Gå till innehåll

Vill byta från 32-bit till 64-bit XP


sakis

Recommended Posts

hej alla, jag vill byta xp 32-bit till 64-bit,men ja vet inte om det går på min dator,jag ska besriva lite om min dator,

dator: Acer TravelMate 4000

WinXp Pro sp3

Internetmine(512)

Processor intel® Pentium® M Processor 1,60 GHz

Version: X86 Family 6 Model 13 Stepping 6

Hastighet: 1598 MHz

HD 60 Gb

jag körde CPU-Z och det står på cache:

L1 D-Cache

size: 32 KBytes

Descriptor: 8-way set associative,64-byte line size

L1 I-Cache

Size: 32 KBytes

Descriptor: 8-way set associative,64-byte line size

L2 Cache:

Size: 2048 KBytes

Descriptor ; 8-way set associative,64-byte line size

om det skulle kunna gå med 64-bit, så skulle jag köpa rammine på 2 gb och uppgradera min dator, e det nogån som kan hjälpa med det och säga kan det gå att köra 64-bit

tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst så verkar det vara så att din processor inte stöder 64-bitars operativsystem.

"The biggest knock one can make against the Intel Pentium M is that it dose not support 64-bit software."

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=2008

Din Acer har endast drivrutiner för XP 32-bit till nedladdning vilket verkar stödja detta uttalande.

Sedan skulle jag avråda alla från att ens försöka med 64-bitars Windows XP.

Windows XP 64-bit har aldrig haft något större drivrutinstöd och får väl idag anses som nedlagt operativ.

Skall man gå på 64-bitars operativsystem så skall man välja Windows Vista x64.

Jag kör Vista Ultimate x64 på min Acer Ferrari 3200 (AMD64 processor) och drivrutinerna som medföljer

Vista DVD'n täcker i mitt fall all hårdvara i datorn så den fungerar bra.

Jag har 2GB minne och processorn är på 1.8GHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK,tack för råd,jag vill fråga dig en sak till,jag har HD på 60 Gb,och den e delad på 2 en har 27gb och den andra samma 27 gb,skulle jag kunna köra vista 64-bit på den andra HD,vad tycker du,...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK,tack för råd,jag vill fråga dig en sak till,jag har HD på 60 Gb,och den e delad på 2 en har 27gb och den andra samma 27 gb,skulle jag kunna köra vista 64-bit på den andra HD,vad tycker du,...

27 GB är väldigt lite att installera Vista på.... du kommer snabbt att få utrymmesbrist på disken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK,tack för råd,jag vill fråga dig en sak till,jag har HD på 60 Gb,och den e delad på 2 en har 27gb och den andra samma 27 gb,skulle jag kunna köra vista 64-bit på den andra HD,vad tycker du,...

Då förstod du inte första raden i mitt förra inlägg.  ???

Din nuvarande dator/processor kan inte köra Windows 64-bit. Varken XP 64-bit eller Vista 64-bit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid köpa en ny processor, men är det inte lite väl onödigt? Det finns ju inga enorma fördelar med 64-bit, såvida man inte behöver ha extremt mycker RAM osv.

Själv har jag Vista 64 bitars och det är i princip exakt som att ha 32 bitars, samma program, samma Windows.

Varför är du så besatt av 64 bitars ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

;D ;D jag vet det att det e samma i princip men det finns fördelar med 64-bit och 32-bits

Inte så stora så man köper ny processor.

Dessutom finns det massor av nackdelar också, du kan tex inte köra 16-bitars program mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fördelar med 64 bitars om du inte har behov utav mer minne än cirka 3,5 GB? Jag hade tidigare 2 GB och fick ibland minnesbrist men efter det att jag skaffade 4 GB har i varje fall jag klarat mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, inte heller om jag uppgraderar den

Det är svårt (omöjligt?) och dyrt att uppgradera hårdvaran i en bärbar (bortsett från minnet!).

Det är lättare/billigare att köpa ny bärbar med rätt innehåll från början.

Fördelarna med 64-bit är att det är mindre utsatt för angrepp och om man redan har en 64-bitars processor

så känns det bra att ha ett operativ som använder dess möjligheter.

Al6:  Finns där några 16-bitars program att få tag på idag ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, inte heller om jag uppgraderar den

Det är svårt (omöjligt?) och dyrt att uppgradera hårdvaran i en bärbar (bortsett från minnet!).

Det är lättare/billigare att köpa ny bärbar med rätt innehåll från början.

Fördelarna med 64-bit är att det är mindre utsatt för angrepp och om man redan har en 64-bitars processor

så känns det bra att ha ett operativ som använder dess möjligheter.

Al6:  Finns där några 16-bitars program att få tag på idag ?

Hehe, det är sant det finns inte så många 16 bitars program nu, men jag har faktiskt haft mycket problem på den fronten: gamla kompilatorer och gamla emulatorer och gamla Microsoft Money 94 (tror de hette så). Helt enkelt gamla saker slutar fungera i 64.

Om man är retrokille bör man inte ha 64, inte än iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...