Gå till innehåll

Videospelare bättre än Media Player [Mediaspelare]


Gäst DimensionX

Recommended Posts

Gäst DimensionX

Skrota den (dvs strunta i att använda den) och skaffa en riktig spelare istället, det kommer ni garanterat inte att ångra. :)

KMplayer (tar allt, klarar allt, och snabb)

http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Vi.../KMPlayer.shtml

K-Lite codec Pack (tar allt, klarar allt, snabb)

http://www.free-codecs.com/download/K_Lite..._Codec_Pack.htm

Vilken ni än väljer så kommer ni inte bli besvikna kan jag lova. ;)

KMplayer behöver inte ens installeras eftersom den är "portable". Den tar alla format och är avsevärt flexiblare och snabbare än den som finns inbyggd i Windows.

Spelaren som skulle finnas inbyggd i Windows, egentligen. (tycker jag) :D

Själv skrotade jag mediaspelaren för flera år sedan, efter att ha fått nog av alla begränsningar och hur oflexibel den var. Många kanske inte vet om att dessa spelare finns, därför tipsar jag om att det finns AVSEVÄRT bättre alternativ till Windows Media Player.

(Psst, bildkvaliteten är otrolig på KMplayer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

K-Lite codec Pack (tar allt, klarar allt, snabb)

http://www.free-codecs.com/download/K_Lite..._Codec_Pack.htm

Funkar bra och tidigare använt ovanstående.

Har en del dubier ang MPEG-2 (Gabest) [version 1.0.0.4] som ingår.

Info om Gabest:

http://www.2-spyware.com/remove-gabest-med...er-classic.html

Mer info:

http://www.spywaredb.com/remove-gabest-media-player-classic/

Det där med adware och spyware ???...hårfina gränser mellan vad som ska tillåtas eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KMPlayer-anhängare övertygar mig inte, jag har testat KMPlayer och såg inga fördelar jämfört med WMP och VLC om man bara spelar .mp3 och .avi- filer, vilket jag gör. Föresten, har du testat att gå igenom inställningarna i KMPlayer?  ;D Jag har dock K-Lite, men det med WMP, för jag håller med om att utan Codecs för WMP så är den värdelös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
KMPlayer-anhängare övertygar mig inte, jag har testat KMPlayer och såg inga fördelar jämfört med WMP och VLC om man bara spelar .mp3 och .avi- filer, vilket jag gör. Föresten, har du testat att gå igenom inställningarna i KMPlayer?  ;D Jag har dock K-Lite, men det med WMP, för jag håller med om att utan Codecs för WMP så är den värdelös.

1.Kan du använda Winamp plugins i K-Lite eller VLC? (och inte bara winamp plugins) ;)

2.Har du inbyggda filter? (en hel arme av dem)

3.Capture möjlighet?

4.Videofilter

5.Repeat punkter?

osv osv osv

Du testade nog inget av vad KMplayer erbjöd tror jag. ;)

Och det tar ett tag att utforska alla möjligheter i KMplayer. :D:)

Dessutom är bildkvaliteten mycket bättre än i VLC.

Bild 1 - Lite valmöjligheter det, kollla scroll listen till vänster. ;)

Bild 2 - Vi scrollar ned

Bild 3 - vi scollar ned lite till

Bild 4 - Konstrollpanelen till KMplayer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga direkt, Dimension...

Har en hel hårddisk ängnad till musik. Varje album har sin egen spelningslista plus att jag och frugan har knaprat ihop egna listor... dessa spelningslistor har kunnat läsas av WMP sen tidigt XP...

OM jag nu vill gå över till KMPlayer, kan jag importera mina listor?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
En fråga direkt, Dimension...

Har en hel hårddisk ängnad till musik. Varje album har sin egen spelningslista plus att jag och frugan har knaprat ihop egna listor... dessa spelningslistor har kunnat läsas av WMP sen tidigt XP...

OM jag nu vill gå över till KMPlayer, kan jag importera mina listor?

Mange

KMplayer klarar m3u listor, och pls, antagligen mediaplayer listor också. Fast då får man associera dem till KMplayer.

Testa får du se, det skall nog gå bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Liten fråga...

När vi tar upp olika program, varför känns det som om vi får betalt av dem för att skryta om deras program. Räcker det inte med att man räknar upp det som gör programmet till ett bra program samt kanske screenshot så att man ser själva programmet.

Ibland ser det ut så här:

Real VS WinAmp

KMplayer VS WmediaPlayer

IE VS FF

Winzip/Winrar VS 7z

:D :D :D :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Liten fråga...

När vi tar upp olika program, varför känns det som om vi får betalt av dem för att skryta om deras program. Räcker det inte med att man räknar upp det som gör programmet till ett bra program samt kanske screenshot så att man ser själva programmet.

Ibland ser det ut så här:

Real VS WinAmp

KMplayer VS WmediaPlayer

IE VS FF

Winzip/Winrar VS 7z

:D :D :D :D

Vet du varför man gör det?

Det är bara för att få folk att förstå vilken kass spelare de egentligen sitter och envisas att köra, när det finns så mycket bättre alternativ. ;)

Annars skulle jag inte vräka på så med "reklamen". :)

Realplayer är kass.

Lika illa tycker jag om Quicktimeplayer

Winamp var bra tills den blev sirap.

Windows egen mediaspelare stinker värre än surströmming

VLC har ett interface som får det att vända sig i magen på mig

De enda hyfsade mediaspelare som "klarar allt som finns" är KMplayer och K-Lite. KMplayer är en perfekt ersättning för Winamp och hanterar alla Winamps plugins dessutom.

Som jag ser det så finns det bara två spelare som är användbara, tyvärr.

Förresten, Winzip ryckte upp sig en smula i och med ver 10 som äntligen supporterade fler format/algoritmer och lade till Winzip jobs.

7zip's styrka ligger i LZMA algoritmen. Personligen kör jag pluggen till TC istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är bra att man ger förslag på olika spelare.

Men att säga en spelare är kass osv... tycker jag inte riktigt passar in.

Hade det inte varit bättre att skriva för och nackdelar istället.

Och sen är det upp till var och en att välja den man tycker om.

Det finns så många användare alla har inte samma tycke och smak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jag tycker det är bra att man ger förslag på olika spelare.

Men att säga en spelare är kass osv... tycker jag inte riktigt passar in.

Hade det inte varit bättre att skriva för och nackdelar istället.

Och sen är det upp till var och en att välja den man tycker om.

Det finns så många användare alla har inte samma tycke och smak.

Det är ett faktum att olika spelare är olika bra, och inte en fråga om tycke eller smak. Utan ren teknisk fakta, eller hur?

Men visst, tycker man bättre om en "tekniskt sämre" spelare så är detta helt okey, men så länge man inte ens bryr sig om att testa ett bättre alternativ, så är det lite trist förstås. Å andra sidan drabbas bara personen själv.

Visst kan man sitta för sig själv och säga att Windows Media Player är toppen, så länge man inte testat en betydligt bättre spelare vill säga. ;)

Därför ger jag tipset.............

Testa KMplayer eller K-Lite (helst båda) under en vecka och återkom sedan med vad ni tyckte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
Jag tycker det är bra att man ger förslag på olika spelare.

Men att säga en spelare är kass osv... tycker jag inte riktigt passar in.

Hade det inte varit bättre att skriva för och nackdelar istället.

Och sen är det upp till var och en att välja den man tycker om.

Det finns så många användare alla har inte samma tycke och smak.

Jag håller med...

För o nackdelar med lite info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Jag tycker det är bra att man ger förslag på olika spelare.

Men att säga en spelare är kass osv... tycker jag inte riktigt passar in.

Hade det inte varit bättre att skriva för och nackdelar istället.

Och sen är det upp till var och en att välja den man tycker om.

Det finns så många användare alla har inte samma tycke och smak.

Det är ett faktum att olika spelare är olika bra, och inte en fråga om tycke eller smak. Utan ren teknisk fakta, eller hur?

Men visst, tycker man bättre om en "tekniskt sämre" spelare så är detta helt okey, men så länge man inte ens bryr sig om att testa ett bättre alternativ, så är det lite trist förstås. Å andra sidan drabbas bara personen själv.

Visst kan man sitta för sig själv och säga att Windows Media Player är toppen, så länge man inte testat en betydligt bättre spelare vill säga. ;)

Därför ger jag tipset.............

Testa KMplayer eller K-Lite (helst båda) under en vecka och återkom sedan med vad ni tyckte.

Jag har testat KM-player och prestandamässigt så är den som vilken player som helst. Det som är bra med den är att alla codec finns redan från början. Men har man de codec man behöver så funkar Windows Media Player säkert lika bra. Visst kan man få upp en popup-ruta någon gång som säger att denna fil han inte spelas...vill man fortsätta eller inte.

Det som jag inte tycker om...är själva desigen på programmet. Lite grötigt med liten text på knapparna.

(Jag vet att man kan ändra på skins m.m, men jag talar om orginal "skinet")

Min personliga favorit-player är CyberLink PowerDVD, då den förbättrar bilden ganska rejält.

Som sagt...det är min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Då har du säkerligen inte utnyttjat speciellt mycket av vad KMplayer kan göra. ;)

Tro mig, det är när man börjar undersöka lite som man ser varför KMplayer är så pass bra. ;)

Best Media Player - Ultimate and Great KMPlayer

What is the best media player? This is the question asked by many computer users. Windows XP and Vista comes pre-installed with Windows Media Player (WMP) which lack of many popular codecs for audio and video, and also infamous for resource hogging. An ultimate and best media player uses little system memory, fast performance speed in opening and playing media, has nicely designed, attractive and not confusing user interface. Least but not last, the player must have built-in all video and audio format and codec support, so that users no need to worry and have headache to unplayable media again.

Det finns åsikter om en mängd olika spelare dessutom.

Läs mer här.........

http://www.mydigitallife.info/2008/01/05/b...great-kmplayer/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder WMP tillsammans med Vista Codec Package från Shark007.

Funkar kanon.

Har även testat Media Player Classic, VLC, KMplayer och några andra.

Inte för att de är dåliga men jag har inte hittat en bra anledning till att använda dem istället för WMP.

VLC ibland för den använder sig av "inbyggda codecs" och kan spela en del konstiga format som jag inte lyckas hitta bra codec för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dem som föredrar "för och nackdelar" -listningar med lite info istället för "kräkningar" för att man inte gillar vissa program, de flesta av oss har säker speciella krav på programstöd.

T.ex. Jag lyssnar mycket på Sveriges Radio via nätet och där stöds endast Wm och Real player. Vlc använder jag till filmer och anser att den är helt ok då den uppfyller min "kravspecifokation".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jag använder WMP tillsammans med Vista Codec Package från Shark007.

Funkar kanon.

Har även testat Media Player Classic, VLC, KMplayer och några andra.

Inte för att de är dåliga men jag har inte hittat en bra anledning till att använda dem istället för WMP.

VLC ibland för den använder sig av "inbyggda codecs" och kan spela en del konstiga format som jag inte lyckas hitta bra codec för.

Snålare, startar betydligt snabbare, tar mindre systemresurser än WMP, bättre bild och ljud. Dessutom kan du göra en massa saker om inte är möjliga. Zooma, vrida och vända bilden som du vill ha den. Fånga alla strömmar, använda plugins etc etc.

Är några bra skäl. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jag håller med dem som föredrar "för och nackdelar" -listningar med lite info istället för "kräkningar" för att man inte gillar vissa program, de flesta av oss har säker speciella krav på programstöd.

T.ex. Jag lyssnar mycket på Sveriges Radio via nätet och där stöds endast Wm och Real player. Vlc använder jag till filmer och anser att den är helt ok då den uppfyller min "kravspecifokation".

Lyssna på radio går utmärkt i KMplayer (du kan se tv också). ;)

Gillar du radio så skall du definitivt kolla in Screamer Radio, tar ALLA svenska kanaler, lätt.

(kolla min tipstråd får du se)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland spelar det ingen roll hur utvecklad, innovativ, prestandamässigt bäst en mjukvara är.

Det kan helt enkelt vara så att man trivs jättebra med programmet man för närvarande använder, trots att man vet att det finns, tekniskt sett, bättre alternativ. "AnvändarKänslan" som ett visst program ger en kan vara lika viktig som effektivitet, prestanda och diverse inställningsmöjligheter!  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Ibland spelar det ingen roll hur utvecklad, innovativ, prestandamässigt bäst en mjukvara är.

Det kan helt enkelt vara så att man trivs jättebra med programmet man för närvarande använder, trots att man vet att det finns, tekniskt sett, bättre alternativ. "AnvändarKänslan" som ett visst program ger en kan vara lika viktig som effektivitet, prestanda och diverse inställningsmöjligheter!  :)

Det är väl det som är så skönt, att vi har valfrihet, och kan själva välja på vilket sätt vi vill använda våra datorer.

För att man aldrig testat något annat ja.

Sen sitter man där och är jättenöjd i brist på andra alternativ. ;)

Sen får man prova något bättre, och blir förvånad.

Brukar fungera så. :)

Anders - Jag har alltid kört WMP, och den fungerar jättebra.

Nils - Har du provat någon annan spelare då?

Anders - Nej!

Men visst, vill man hellre sitta med nåt som fungerar sämre, så är detta givetvis helt okey, och upp till var och en. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland spelar det ingen roll hur utvecklad, innovativ, prestandamässigt bäst en mjukvara är.

Det kan helt enkelt vara så att man trivs jättebra med programmet man för närvarande använder, trots att man vet att det finns, tekniskt sett, bättre alternativ. "AnvändarKänslan" som ett visst program ger en kan vara lika viktig som effektivitet, prestanda och diverse inställningsmöjligheter!  :)

Det är väl det som är så skönt, att vi har valfrihet, och kan själva välja på vilket sätt vi vill använda våra datorer.

För att man aldrig testat något annat ja.

Sen sitter man där och är jättenöjd i brist på andra alternativ. ;)

Njae, det behöver inte betyda att man testat eller inte, att man sitter med skygglappar på o dyl.  :)

Känns allt jättebra, och datorn med programvara uppfyller alla ens behov, då är det väl jättetoppen!  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Ibland spelar det ingen roll hur utvecklad, innovativ, prestandamässigt bäst en mjukvara är.

Det kan helt enkelt vara så att man trivs jättebra med programmet man för närvarande använder, trots att man vet att det finns, tekniskt sett, bättre alternativ. "AnvändarKänslan" som ett visst program ger en kan vara lika viktig som effektivitet, prestanda och diverse inställningsmöjligheter!  :)

Det är väl det som är så skönt, att vi har valfrihet, och kan själva välja på vilket sätt vi vill använda våra datorer.

För att man aldrig testat något annat ja.

Sen sitter man där och är jättenöjd i brist på andra alternativ. ;)

Njae, det behöver inte betyda att man testat eller inte, att man sitter med skygglappar på o dyl.  :)

Känns allt jättebra, och datorn med programvara uppfyller alla ens behov, då är det väl jättetoppen!  ;D

Eftersom man inte testat något annan...ja.

Då är man nöjd med i princip vad som helst eftersom man inte vet om något bättre, eller hur? ;)

Sen när man testar nåt som är avsevärt bättre så förstår man vad man satt med förut lite bättre.

Men, nu har jag gjort nog med reklam, sen är det upp till var och en om de vill testa ett alternativ till WMP.

Kostar inget, går snabbt och enkelt.

Var aldrig rädda för att testa något nytt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland spelar det ingen roll hur utvecklad, innovativ, prestandamässigt bäst en mjukvara är.

Det kan helt enkelt vara så att man trivs jättebra med programmet man för närvarande använder, trots att man vet att det finns, tekniskt sett, bättre alternativ. "AnvändarKänslan" som ett visst program ger en kan vara lika viktig som effektivitet, prestanda och diverse inställningsmöjligheter!  :)

Det är väl det som är så skönt, att vi har valfrihet, och kan själva välja på vilket sätt vi vill använda våra datorer.

För att man aldrig testat något annat ja.

Sen sitter man där och är jättenöjd i brist på andra alternativ. ;)

Njae, det behöver inte betyda att man testat eller inte, att man sitter med skygglappar på o dyl.  :)

Känns allt jättebra, och datorn med programvara uppfyller alla ens behov, då är det väl jättetoppen!  ;D

Eftersom man inte testat något annan...ja.

Då är man nöjd med i princip vad som helst eftersom man inte vet om något bättre, eller hur? ;)

Allt som är större, bättre, finare och nyare behöver nödvändigtvis inte tilltala alla. Och om de inte behöver, eller känner att de kan vara utan häftiga finesser, bättre bild och annat, så är det väl superlajbans.

Däremot är det bra att vara nyfiken och hålla sig lite 'ajour' med vad som finns, och kommer att komma i mjukvaruväg.

Själv är jag en sådan som provar allt nytt som kommer. Installerar och testar och grejjar. Det är är nästan som ett gift  ;D

Men alla är inte som jag!  (puh, tur är väl det  :D )

Det finns en del som vill sitta och lukta på blommorna under sin korkek! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...