Gå till innehåll

Skärmen blev rutig, grön och sedan svart och datorn stängdes av


FoXzor

Recommended Posts

hej! jag sitter nu på min pappas dator eftersom att min för närvarande inte går att starta.

eller datorn går igång, men windows har problem..

Allt började när jag satt och spelade, hela skärmen blev plöttsligt grön rutig och jag kunde inte kolla på den. sen stängdes datorn av , när jag startar den igen , är allt fortfarande rutigt och följande meddelande kommer upp:

Datorn stängdes inte av korekt

sen kan jag välja mellan att starta datorn i felsäkert läge eller normalt, väljer normalt , sen dör windows..

nån som vet vad jag kan göra utan att behöva instalera om allt?

tacksan för hjälp! // FoXzOr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter mer som en dålig grafikdrivrutin eller  så...

Kolla om grafikkortet sitter i ordentligt och om du har en sådan med fläkt, kolla att den snurrar och inte blir för varm.

Har du möjlighet att prova ett annat grafikkort, gör det.

Men först får du prova att starta i felsäkert läge... gick det?

Vilket operativsystem har du och vilket grafikkort, moderkort etc har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej.. det gick att starta i felsäkert läge. men innan när datorn startar upp och det är svart bakgrund med vit text och sen när man ska välja felsäkert läge ser jag bara delar av texten och det är gröna och lila rutor överallt, så när jag väl kommit in i felsäkertläge är det väldigt svårt att kolla på skärmen pga alla rutor, man får ont i ögonen på engång.

Jag har windows XP home edition

grafik och moder kort vet jag faktiskt inte , eller moderkortet är asus nånting..

jag är inte så bra på sånt här neutral!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är som sagt inte så bra på det här med maskinvara eller datorer, så tänkte att jag skulle testa och starta datorn normalt igen. och när jag startat upp den är skärmen rutig som innan. Men precis när jag ska stänga av den, kommer det en bluescreen!

Det troliga felet orsakars av den här filen "ati2dvag"

Maskinvaran går in i en oändlig loping eller nåt, svårt att se med alla rutor..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen "atid2vag" är en fil till grafikkortsdrivrutinen ATI

Mitt tips är att försiktigt kontrollera om kortet sitter på plats som det ska, och att kontakten på baksidan är fastskruvad som den ska. Kontrollera även att fästskruven mellan chassits baksida och grafikkortet är åtdragen, det skall inte glappa.

Nu vet jag inte vilket grafikkort du har, eller hur pass gammal datorn är, men om det fortfarande är gröna rutor etc, så kan det vra så illa att grafikkortet håller på och ge upp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej! jag sitter nu på min pappas dator eftersom att min för närvarande inte går att starta.

eller datorn går igång, men windows har problem..

Allt började när jag satt och spelade, hela skärmen blev plöttsligt grön rutig och jag kunde inte kolla på den. sen stängdes datorn av , när jag startar den igen , är allt fortfarande rutigt och följande meddelande kommer upp:

Datorn stängdes inte av korekt

sen kan jag välja mellan att starta datorn i felsäkert läge eller normalt, väljer normalt , sen dör windows..

nån som vet vad jag kan göra utan att behöva instalera om allt?

tacksan för hjälp! // FoXzOr

Jag hade ett identiskt fel när fläkten med heatsink hade lossnat från kretsen på grafikkortet. När den satt som den skulle funkade det som det skulle igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...