för att tydliggöra min förklaring lite.

:)

Total Commander har även en utmärkt del för att hantera ftp, och som jag använder ofta. Jag skall visa hur den fungerar mer i detalj sen.

Vill ni se vilka pluggar som finns att hämta hem till TC så ger jag några länkar här. :)

Pack plugins

http://www.totalcmd.net/directory/packer.html

Lister plugins

http://www.totalcmd.net/directory/lister.html

Content plugins

http://www.totalcmd.net/directory/content.html

TC File System Plugins

http://www.totalcmd.net/directory/fsplugin.html

Så kan man hoppa över till Christian Ghislers sida för mer plugins.

http://www.ghisler.com/addons.htm

Det finns inte mycket man INTE kan göra med TC som ni ser. ;)

Att jag skriver denna lilla guide är för att jag ombads av en av forumet som ville veta mer om TC, och varför jag tycker så mycket om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Bild 1 - Tro det eller ej, men TC har flikar, precis som Firefox. Kommandona är desamma. Det betyder att du kan ha mängder med mappar öppna och snabbt växla mellan dem.

Bild 2 - Alternativ för flikar

Bild 3 - Att markera filer är enkelheten själv i TC. Håll nere höger musknapp och dra bara. De kommer inte att avmarkeras förrän du gör om samma sak, så det är ingen risk om man råkar slänta med musen att något avmarkeras.

Nu tar jag ett litet break och forsätter senare. :)

Väldigt vad kass den sista skärmdumpen blev. Kanske för att det var rött på svart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Nu skall vi se, vad kan man mer göra i TC?

Bild 1 - Ändra attribut på hur många filer som helst, med ett enda tryck.

Bild 2 - Här kan jag koppla upp mig till en ftp och tanka hem lite kul saker. Inga externa program behövs för att tanka ftp.

Bild 3 - Så här ser det ut när man skall konfigurera verktygsfältet. Det är här som jag har lagt alla mina program för att snabbt kunna starta dem. Det är lika enkelt som att man tar programfilen och drar den till verktygsfältet så skapas en genväg.

Bild 4 - I Total Commanders inbyggda visare kan du se ALLT, från filinformation, mp3 tags, bilder, film, ikonfiler, packningsratio, word dokument, excel dokument, pdf dokument......just name it. Det finns pluggar för att kunna se precis allt faktiskt. Snabb som en vessla är den också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Ok, Total Commander är ett så kallat sharewareprogram som kostar en slant, även om det är ganska lite jämfört med många andra program. 26 Euro kostar Total Commander.

Men, det går även fint att använda TC utan att betala nåt faktiskt. Enda begränsningen som man har är att man får trycka på en av tre knappar varje gång man startar TC.

När du startar TC så får du fram en dialogruta, sen står det, "Tryck på knapp 2" till exempel, sen startar programmet. Om du (som jag) startar TC och sen inte stänger ned det förrän du stänger ned datorn, så är det inte mycket till obehag faktiskt. ;)

Publisher:  Christian Ghisler

Last updated: July 31, 2008

File Size: 2.2 MB

OS Support: Windows (all)

License: Shareware

Downloads: 2350381

User Rating: 4.95 / 5  (34436 Votes)

http://www.techspot.com/downloads/301-total-commander.html

Ett betyg på 4.95 av 5 på 34.436 röster får man väl anse vara ett bra betyg. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Om ni laddar hem TC så ta en snabb titt på hjälpfilen.

Lär er tangentbordet på direkten, där ligger hemligheten att jobba extemt smidigt och snabbt med TC.

Tab - Byter panel

F5 - Kopiera (från panel 1 till panel 2)

F6 - Flytta filer

Shift+Ctrl+F5 - Skapa genväg

Alt+F5 - Packa

Alt+F9 - Packa upp

Alt+F7 - Sök

Shift+F6 - Döp om

Alt+Shift+Retur - Se storleken för varje enskild mapp

Ctrl+B - Lista innehållet i ALLA mappar i en lång lista

Alt+Retur - Egenskaper

etc etc

Lär er dessa så går det blixtsnabbt att jobba sen.

Vill ni ta er till era markerade favoritställen på hårddisken. (i bokmärkeslistan jag visade förut)

Tryck bara "Ctrl+D" sen första bokstaven i mappen ni vill till, så hoppar ni blixtsnabbt till vilken mapp som helst på hårddisken. ;)

Bild 1 - Man kan faktiskt enkelt lägga in Windows alla funktioner i TC. Jag har lagt in kontrollpanelen och hela rubbet faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Skulle nu någon eller några ladda hem TC och har frågor, posta dem här i så fall så skall jag försöka att svara på dem.

Jag kan lova en sak i alla fall. När ni använt TC två veckor och börjar att känna er lite mer hemma så kommer ni att tänka.

1.Hur sjutton kunde jag sitta sådär förut med utforskaren

2.WOW, vilket program TC är egentligen.

Det märker man inte förrän man suttit ett tag, blivit lite mer van och börjat förstå hur otroligt bra TC egentligen är.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det var en fin liten introduktion till TC, synd bara att det ser ut som ett gammalt dos program..

Tror du att det skulle vara möjligt att koppla in det så att varje gång man trycker på utforskaren så visas tc istället, helt integrerat i systemt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag har försökt det men windows vill inte vara med på det. :D

Å andra sidan så startar jag bara TC en gång per uppstart av datorn. TC får vara aktiv ända tills jag stänger av datorn eftersom den inte tar någon kraft i alla fall.

TC är i första hand gjord för prestanda, därav enkelheten i användargränssnittet.

Men........

Det finns en lyxversion av TC också, fullt utrustad dessutom. ;)

Det är en specialversion av TC kan man säga, gjord av entusiaster.

http://tcup.pl/

Så här ser den ut.

http://tcup.pl/index.php?l=en&s=screeny&akcja=pokaz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...
Hmm, du refererar till en hel del bilder med dina bildtexter, men det finns inga bilder...

//Björn

Alla bifogade bilder ”försvann” (filerna finns (eller fanns?) kvar) i samband med forumflytten för en tid sedan. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 år senare...

Hej! TC är ett otroligt bra program, har t.o.m köpt det och gett bort som present. Jag har har haft det sedan 25 år tillbaka och jag har alldrig ångrat det inköpet.

Just nu kör jag den i Windows XP, min son kör den i Windows 7 utan några större problem. Jag gör alla registerhack i TC betydligt snabbare och överskådligare än orginalet.

När jag nu är inne på det här med biliga och bra program vill jag reckomendera HyperSnap nu uppe version 7.05.00 det är också ett program som levat länge, detta program är ett suvuränt program att göra skärmdumpar mm, läs själva på hemsidan ,jag har faktiskt haft det lika länge som TC.

HyperSnaps hemsida http://www.hyperionics.com. .

//Robert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har har haft det sedan 25 år tillbaka...

Man kan ju inte låta bli att undra hur det konststycket gick till...? ;)

The history of Total Commander starts on the 25th of September 1993 when Christian Ghisler released a 16-bit application for Windows 3.1x named "Windows Commander".

http://www.ghisler.ch/wiki/index.php/History_of_Total_Commander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...