Gå till innehåll

Göra en uppdaterad Windows XP-skiva med nLite?


CGD

Recommended Posts

Nyligen så pekade JoWa på en länk för att göra en uppdaterad XP skiva med programmet nLite. Jag har provat programmet men inte fått det att fungera. Jag skulle vilja få med alla hotfixar, var finns dom att hämta, jag vill integrera, åtminstone vissa drivrutiner. Grafik och ljud. Och hur är det med nya drivrutiner till chipset. Tas de från den egna installationen eller från Windowsskivan? Hur gör man den nya skivan automatinstallerande och kan man få med en fungerande validation?

Kunde man dessutom inte lägga till program för installation. Exempelvis hade det varit bra att få med hela Officesviten med inställningar för olika användare.

Så slutligen frågan då. Finns det en handledning som tar upp allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det var många frågor. ;)

Vad var det för problem som uppstod?

Service Pack 3 och övriga uppdateringar (hotfixar) hämtar du från Microsoft Download Center.

Drivrutiner hämtar du lämpligen från tillverkaren av respektive produkt. Det går dock inte att integrera drivrutiner i form av .exe-filer! Har du sådana, måste innehållet först extraheras ur dem.

Det finns en del inställningar att göra under Automatiserad installation, bl.a. kan du skriva in serienumret i förväg och välja språkinställningar m.m., så att du slipper att göra det vid installationstillfället.

Andra program (t.ex. Office, som du nämner) kan inte integreras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till Windows Update och titta på din uppdateringshistorik. De KB-nummer du finner där kan du sedan söka efter på nedladdningssidan och ladda ned de uppdateringarna. Strunta i allt som har med .Net Framework och Internet Explorer att göra.

Office kan du också utesluta i detta sammanhang. (Det finns program som integrerar Service Pack i Office-installationer, men blanda inte in det i Windows-skivan.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Jag vill komma med ett tips

Installera datorn som du vill ha den med alla hotfixar och office och andra program som du använder

Gör sedan en Acronis imagedisk .. står på deras sida hur man gör skivan....

Följ sedan min guide hur man gör en räddningsimage som du sparar på en extern disk eller en anna partition på din hårddisk...

http://www.pcguiden.org/ghosta-din-dator.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Naturguiden!

Jag har också en Acronis imagedisk. Fördelen med den är ju att alla SID:ar behålls så det blir inget trassel med användarkonton och alla tillstånd man satt. Behålls inte också NTFS krypteringen.

Men nu är det så att jag även skulle villja ha en uppdaterad Windowsskiva och en som helst installerar sig per automatik. Och om nLite hade kunnat fixa allt med både Internetsäkerhetsprogram och Office redan från start hade ju varit rätt bra.

Bra tips JoWa, tur att jag har dem kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...