Gå till innehåll

Uppdateras .NET över Windows Update?


Gäst al6

Recommended Posts

Som rubriken lyder vill jag få reda på om .NET uppdateras över Windows Update. Ni kan enkelt svara på detta genom att kolla i er Windows Update och se om ni har fått 3.5 installerad där? Själv kan jag inte få reda på detta eftersom jag installerade .NET 3.5 själv i början.

Windows vista har .NET 3.0 från start, så det vore ju väldigt dumt att inte uppdatera den genom Update?

Windows 7 har redan 3.5 med från start så jag kan heller inte testa på den datorn med Windows 7.

.NET är ju som vissa vet Microsofts flaggskäpp, så jag förstår inte varför den inte skulle uppdateras automatiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.Net 1.1 och 2.0 är tillvalsuppdateringar för mig (XP SP3). Men jag vet inte varför jag skulle installera dem. Har hittills inte saknat flaggskeppet. ;)

Så även fast du inte har installerat något .NET så får du uppdateringar på Windows Update, i XP, nice :)

Men jag bryr mig inte så mycket om XP, för XP kom innan .NET blev bra så jag blir inte besviken på Microsoft om .NET inte är lika utbrett där.

Men någon som har Vista som fått en uppdatering om .NET 3.5? Jag är mest ute efter "major"-uppdateringar, inte typ Serivice Packs.

Undrar mest för jag är lite halvskeptisk till att gå över till .NET förrän det verkligen är utbrett, jag menar hur kul är det att göra tex Snake på en så där 20 kb som sen inte går att köra förrän mottagaren installerat .NET 3.5 på 300 mb?

Edit: På Vista borde den ju iaf vara Recommended, eftersom jag inte ser någon mening i att först packa in .NET 3.0 från start men sen inte bry sig om att uppdatera den?

Som sagt är mina krav för XP mindre, eftersom XP inte har .NET från början.

Så: någon som vill kolla om dom har fått .NET uppdatering på Vista, och om den är Optional, eller Recommended?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade tillbaka till Vista igår och har nu installerat alla uppdateringar men heller ingen .Net.

Jag har bara 3.0 som följer med från start nu.

Detta är *** skamligt, man har en fin uppdaterare som har olika grader av vesäntlighet, men ändå så finns inte ett spår av .Net! Detta är en sak dom MÅSTE fixa till 7an! Den kunde ju iaf ligga på optional.

En snabb inblick i hur idiotiskt detta är:

.Net är runtimes, dvs något som behövs för att köra program. .Net program är det senaste från Microsoft och är vad dom satsar 100% på nu. Innan höll vi utveklare på med vad som kallas Win32, ett gammalt och omodernt gränssnitt.

.Net har fantastisk potential och är väldigt modernt och kommer i nya versioner med några års mellanrum. Ändå så har Microsoft inte .Net med alls i Windows Update?! Jag fattar inte hur i helvete dom tänker?

För er som har Java så har ni ju märkt att Java uppdateras någorlunda automatiskt ja? Java är exakt som .Net, men ändå så har inte .Net automatiksk uppdatering.

En sak som bör läggas till: .Net är bakåtkompatibelt, så version 3.5 kan köra program gjorda för 3.0 - så det finns inga nackdelar att uppdatera.

Jag tänker inte börja med .Net ordentligt förrän Microsoft fattar vilket idiotiskt misstag dom gör.

Kan inte stenis typ skicka någon feedback till microsoft och fråga varför i helvete dom inte uppdaterar .Net via Windows Update?

SKAMLIGT, mycket skamligt.

Edit: Tack för svaren ja fick ändå, ni kan ju kolla in sidan så ser ni att Microsoft har .Net i högsta hugg.

http://www.microsoft.com/NET/

The .NET Framework is Microsoft's platform for building applications that have visually stunning user experiences, seamless and secure communication, and the ability to model a range of business processes. By providing you with a comprehensive and consistent programming model and a common set of APIs, the .NET Framework helps you to build applications that work the way you want, in the programming language you prefer, across software, services, and devices.

Ja fast ert eget operativsystem fattar inte att det ska uppdatera skiten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I XP och Server 2003 vet jag att .Net ligger som valfria uppdateringar men i Vista är jag lite osäker. Hur som helst vet jag att få saker kan ställa till det då jävligt som om man installerar nya versioner av .Net, allra helst på en server som kör IIS. Vet inte hur situationen ser ut på klientsidan men det är troligtvis inte lika kritiskt, men det kanske är en av anledningarna till att .Net inte uppdateras till senaste versionen per automatik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Later this year, probably November-ish, the .NET Framework 3.5 SP1 will begin show up on Windows Update in a rolling and throttled fashion so that all machines that have .NET 2.0 or higher will be automatically upgraded to 3.5 SP1.

Hittade detta på någon hemmagjord sida, såg inte när det var publicerat men kommentarerna var från september 2008, så om han har rätt så är det ju bra.

Dock har .Net 3.5 varit nerladdningsbart i ett år nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I XP och Server 2003 vet jag att .Net ligger som valfria uppdateringar men i Vista är jag lite osäker. Hur som helst vet jag att få saker kan ställa till det då jävligt som om man installerar nya versioner av .Net, allra helst på en server som kör IIS. Vet inte hur situationen ser ut på klientsidan men det är troligtvis inte lika kritiskt, men det kanske är en av anledningarna till att .Net inte uppdateras till senaste versionen per automatik?

Uppdatering av .Net Framework (själva runtimen) gör inget med gamla program, eftersom .Net 3.5 är .Net 2.0, .Net 3.0 och .Net 3.5. Så är ett program skrivet för 2.0 så körs det fortfarande med runtime 2.0, även om 3.5 finns installerad.

Fast man kanske inte vill få det automatiskt uppdaterat på en server, men jag menar mer för klienterna. Vi får vänta och se men om .Net inte kommer på Windows Update så tänker jag fan inte hålla på med det längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering av .Net Framework (själva runtimen) gör inget med gamla program, eftersom .Net 3.5 är .Net 2.0, .Net 3.0 och .Net 3.5. Så är ett program skrivet för 2.0 så körs det fortfarande med runtime 2.0, även om 3.5 finns installerad.

Fast man kanske inte vill få det automatiskt uppdaterat på en server, men jag menar mer för klienterna. Vi får vänta och se men om .Net inte kommer på Windows Update så tänker jag *** inte hålla på med det längre.

Ett hett tips, installera aldrig en tidigare version av .Net än vad som redan finns installerat, till exempel 1.1 efter att du installerat 2.0 eller 3.0. Då måste du avinstallera alla versioner och börja om med att installera 1.1, 2.0, 3.0, 3.5 osv. Detta är ett rent helvete (ursäkta språket) på servrar eftersom detta alltid saboterar sajter som använder .Net, exempelvis SharePoint, Outlook Web Access osv osv.

Men som sagt, i XP finns .Net som valfria uppdateringar medan 3.0 redan ingår. Alla redan installerade versioner av .Net uppdateras med säkerhetsuppdateringar och service pack men du får inte in nya versioner av .Net per automatik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...