Gå till innehåll

Hur sätta in nya RAM-minnen i dator?


Recommended Posts

Jag kanske ställer för många dumma frågor men jag undrar om hur skall jag göra för att sätta in nya RAM minne i datorn.Jag har 2GB idag och vill byta ut de och dessutom uppgradera till 4GB. Måste jag göra nåt speciellt eller skall jag bara ta ut och sätta in ny?  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ställer för många dumma frågor men jag undrar om hur skall jag göra för att sätta in nya RAM minne i datorn.Jag har 2GB idag och vill byta ut de och dessutom uppgradera till 4GB. Måste jag göra nåt speciellt eller skall jag bara ta ut och sätta in ny?  :D

Kollar din moderkort + minnekort DDR2 eller DDR1 det är viktig kollar på...

Sen beställ 4gb på Komplett.se kostar 839:- tror jag?

// Podbot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du bytt ut minnet så kommer BIOS i nästa uppstart att varna om att konfigurationen har ändrats.

Du blir uppmanad att gå in i BIOS (knapp alternativen visas). Där konstaterar du att du fått mer minne

och går till Exit och sparar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

waxinator!

Detta du beskriver om bios hände aldrig när jag installerade mera minne i min gamla Compaq EVO 310. Visserligen var det för ett antal år sedan. Datorn är från 2001 och minnet är precis angivet i systemet som det ska vara. Datorn har funkat felfritt sedan dess och utan några ominstallationer eller blåskärmar och allt är som när den var ny.Kör XP Pro SP3 i denna trotjänare som fått vara med om mycket, men aldrig knotat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

waxinator!

Detta du beskriver om bios hände aldrig när jag installerade mera minne i min gamla Compaq EVO 310. Visserligen var det för ett antal år sedan. Datorn är från 2001 och minnet är precis angivet i systemet som det ska vara. Datorn har funkat felfritt sedan dess och utan några ominstallationer eller blåskärmar och allt är som när den var ny.Kör XP Pro SP3 i denna trotjänare som fått vara med om mycket, men aldrig knotat.

Känner faktiskt inte heller igen beskrivningen. Har nyligen installerat minne i fem datorer (bytt ut allt i en av dem), men inte sett något meddelande från BIOS efter installationen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig har detta hänt vid flertal installationer och då inte enbart för minne utan så fort bios upptäckt

hårdvaruförändringar på moderkortet så vill det uppdatera configurations minnet CMOS.

Det kan stå:  "Enter F1 for Setup.  Press Escape to skip Memory Test."

Just nu så har en kompis meddelandet att "Disketten har felkod xxxx" och vid varje boot skall hon

trycka <F1> för att ignorera och gå vidare. Hon har varken diskettläsare eller enheten på i BIOS.

Vid Fel står det: "Press F1 To Continue ".

http://www.computerhope.com/issues/ch000301.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig har detta hänt vid flertal installationer och då inte enbart för minne utan så fort bios upptäckt

hårdvaruförändringar på moderkortet så vill det uppdatera configurations minnet CMOS.

Det kan stå:  "Enter F1 for Setup.  Press Escape to skip Memory Test."

Just nu så har en kompis meddelandet att "Disketten har felkod xxxx" och vid varje boot skall hon

trycka <F1> för att ignorera och gå vidare. Hon har varken diskettläsare eller enheten på i BIOS.

Vid Fel står det: "Press F1 To Continue ".

http://www.computerhope.com/issues/ch000301.htm

Ja, detta gäller diskettstrul, om maninte väljer att disabla den i bios

Gällande minnen:

BIOS bryr sej inte.. i princip utan köpe ändringe rakt av.

På in höjd står det; "tryck F1 for continue" -- oftast på Compaq.

kentan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt initiala inlägg var ett svar på om något speciellt skulle kunna behöva göras förutom att byta minnena.

Därav mitt svar.

Nästa inlägg var exempel på felmeddelande vid två typer av förändringar/fel och ett exempel.

Beteendet mellan olika BIOS- leverantörer/versioner/år varierar för inte heller här står utvecklingen stilla.

Ja, detta gäller diskettstrul, om maninte väljer att disabla den i bios

Om du läste inlägget så var den disabled i BIOS

"...varken...eller enheten i BIOS."

Gällande minnen:

BIOS bryr sej inte.. i princip utan köpe ändringe rakt av.

På in höjd står det; "tryck F1 for continue" -- oftast på Compaq.

När man kommer över 3GB så kan man behöva ändra i BIOS för att komma åt ytterligare minne.

Det kan man avläsa på "Installed Memory / Usable Memory" (Memory Hole remapping).

Läste du ens länken... där står:

If new hardware has been recently installed into the computer, it is likely that you are receiving the prompt "Press F1 or F2 to enter setup" because CMOS needs to verify that the new detected hardware is properly being setup in CMOS.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...