Belsebub Posted November 20, 2008 Share Posted November 20, 2008 Såg att det finns senare firmware på usa:s supportsida: http://support.dlink.com/products/view.asp?productid=DIR-655 än vad det finns på den svenska supportsidan. Kan det bli några allvarliga fel om man testar att installera den senaste us-firmware? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted November 20, 2008 Share Posted November 20, 2008 Som vi nyss konstaterat i en annan Post om just DIR-655, så KAN det ju inverka på garantin om du flashar med icke-officiella firmwares. Men det BORDE ju gå bra, bara det inte är några USA-specifika inställningar i den firmwaren... ;D Det här är ju samma sak som med t ex BIOS-uppdateringar: Uppdatera INTE om du INTE har några fel! Ofta i en ny version läggs ju bara support in för nåt man ändå inte behöver, varför då riskera ett fungerande system ... Som ASUS säger: "Please note, BIOS update is only recommended when experiencing technical difficulties with your system, And is not recommended to be performed regularly." /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted November 20, 2008 Share Posted November 20, 2008 Det kan gå åt pipsvängen..... nu verkar DIR routrarna oftast köra på samma. Skicka ett mail D-Link Sveriges support. Mer bråttom är det väl inte.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted November 20, 2008 Author Share Posted November 20, 2008 Nä, jag kör nog med den senaste svenska versionen ändå tills det dyker upp något annat på hemsidan. (version 1.20EU). Men tänkte först testa med anledningen av att se om jag skulle öka något på bredbandskollen.se eller inte. Jag har mätt olika tider på dygnet och kommer upp i ett snitt på ta emot: 30 mbit/s skicka: 10 mbit/s. Tycker jag borde kunna komma upp i lite till med en 100mbit fiberlina samt n-standard mellan dator och router. Finns det någa magiska inställningar i routerinställningarna man ska pilla in? Eller är detta ett normalt resultat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted November 20, 2008 Share Posted November 20, 2008 Nä, jag kör nog med den senaste svenska versionen ändå tills det dyker upp något annat på hemsidan. (version 1.20EU).Men tänkte först testa med anledningen av att se om jag skulle öka något på bredbandskollen.se eller inte. Jag har mätt olika tider på dygnet och kommer upp i ett snitt på ta emot: 30 mbit/s skicka: 10 mbit/s. Tycker jag borde kunna komma upp i lite till med en 100mbit fiberlina samt n-standard mellan dator och router. Finns det någa magiska inställningar i routerinställningarna man ska pilla in? Eller är detta ett normalt resultat? Jo men det har väl hänt att svenska D-Link sovit..... Tyska D-Link brukar vara snabba, funkar det där så funkar det i Sverige. http://www.dlink.de/ Du måste ha ett antal mätningar på olika tider, sen måste du också ha mätningar utan routern inkopplad. Bara att knäppa av "tankningen" och mäta Efter det kan du ta en diskussion med BBBs tekniska support... aternativt så hjäper ett nytt firmware men det tror jag är marginellt. Mer troligt att du ligger inom något område med lite snål bandbredd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted November 20, 2008 Author Share Posted November 20, 2008 Ok, tack för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frosty Posted November 21, 2008 Share Posted November 21, 2008 Jag kör med amerikansk firmware på min 655. Funkar kanon. Kör även wireless. Kör med 1.21 utan Securespot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted November 21, 2008 Share Posted November 21, 2008 Jag har alltid kört in senaste US firmware och det har gått utan problem. Men som sagt, garantin ryker ju.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted November 21, 2008 Share Posted November 21, 2008 Jag har alltid kört in senaste US firmware och det har gått utan problem. Men som sagt, garantin ryker ju.... Jo men det kan ju vara "Goddag Yxskaft" om man har otur om man lär sig det.... Det är väl inte särskilt svårt att få häcken ur vagnen och maila D-Link Sverige o fråga Man har ju gjort det ännu tydligare nu med en EU märkning av firmwaren...troligen inte för att "jäklas". En 624a blåste jag med amerikanskt firmware...(gick och fixa) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted November 21, 2008 Author Share Posted November 21, 2008 En annan fråga angående denna router: När jag ska logga in i routerinställningarna (192.168.0.1 i adressfältet) så är ju fabriksinställningar att man ska lämna lösenordsfältet tomt för att komma in. Jag har då gått till "tools" och skrivit in ett nytt lösenord för admin och user och sedan sparat. Men när jag ska logga in i routerns inställningar igen nästa gång så funkar det bara med att lämna tomt i lösenordsrutan igen för att kunna logga in. Vad gör jag för fel? Skickar med en skärmdump för att visa hur det ser ut där jag ändrat lösenordet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted November 21, 2008 Author Share Posted November 21, 2008 Har gjort precis så här: http://support.dlink.com/faq/view.asp?prod_id=2699 Tänkte först att det berodde på att jag måste tömma cachen i webbläsaren men funkar ändå inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted November 21, 2008 Author Share Posted November 21, 2008 Min andra fråga är löst. Jag var tvungen att starta om routern för att det nya lösenordet skulle funka. Där ser man. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts