Gandalf Posted September 21, 2008 Posted September 21, 2008 Hej Ska köpa ny hårddisk. Hur flyttar jag enklast över allt från den gamla till den nya? Är det någon som har ett bra och enkelt förslag. Mvh // leif Quote
e-son Posted September 21, 2008 Posted September 21, 2008 Du kopplar in din nya disk som en slav till den gamla (instruktioner på tillverkaren Easus webbplats) och använder sedan detta verktyg till att föra över data. http://www.easeus.com/disk-copy/ OBS! Det finns fler liknande program, detta är bara ett i raden! Quote
Manneman Posted September 21, 2008 Posted September 21, 2008 Själv använder jag DriveClonePro... ett perfekt "Ghost"-program som skapar en avbild av vilken fysisk enhet som helst... med en bootskiva kan man sen avända denna till en fullständig återställning. Gör en avbild och spara den antingen på skivor eller en annan partition. Skapa en bootskiva i programmet. Installera din nya HD som Master C. Boota upp på skivan du tillverkat i DriveClonePro... rikta återställningen mot den plats där du sparat avbilden. Tar 5-6 minuter sen är det klart... Perfekt program om man ska byta HD eller om man lattjar runt med många beta-program osv... alltid skönt att ha en ghost klar när ett nyinstallerat XP eller Vista är gjord samt alla favoritprogram ligger installerade. Allt tar ca 5-6 minuter istället för de timmar det tar att få in allt som man vill ha det. Mange Quote
Venoms Posted September 21, 2008 Posted September 21, 2008 Jag använder "Acronis True Image 11 home" fungerar som ovanstående beskrivning... annan tillverkare bara Quote
andsun Posted September 23, 2008 Posted September 23, 2008 Jag använder oftast Ghost. Rekommenderar att tänka till med partitioneringen av utrymmena och placering av användar och programdata FÖRE du börjar. Placera användardata på en partition (helst en separat disk) och om du då byter boot disk så kan du enkelt mappa upp användardatat i alternativa partitionen igen. Programmvarorna kan vara ide att installera om i alla fall -man drar alltid på sig en massa demos o skit som man inte vill spara. Även om det tar lite tid. Se på min fråga -Seg dator ... WOWFX.DLL Tack vare att jag har all användar data och mappat om Mina dokument till annan disk så behöver jag bara installera om c: samt peka om Mina dokument när jag skapat användarna. Klart o betalttt alla data kvar. Bara att plugga in den nya disken och köra igång. Vore man riktigt genom tänkt tog man en ghost image efter alla VIKTIGA program installerats men innan man börjar använda och pilla på grejerna -men det är om man är riktigt tänkt ;D Quote
MikaelJ Posted September 23, 2008 Posted September 23, 2008 Använder Ghost ibland och Acronis True Image 11 home ibland men mest förtjust är jag i att göra en Boot CD från sidan: http://www.ultimatebootcd.com/ Grymt många och bra verktyg som följer med på den. Quote
Recommended Posts