Gå till innehåll

Everything [Sökverktyg]


e-son

Recommended Posts

Om du som jag har stängt av Windows sök/Indexering, av prestandaskäl, men kanske ändå ibland skulle vilja ha en snabb söktjänst för att hitta filer och mappar i Windows, så är detta den näst intill perfekta lösningen. Du startar den bara när du behöver den, och då indexerar den hela burken på någon sekund. Du behöver aldrig sitta och vänta på att den skall hitta... den finner medan du skriver! Du får en lista på resultaten, inkl hela sökvägen. Programmet innehåller dessutom en liten enkel FTP/HTTP-server. Jag blir mer och mer förtjust, ju mer jag använder denna pärla!

Everything-1.1.4.301

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Gäst DimensionX
Jag har också testat det, och det fungerar snabbt och bra. :)

Begränsningen är att man endast kan söka efter filnamn/mappnamn och inte efter text i dokument.

Notetab Pro klarar det. Man kan söka igenom varenda dokument på hårddisken efter text om man så vill. Varje matching lägger sig i en ny flik i Notetab Pro. Fruktansvärt behändigt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...
  • 1 månad senare...
Postad (redigerade)

Nuvarande version heter Everything-1.2.1.371, och jag är äntligen klar med översättningen! :rolleyes::)

Jag lägger som vanligt ut den här på AlltomXP först, ifall någon vill testa! ;) Packa upp och flytta Everything.lng till programmappen, samt byt språk i programinställningarna! Rapportera gärna "språkbuggar" här!

Edit:

Uppdaterad språkfil längre ner i tråden!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket e-son,mycket trevlig service måste jag säga!!

Jag har inte hittat några buggar än men jag ska kolla lite nogrannare

och återkommer om jag mot förmodan skulle hitta några ;)

Edit.Ahh funkar ju även i den portabla varianten,nice :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit.Ahh funkar ju även i den portabla varianten,nice :)

Ja, jag fick med en kompilator, specifik för Everethings språkfil, från utvecklaren David Carpenter, så den skall fungera i alla versioner! B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rapportera gärna "språkbuggar" här!

Kanske HTTP Server (m.fl. Server) skall ändras till HTTP-server (o.s.v.)? qUbvghJup.gif

Vill man leka Följa John med Utforskaren, kunde Datum ändrat ändras till Senast ändrad. ;)

Använder f.ö. portabel version. Fick starta om programmet för att det skulle hitta språkfilen. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske HTTP Server (m.fl. Server) skall ändras till HTTP-server (o.s.v.)? qUbvghJup.gif

Hmm... trodde att jag hade gjort det, men har tydligen tappat bort det i någon "beta" :unsure: Sorry, jag fixar det till nästa version!

Vill man leka Följa John med Utforskaren, kunde Datum ändrat ändras till Senast ändrad. ;)

"Senast ändrad" finns redan... jag blir inte riktigt klok på skillnaden, och problemet är som så ofta, att utvecklarna inte är några "språkgenier"... särskilt om dom härstammar från dom "östra provinserna". :rolleyes:

Använder f.ö. portabel version. Fick starta om programmet för att det skulle hitta språkfilen. B)

Mjoo.... det är ju inte helt ovanligt! <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... trodde att jag hade gjort det, men har tydligen tappat bort det i någon "beta" :unsure: Sorry, jag fixar det till nästa version!

Det har du också, som man ser då man högerklickar på ikonen i meddelandefältet, men inte i programfönstret (Verktyg). ;)

"Senast ändrad" finns redan... jag blir inte riktigt klok på skillnaden, och problemet är som så ofta, att utvecklarna inte är några "språkgenier"... särskilt om dom härstammar från dom "östra provinserna". :rolleyes:

Jag vet inte hur du jobbar, men då jag översätter, använder jag Notepad++, och har ofta ingen aning om var i programmet en text kommer att dyka upp, eller varför samma text finns flera gånger, eller varför programmet fortsätter att visa engelsk text fastän det aktuelle engelska ordet inte finns kvar i språkfilen, o.s.v. I det sistnämnda fallet är det helt enkelt text som saknas i språkfilen, och då ersätts med text som finns i programfilen.

Mjoo.... det är ju inte helt ovanligt! <_<

Ville bara påpeka, att det inte är fel att programmet inte hittar den nya språkfilen då det är igång. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur du jobbar, men då jag översätter, använder jag Notepad++, och har ofta ingen aning om var i programmet en text kommer att dyka upp, eller varför samma text finns flera gånger, eller varför programmet fortsätter att visa engelsk text fastän det aktuelle engelska ordet inte finns kvar i språkfilen, o.s.v. I det sistnämnda fallet är det helt enkelt text som saknas i språkfilen, och då ersätts med text som finns i programfilen.

Jodå... jag använder också Notepad++, med dubbla fönster, en engelsk original under den jag jobbar i. Med synkad scroll är risken minimal att man tappar bort sig! Jag testar också den svenska filen kontinuerligt under tiden jag jobbar, och i detta fallet med kompilering varje gång jag ville prova något, så blev det lite rörig emellanåt.... många filer blev det, liksom. :blink:

Jag förstår dock fortfarande inte skillnaden mellan dom båda resultatkollumnerna "Datum ändrat" och "Senast ändrad"! :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta programmet har ju sinnesrubbad prestanda och hittar vad man vill åt direkt, visar definitivt var skåpet ska stå. Skulle dock vilja se en minimal version med mycket simplare utseende, förstår inte vad servrar och grejjer ska göra i ett sökverktyg? I alla fall klart bästa sökverktyget genom tiderna, snabbast i alla fall :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel i översättningen:

* "Sök efter updateringar..." (felstavat)

* "HTTP-server logfil" (felstavat)

* En del särskrivna ord

* Blandad konvention, exempel skriver du "Matcha Hela ord", vilket är med stor bokstav i början men även på andra ordet men inte på sista ordet.

Sen så behöver inte allt översättas ordagrant, exempel: "Everything Webbsida" kunde varit "Besök oss" eller något sådant.

Sen så är "högerklicksmenyer" inte samma som "shell context menus", den kunde istället hetat "Integrera i Windows", eftersom man som vänsterhänt inte trycker högerknappen när man vill få fram "högerklicksmenyn"

Helt enkelt tyker jag det är lite slött följd konvention du använt och att allt inte behöver vara strikt ord för ord, annars ser det väl helt ok ut, bra jobbat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt enkelt tyker jag det är lite slött följd konvention du använt och att allt inte behöver vara strikt ord för ord, annars ser det väl helt ok ut, bra jobbat.

Jag gör överhuvudtaget INGENTING "slött"! Jag är dock mänsklig och kan därmed göra fel, och skall kika på det du nämner! "Högerklicksmenyn" anser jag dock vara ett vedertaget begrepp i svenskan... något som vänsterhänta väl får leva med! Hade jag översatt allt ordagrant, så hade språkfilen blivit i det närmaste oanvändbar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör överhuvudtaget INGENTING "slött"! Jag är dock mänsklig och kan därmed göra fel, och skall kika på det du nämner! "Högerklicksmenyn" anser jag dock vara ett vedertaget begrepp i svenskan... något som vänsterhänta väl får leva med! Hade jag översatt allt ordagrant, så hade språkfilen blivit i det närmaste oanvändbar!

Herre gud jag sa inte att du gör någonting slött, ja sa att du följer dina egna konventioner slött, vilket jag även gav ett praktexempel på: "Matcha Hela ord" tyder ju på att du inte bestämt dig om du ska skriva stor bokstav i början och sen resten små, eller köra på stora bokstäver för varje nytt ord eller blanda dom lite huller om buller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Datum ändrat" är även fel; tycker du ska köra på JoWas förslag eller i alla fall ändra till "Datum ändrad" eftersom det rör sig om filer och mappar vilka har böjningarna filen, mappen och inte filet och mappet.

Mappen är ändrat den 12 mars.

VS

Mappen är ändrad den 12 mars, samt

Filen är ändrat den 12 mars.

VS

Filen är ändrad den 12 mars.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...