Gå till innehåll

Skaffa OEM-licens av Vista till min nya dator?


pven

Recommended Posts

Ska köpa en ny dator och då ingår inget windows. Man kan beställa ett windows vista home premium OEM för runt tusenlappen, och ca 200 kr mer om dom installerar.

Vad ska jag satsa på, ett vista OEM som dom installerar eller ska jag köpa det och installera själv?

eller ska jag inte köpa OEM alls? isfall kommer det kosta mig lite över 2000  :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska satsa på en OEM, om du inte planerar att byta datorn låt oss säga det närmsta året?

OEM är för "EN" dator, medan den dyrare "Retail" versionen kan du installera på flera olika datorer, men DOCK BARA EN ÅT GÅNGEN.

Alltså en OEM "får" du inte flytta till nästa dator, en Retail frå du flytta med.

(enl licensavtalet), sen vad man gör och om det fungera det talar vi inte högt om :P

Om du vet hur man stoppar i skivan i cd läsaren och har någorlunda kunskap om hur man klickar på "Nästa >" så spara de där 200 :- till en stor pizza, och så får du återkomma om du har frågor ang installationen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska satsa på en OEM, om du inte planerar att byta datorn låt oss säga det närmsta året?

OEM är för "EN" dator, medan den dyrare "Retail" versionen kan du installera på flera olika datorer, men DOCK BARA EN ÅT GÅNGEN.

Alltså en OEM "får" du inte flytta till nästa dator, en Retail frå du flytta med.

(enl licensavtalet), sen vad man gör och om det fungera det talar vi inte högt om :P

Om du vet hur man stoppar i skivan i cd läsaren och har någorlunda kunskap om hur man klickar på "Nästa >" så spara de där 200 :- till en stor pizza, och så får du återkomma om du har frågor ang installationen :)

tackar för infon :) hoppas windowsupdate funkar utan krångel bara  :D

blir nog att farsan får köpa http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=330732 genom jobbet  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man vara lite nyfiken och fråga, vad det är för dator, om det kanske kan vara så att det kan vara lämpligare att investera i x64 istället för x32?

I övrigt:

x64 sp1 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304716

x32 sp1 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304715

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man vara lite nyfiken och fråga, vad det är för dator, om det kanske kan vara så att det kan vara lämpligare att investera i x64 istället för x32?

I övrigt:

x64 sp1 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304716

x32 sp1 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304715

absolut :) hade tänkt mig denna http://mrpc.se/prod_view.php?product=255&lastparent=159

vad ska man välja då? x64 eller x62?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa på en OEM licens, och installera själv. Det är enklare att installera Vista än att bre en ostmacka, seriöst.

Om din dator har stöd för 64-bitars Vista ska du absolut köra med det. En OEM licens kan användas på både 32 och 64-bitars Vista, så om du inte blir nöjd kan du låna någons Vistaskiva och installera 32-bitarsversionen.

Själv har jag 64-bitars och det fungerar hur fint som helst och jag kan köra både 32 och 64-bitasprogram.

64 ska vara säkrare också, enligt Microsoft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett inlägg , hur kan man se och var om datorn stöder 64 , vad är det som är skillnaden på dem

har inte satt mig in idetta  men har alltid trott att det handlar om minne ???

är lite nyfiken bara hoppas det inte gör nåt att jag hoppar in i tråden så här.

mvh linnet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linnet > lättaste sättet är att läsa om processorn arkitektur, som t.ex denna som är i paketet som omnäms ovan Intel Core 2 Duo E8400

enl http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=34477...led#ProductTabs

så "är den":

Enhanced SpeedStep technology, Execute Disable Bit-funktion, Intel Virtualization Technology, Intel 64 Technology, Intel Trusted Execution Technology, Enhanced Halt State (C1E), Intel Thermal Monitor.

Alltså stöd för 64 bitars "teknik".

pven > Tror du får mest nytta av det systemet med en x64 sp1. så kan du även utnyttja alla 4gb ram till fullo :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linnet > lättaste sättet är att läsa om processorn arkitektur, som t.ex denna som är i paketet som omnäms ovan Intel Core 2 Duo E8400

enl http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=34477...led#ProductTabs

så "är den":

Enhanced SpeedStep technology, Execute Disable Bit-funktion, Intel Virtualization Technology, Intel 64 Technology, Intel Trusted Execution Technology, Enhanced Halt State (C1E), Intel Thermal Monitor.

Alltså stöd för 64 bitars "teknik".

pven > Tror du får mest nytta av det systemet med en x64 sp1. så kan du även utnyttja alla 4gb ram till fullo :)

ok  ;D men är det inte problem med att få program, och drivrutiner att fungera med x64?  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte det minsta.

Det var lite problem för typ 2 år sedan men nu görs nästan allt till både 32 och 64-bitar.

Exakt allt i min dator har fungerande drivrutiner, och då har jag inte änns behövt installera något själv, utan Windows Update fixar biffen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte det minsta.

Det var lite problem för typ 2 år sedan men nu görs nästan allt till både 32 och 64-bitar.

Exakt allt i min dator har fungerande drivrutiner, och då har jag inte änns behövt installera något själv, utan Windows Update fixar biffen :)

Funkar de flesta spel med x64 då? :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spel är ju inget annat än vanliga program, och eftersom Vista 64-bitar kan köra både 32 och 64-bitarsprogram så ska alla spel som funkar på Vista 32, funka på Vista 64. (Klart det finns någon klant som gjort något hemmaeck som kanske inte fungerar)

Dessutom ska alla spel som har loggan "Games for Windows" fungera på Vista 64-bitars.

Mitt gamla Half-Life 1 från 1997 fungerar på min Vista 64-bitar :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spel är ju inget annat än vanliga program, och eftersom Vista 64-bitar kan köra både 32 och 64-bitarsprogram så ska alla spel som funkar på Vista 32, funka på Vista 64. (Klart det finns någon klant som gjort något hemmaeck som kanske inte fungerar)

Dessutom ska alla spel som har loggan "Games for Windows" fungera på Vista 64-bitars.

Mitt gamla Half-Life 1 från 1997 fungerar på min Vista 64-bitar :D

man blir ju sugen att skaffa windows 64 bitars OEM. Bara det går att installera de flesta program utan strul så kan jag tänka mig det  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men, jag själv glömmer att jag kör 64 ibland.

Man behöver inte tänka till innan man gör något, det är bara att installera det mesta. Man har lite fräcka saker i 64; man har 2 program-mappar - en som heter Program Files och en som heter Program Files(x86). Vista installerar automatiskt program som är 64-bitars i Program Files, och de som är 32 i Program Files(x86).

;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spel är ju inget annat än vanliga program, och eftersom Vista 64-bitar kan köra både 32 och 64-bitarsprogram så ska alla spel som funkar på Vista 32, funka på Vista 64. (Klart det finns någon klant som gjort något hemmaeck som kanske inte fungerar)

Dessutom ska alla spel som har loggan "Games for Windows" fungera på Vista 64-bitars.

Mitt gamla Half-Life 1 från 1997 fungerar på min Vista 64-bitar :D

man blir ju sugen att skaffa windows 64 bitars OEM. Bara det går att installera de flesta program utan strul så kan jag tänka mig det  ;D

Jadå, en OEM funkar som vilket Windows som helt. Det är bara licenstypen som är annorlunda etc.

Jag har OEM Vista Basic 32Bitars på en av mina datorer.

Och det är exakt samma som en fullprislicens. Det enda som jag kommer på som kan vara en nackdel med en OEM licens är att när man förbrukat sina OEM koder(vet inte hur många, men ett 10-tal kanske), så måste man därefter ringa Microsoft för ny kod vid nyinstallation etc..

Men vad gör det. Bara ett samtal. Och du sparar en hel del pengar som du kan lägga på annat.

Min OEM gick på lite över 800kr inkl. frakt.......GÖTT MOS....!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spel är ju inget annat än vanliga program, och eftersom Vista 64-bitar kan köra både 32 och 64-bitarsprogram så ska alla spel som funkar på Vista 32, funka på Vista 64. (Klart det finns någon klant som gjort något hemmaeck som kanske inte fungerar)

Dessutom ska alla spel som har loggan "Games for Windows" fungera på Vista 64-bitars.

Mitt gamla Half-Life 1 från 1997 fungerar på min Vista 64-bitar :D

man blir ju sugen att skaffa windows 64 bitars OEM. Bara det går att installera de flesta program utan strul så kan jag tänka mig det  ;D

Jadå, en OEM funkar som vilket Windows som helt. Det är bara licenstypen som är annorlunda etc.

Jag har OEM Vista Basic 32Bitars på en av mina datorer.

Och det är exakt samma som en fullprislicens. Det enda som jag kommer på som kan vara en nackdel med en OEM licens är att när man förbrukat sina OEM koder(vet inte hur många, men ett 10-tal kanske), så måste man därefter ringa Microsoft för ny kod vid nyinstallation etc..

Men vad gör det. Bara ett samtal. Och du sparar en hel del pengar som du kan lägga på annat.

Min OEM gick på lite över 800kr inkl. frakt.......GÖTT MOS....!

Men är det verkligen sant?

Jag tror inte det är så för jag har bara en nyckel till min OEM, och det står inget om detta på lappen eller något. Jag använde dessutom en original vistaskiva nerladdad från piratebay och använde sen min OEM-licens med den skivan och det fungerade extremt bra.

Har kört med crack sedan "beta 2-tiden" och jag vet ungefär hur cracket lurar Vista och det verkar inte vara som att man måste ringa till Microsoft.

Alltså jag tänker såhär: det står ju en nyckel på chassit till datorn och den är fastsatt ordentligt. Jag tycker inte det är logiskt att man ska få en ny nyckel igen sen?

Fast egentligen vet jag inte vad jag snackar om för jag har som sagt inte kört lagligt så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller OEM, så är licensnykeln som ska sitta klistrad på den maskin den används på.

Nyckeln får endast användas till den maskinen, (och eller samma maskin med ett visst antal

hårdvarubyten / modifikationer).

Skivans ursprung är ointressant, och antalet "OEM" koder, är inte en ny nyckel, utan är antalet gånger du kan aktivera Windows

över internet, som vanligtvis är ett 10 tal (ominstallationer) efter detta eller vid byten av hårdvara som ändrar datorn "installations ID" så får man ringa till MS och få aktiveringkoden manuellt.

Går till ungefär såhär.

- Hej jag vill aktivera min Vista,

- hej, har du installerat denna mjukvara på flera datorer?

- Nej, det har jag inte

- alltså endast på denna dator.

- ja, okej, då ska jag koppla dig vidare så ska du få din aktiveringskod.

- Tack hej!

- *vidarekopplad*

- *koden läses upp*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att jag kan installera om med samma nyckel hur mycket som helst, Men om jag ändrar hårdvaran mellan varje ominstallation så går det bara en så där 10 gånger?

Så om jag inte byter hårdvara alls kommer jag kunna installera om hur mycket som?

Och när man ringer till microsoft, får man då en ny nyckel eller blir ens första nyckel bara "återanvändbar" igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja inte riktigt, din licensnykel (som är för Windows), kan aktiveras ett visst antal gånger över internet. (låt oss säga 10). efter att dem 10 gångerna är förbrukade så måste du ringa in för att få aktiveringskod som du skriver in i aktiveringsguiden, efter ominstallation.

Om du byter ut hårdvara (vet inte exakt hur mycket du får ändra utan att det ska räknas som en ny dator), så kommer du troligtvis behöva ringa in och få aktiveringskoden för att aktivera windows, detta eftersom datorn har ändrats. (och dem vill kolla så du inte försöker installera på en annan dator).

Du behåller ALLTID din licensnykel den byts inte ut, det enda man utbyter med microsoft, är det installations id man får i aktiveringsguiden, och den kod som genereras av microsoft som svar på ditt installations id.

Om du inte sett guiden så förstår jag att det kan kännas förvirrande men det ser ut som följer:

t01220020214jim01_D.gif

Step 3 - De siffrorna ger du till Microsoft på telefon

Step 4 - De som ska stå i de rutorna får du av Microsoft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...