fogerty4evr Posted November 6, 2008 Posted November 6, 2008 Min 7:a fungerar tämligen smärtfritt förutom en sak. Jag kan inte se de övriga datorerna på mitt nätverk. De kan dock se och dela filer med min... Någon som kan ha en bra idé om vad jag har missat? Quote
Andreas Stenhall Posted November 6, 2008 Posted November 6, 2008 Se till att datorerna är med i samma typ av nätverk, lämpligtvis "Private" och se till att "Network discovery" är aktiverat. Quote
nodo Posted November 7, 2008 Posted November 7, 2008 Har samma problem, har xp och w7, ser inget på nån av datorerna, har öppnat alla brandväggar som finns i hela världen, i Norton är det ju stängt som default!!!!???. Quote
fogerty4evr Posted November 7, 2008 Author Posted November 7, 2008 Se till att datorerna är med i samma typ av nätverk, lämpligtvis "Private" och se till att "Network discovery" är aktiverat. Jodå, det har jag. Xpburken och 2003 servern hittar min sjua utan problem. Men den hittar inte någon. Quote
nodo Posted November 10, 2008 Posted November 10, 2008 Kan pinga XP och W7 datorerna utan problem från routern (dlink dir-655) Men jag kan bara se W7:an från XP datorn men inte tvärtom, jag har Norton på XP datorn men inte på W7:an. Norton har "Network Security Map" där jag ser alla spec. på bägge. När jag kör cmd och ipconfig på W7an så visas lokala ipadressen (169.168.0.2) med "IPv4 Address" på XP datorn så visas ipadressen (169.168.0.3) bara som "IP Address". Jag kan inte installera IPv4 på XP datorn men det finns IPv6 på bägge datorerna om det är så att det är känsligt med protocollen. Jag har samma nätverksnamn på bägge. Har prövat att ha windows brandvägg avstängd på bägge. Quote
nodo Posted November 10, 2008 Posted November 10, 2008 AHA, läser i Windows Help and support på W7an: "TO CONNECT ANOTHER DEVICE OR COMPUTER TO YOUR NETWORK If you are connecting another computer, turn it on. Note that the other computer must be running this version of windows, too." Jaha, då är det väl så då.... Hoppas att det inte gäller Vista Home Premium versionen som var förinstallerat på Notebooken också.. Quote
Andreas Stenhall Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Windows 7 ska kunna se alla datorer i ett nätverk oavsett om det är XP, Vista eller något annat. Med tanke på att det är en pre-beta kan det mycket väl vara en bugg, annars är det troligtvis en inställningsfråga. Quote
fogerty4evr Posted November 16, 2008 Author Posted November 16, 2008 Läste också om att man behövde samma operativ. Nu hittar jag inte var jag läste det Lite konstigt att vi bara är 2 som kör windows 7 med nätverk här. Trodde att de flesta hade ett litet hemnätverk....borde ju vara fler som har samma problem tycker jag. Quote
Hampe Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Jag ser och kommer åt alla mina datorer i nätverket från Windows 7 (de andra är XP och Vista). Det enda problemet jag har är att jag inte kommer åt Vista burkens skrivare får "Operation could not be completed (error 0x00000005). Access is denied" när jag klickar på den. Jobbigt!!! Quote
fogerty4evr Posted November 17, 2008 Author Posted November 17, 2008 Jag kommer åt de andra burkarna om jag skriver in nätverkssökvägen, tex. hitteburkfilmer. Dock ser jag ingen av burkarna i utforskaren per automatik. Quote
Recommended Posts