Gå till innehåll

Tappar kontakten med Internet nästan dagligen


Recommended Posts

Ibland när jag försöker gå till någon Internetsite händer ingenting. Om jag då gör en "ping localhost" så hänger den också. Jag har försökt att reparera nätverksuppkopplingen och då säger Vista att den är reparerad trots att den fortfarande inte fungerar. Jag måste starta om datorn och sedan fungerar det som det ska. Detta inträffar nästan varje dag och har gjort så ett par veckor. Jag märkte det först på att mitt säkerhetsprogram (Glocalnets säkerhetspaket = F-Secures) sade att det var fel på Virusskyddet eller på den automatiska uppdateringen eller något annat, men det var Internet-förbindelsen som var nere. Jag har 2 Mb/s ADSL som nästan aldrig krånglar (tills nu!?).

Jag hade installerat Internet Download Manager (IDM) ungefär när problemen började, men att avinstallera IDM hjälpte inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer att en skylt: "fssm32 har slutat att fungera" kommer upp. Jag kan inte säga att det händer samtidigt, men det är möjligt. Jag tror att detta är ett F-Secure-program, dvs. tillhör brandväggen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte aktiverat Google-search. Jag har inte märkt att datorn är segare just innan detta inträffar. När det har hänt, är Internetkontakten permanent borta tills jag startar om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte aktiverat Google-search. Jag har inte märkt att datorn är segare just innan detta inträffar. När det har hänt, är Internetkontakten permanent borta tills jag startar om datorn.

Jag läste inte in att detta enbart gällde Google-Search... utan Windows search....(läste du hela?)

Så då har du avfärdat att F-secure -programmet fssm32 bidragit till problemet med nätverket ?!

Vilket Internet modem har du ?

Har du en router inkopplad också ?

Har du provat att starta om modemet i stället för datorn ?

Och så standardfrågan: har du uppdaterat drivrutinen till nätverkskortet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Thomson Speed Touch 516 modem och ingen router utan Ethernetkabeln går direkt från mitt nätverkskort (Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC) till modemet. Drivrutinerna till nätv-kortet är de senaste.

Jag har inte friskrivit fssm32 från problemet. Jag har däremot frågat en servicetekniker på Glocalnet om det kan ha nägot med mitt problem att göra. Något svar har jag inte fått ännu...

Eftersom jag inte har märkt någon seghet hos datorn trodde jag inte att den omtalade indexeringen var något problem. Vad har fssm32 för funktion egentligen?

Jag ska prova med att starta om modemet nästa gång felet inträffar så får jag se om det har någon inverkan, men eftersom ping localhost också hänger, så kan det väl knappast har med det hela att göra!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omstart av modemet hjälpte inte heller!

Jag har också försökt att reparera nätverkskontakten, men trots att reparationen lyckats enligt programmet fungerar den fortfarande inte.

Jag har haft två avbrott redan idag! Hjälp någon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade ett liknande problem även om jag inte behövde starta om datorn för att det skulle fungera igen det visade sig att det var en vidarekoppling från förstajacket till sovrumstelefon som var boven i dramat och det kom jag inte på förränns telefonerna slutade fungera och jag hade köpt ett nytt modem/router

så kan det gå

prova att koppla bort allt utom modemet du kan ju ha tur

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju avinstallera säkerhetsprogrammet (F-Secure) och se om problemen kvarstår.

Gör de inte det så är det ju troligtvis F-Secure som strular = byt program.

Annars är det bara att leta vidare...

Man måste ju testa sig fram annars lär du aldrig lösa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag avinstallerade F-Secure med ett speciellt avinstallationsprogram som skulle ta bort allt och installerade det igen, men det hjälpte inte. Då tog jag bort det igen och kör nu bara med Vistas egen brandvägg och Defender, inget virusprogram för tillfället. Nu har jag inte haft ett enda avbrott på fyra dagar, så det verkar vara F-Secure som är boven.

Programmet fssm32.exe har versionen 7.50, men det finns en version 7.60 på en tempkatalog som kanske skulle kunna hjälpa mig, men jag har inte lyckats installera den i brandväggskatalogen. Hur ska jag göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Jag stängde av brandväggen i F-Secures säkerhetsprogram och använde Vistas egen i stället, men det hjälpte inte, så nu har jag kastat ut F-Secures säkerhetsprogram helt och hållet och i stället installerat G DATA InternetSecurity 2009 och det fungerar utan problem!

Jag hade kämpat i flera månader med assistans av Glocalnets experter utan att få ordning på det hela och då gav jag upp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Nu har jag använt G DATA InternetSecurity 2009 över en månad och det fungerar helt utan problem.

Därmed anser jag att problemet med tappad Internetkontakt är löst! Glocalnets Säkethetspaket = F-Secure fungerar inte ihop med mina program!!??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är jag kopplad via ICE-NET, radiolänk! (tillägg). Varför? =-Jo, jag bor i urskogen och behöver I-NET! Tror inte på att det är brandväggar och antivir-prg. som hindrar en att komma till forumet! Det finns en förklaring och det kan nog bara STENIS svara på.

Mvh/ sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...