Gå till innehåll

Högljutt nätagg


Recommended Posts

Ok, skall nog själv vara ganska tystlåten (trots att det inte ligger i min natur) när man sitter med en antik dator. 3år har den på nacken, och det bör väl jämföras med 108 i mänsklig ålder.

Hur som helst har skiten pipit i princip från början. Oskyldigt och obetydligt det första året. Inte särskilt märkbart andra, men överdjävligt nu det tredje året. Först nu har jag orkat lokalisera oljudet.

Högfrekvent pip från  nätagget.

Finns det överhuvudtaget något jag kan göra förutom att slakta fanskapet med basebollträ?

Tyvärr är jag ung, dum och ogin student som vägrar lägga pengar på något så oekonomiskt som en ny dator när den gamla fortfarande fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, skall nog själv vara ganska tystlåten (trots att det inte ligger i min natur) när man sitter med en antik dator. 3år har den på nacken, och det bör väl jämföras med 108 i mänsklig ålder.

Hur som helst har skiten pipit i princip från början. Oskyldigt och obetydligt det första året. Inte särskilt märkbart andra, men överdjävligt nu det tredje året. Först nu har jag orkat lokalisera oljudet.

Högfrekvent pip från  nätagget.

Finns det överhuvudtaget något jag kan göra förutom att slakta fanskapet med basebollträ?

Tyvärr är jag ung, dum och ogin student som vägrar lägga pengar på något så oekonomiskt som en ny dator när den gamla fortfarande fungerar.

Du kan byta ut nätagregatet enbart, behöver inte bli särskilt dyrt, om du mekar själv. Är du riktigt fingerfärdig kan du t.om byta enbart kylfläkten i agregatet... den enda delen som, mig veterligen, kan orsaka missljud. Hur som helst, finns det ingen anledning att byta hela datorn, av denna simpla anledning!   ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan byta ut nätagregatet enbart, behöver inte bli särskilt dyrt, om du mekar själv. Är du riktigt fingerfärdig kan du t.om byta enbart kylfläkten i agregatet... den enda delen som, mig veterligen, kan orsaka missljud. Hur som helst, finns det ingen anledning att byta hela datorn, av denna simpla anledning!   ;)

Självklart inte.

Man är ju inte fanatiskt fingerfärdig, men löjligt nyfiken.. Med intressanta resultatsvariationer händer i alla fall en del då. Finns sådana här delar att köpa enskilt någonstans? Som lite äldre och billigare versioner. Kanske till och med begagnat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan byta ut nätagregatet enbart, behöver inte bli särskilt dyrt, om du mekar själv. Är du riktigt fingerfärdig kan du t.om byta enbart kylfläkten i agregatet... den enda delen som, mig veterligen, kan orsaka missljud. Hur som helst, finns det ingen anledning att byta hela datorn, av denna simpla anledning!   ;)

Självklart inte.

Man är ju inte fanatiskt fingerfärdig, men löjligt nyfiken.. Med intressanta resultatsvariationer händer i alla fall en del då. Finns sådana här delar att köpa enskilt någonstans? Som lite äldre och billigare versioner. Kanske till och med begagnat?

Allt finns att köpa.... länken nedan är bara 1 exempel på ställen som har allt man kan tänka sig av datordelar! Men först måste du ta reda på vad du skall ha!  ;D  Jag hjälper dig gärna, men först i morgon.... för nu är det läggdags! Godnatt!  ;D

http://www.webhallen.com/avd_start.php?avd=3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leta upp en datorbutik, där dom inte har fina kläder eller slips och fråga efter delen från nån skrotdator.

Ang 5-56 måste ja protestera mot.  ;D För de e olja, drar bara åt sig massa damm och sånt efter ett tag. Ja spraya sånt på volymkontrollen på en gammal stereo, hjälpte bara tillfälligt. Och så fick ja skäll för de av en ja känner, som jobba i en elektronikverkstad.  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill du verkligen vara snål och och inte är rädd för att skruva lite så kandu skruva isär nätaggregatet ta loss fläkten pilla sedan bort klisterlappen som sitter i centrum  där skall det finnas ett hål som du kan dutta i lite olja i sått tillbaks klisterlappen  nu bör flåkten hålla tyst ett tag men hur länge är det ingen som vet

ang. 5-56 landsfiskalen så kan det säkert stämma att det drar åt sig lite damm men den är så tunn att dammlagret blir så obetydligt att det inte spelar nägon roll du vet väl hur det brukar se ut i en burk som inte blivit öppnad på några år (gäller dock inte morsans dator öppnade den efter tre år och den såg ut som den hade varit i drift tre veckor)

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja skulle nog rekommendera dig att offra 350 :- för ett nytt (ATX 300w) nätagg.

(antar att du har en dator där ett ATX skulle passa, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=308620)

När man börjat skruva i dem och greja så brukar dem inte hålla någon längre tid, och att olja fläkten är inte mera än en tillfällig lösning.

Så investera i ett eller ge dig ut på auktions sajterna på nätet och se vad det kan finnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte nog med det pilla är ju roligt för att inte tala om vad stolt man blir när man lyckas fixa något själv

kan sitta i flera timmar och reparera en grej som man kan köpa ny för 50 spänn sen ibland så kan det få kosta flera tusen "man måste ju ha riktiga grejer" sådär typiskt manligt

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Hur som helst har skiten pipit i princip från början. Oskyldigt och obetydligt det första året. Inte särskilt märkbart andra, men överdjävligt nu det tredje året. Först nu har jag orkat lokalisera oljudet.

Högfrekvent pip från  nätagget.

...

Hej!

Som självlärd elektronikreparatör kan jag säga direkt att det inte är en fläkt som "piper" utan en av transformatorerna i nätdelen. P.g.a. dess konstruktion (kopparledningar lindande i lager med limning som

förslutning) och av varierande kvalité från olika tillverkare så kan det endast hjälpa (om du har tur att få ner nåt i trafon) att köpa elektroniklack på sprayburk. En mycket fränt luktande produkt som kräver ordentlig ventilation p.g.a. dess höga lösningsmedelhalt.

Jag har haft en nätdel som tjöt och eftersom jag hade lack hemma körde jag ner ett parti med lack i mina trafos och det hjälpte några månader.. tyvärr får man inte ner tillräckligt mycket i lindningarna för att det ska hjälpa över längre tid. Jag reklamerade den och fick den utbytt, dessvärre tjöt den nya också  :-

men som tur va inte lika ofta och mycket.

Så skippa fläktbyte och satsa på en ny nätdel, eller tjacka en bättre begagnad med tanke på din maskins ålder (finns säkert massor med tanke på ur många apparater som slängs).

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...