Gå till innehåll

Inloggningsproblem


Pellew

Recommended Posts

Hej! Jag undrar om ngn kan hjälpa mig att ta bort inloggningslösenordet så att jag kan utföra en system återställning.

Efter att ha avinstallerat en beta version av Sandboxie och startat om datorn fungerar inte tangentbordet, så jag kan inte logga in.

M.h.a. en gammal sliten hårddisk som primär hårddisk (C:) och den med ev. skadade systemfiler som sekundär (E:), fungerar tangentbordet. Via kontrollpanelen kan jag tyvärr endast påverka (C:), detsamma gäller TweakUI fastän den är installerad på den nya disken. Jag vill helst slippa formatera om den 2 månader gamla hårddisken. Jag har Windows XP Home sp-3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är i Windows-inloggningen som tangentbordet inte fungerar !?

Kan du i starten trycka <F8> för att komma till uppstartsmenyn och välja Felsäkert läge ?

I Felsäkert läge får du direkt chansen att köra System Återställning.

Jag har själv haft problem med att ett Logitech tangentbord fungerat i booten men inte vid inloggningen.

Detta har då berott på att Logitechs kryptering av förbindelsen inte fungerat efter att Windows startat.

I det fallet löstes problemet genom att inte använda tangentbordets förbindelsekryptering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med endast den skadade hårddisken inkopplad, fungerar inte tangentbordet på ngt sätt.

Jag har full access till den skadade hårddisken via min andra hhd (som tyvärr sjunger på sista versen), när den är kopplad som master (C:) och den skadade som slave (E:).

Med denna konfiguration fungerar tangentbordet. Alla förändringar som jag utför m.h.a. kontrollpanelen påverkar endast den gamla hårddisken (C:), t.ex.: systemåterställning eller Användarkonton.

Om det finns ett sätt att via Registret eller genom att kopiera inställningar från den gamla hårddisken(C:), som loggas in utan lösenord, till den skadade hårddisken (E:), borde jag kunna utföra en systemåterställning och koppla bort den gamla hårddisken innan den lägger av.

Jag har kört: chkdsk E: /f /r, utan anmärkning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det ju bara att kopiera det du vill ha kvar, från den skadade HDn, till den du jobbar från.

Men om båda hårddiskarna är paj, så är det väl ändå bättre att slänga dit en ny HD, och sen nyinstallera XP, och sen kopiera över det du kunde rädda från

Documents and SettingsAnvändarnamnet

, och från andra ställen på de två hårddiskarna där du kanske har sparade datafiler till andra prg, foton du vill spara, osv.

Det är nog bara ett fåtal grejer du kan rädda från registret, men t ex:

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftInternet Account ManagerAccounts]

och

[HKEY_CURRENT_USERIdentities{D3155D1B-1A13-4A83-BBE0-E60ACC6BD9CE}SoftwareMicrosoftOutlook Express5.0]

(Men i den här nyckeln måste man sedan ändra numret ({D3155D1B-1A13-4A83-BBE0-E60ACC6BD9CE}) på ALLA underliggande Identities till det nummer ditt konto får i den nya installationen, för att SEDAN importera in den.)

och

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionInternet SettingsP3P]

de där nycklarna kan du ju rädda hela innehålllet på, därifrån, och sen importera in i ditt nya Register.

Men finns säkert några fler, men men ...  jag vet inte vilka, men de där brukar jag rädda vid ominstallation.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag har varit en aning otydlig. Med skadad hhd menar jag skadad/raderad systemfil; jag betvivlar att hårdvaran är defekt.

Vad jag söker är att få åtkomst till Windows login, att kunna ta bort lösenordet och därmed erhålla automatisk inloggning.

Jag har inte lyckats hitta var Windows placerar inloggningslösenordet. Via kontrollpanelen och användarkonton når jag endast den gamla hårddisken.

Min tanke var att antingen ändra/ta bort lösenordet om filen är redigerbar, eller kopiera den lösenords fria filen från min gamla hhd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett val av hårddisk så måste du ha ett fungerande tangentbord så du kan klara av att stoppa uppstarten

så du kommer åt BIOS (Delete) respektive startmenyn (F8).

Träna på det genom att köra utan hårddisk och koppla sedan in den disk du vill reparera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, om du nu KAN komma in i XP alls, så är det ju bara att från ett konto med Administratörsrättigheter, ändra vilket annat konto som helst genom t ex

  >>Kontrollpanelen>Användare,

eller ändra inloggningssättet - så man slipper skriva password - genom

 >>Start>Kör>control userpassswords2

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...