Gå till innehåll

[LÖST] Nätverkskabelfråga


Recommended Posts

Mitt marsvin har fått för sig att min nätverkskabel var god att tugga på, så nu måste jag ha en ny.

Jag har ett BBB 100mbit från ett jack i väggen till min router dir-655.

Jag är inne på kjell o companys sida för kablar och hittar en en mängd olika.

Min fråga är: Vad för kabel ska man köpa för att få ut så mycket som möjligt av sitt bredband.

Finns ju FTP-kabel Cat5e (skärmad)

UTP-kabel cat5e (oskärmad)

Osv. finns säkert fler.

Vilken kabel är den bästa helt enkelt?

Samt hur lång kan kabeln vara innan man börjar tappa bandbredd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt marsvin har fått för sig att min nätverkskabel var god att tugga på, så nu måste jag ha en ny.

Jag har ett BBB 100mbit från ett jack i väggen till min router dir-655.

Jag är inne på kjell o companys sida för kablar och hittar en en mängd olika.

Min fråga är: Vad för kabel ska man köpa för att få ut så mycket som möjligt av sitt bredband.

Finns ju FTP-kabel Cat5e (skärmad)

UTP-kabel cat5e (oskärmad)

Osv. finns säkert fler.

Vilken kabel är den bästa helt enkelt?

Samt hur lång kan kabeln vara innan man börjar tappa bandbredd?

En skärmad kabel är att föredra... sen kanske man inte skall lägga den i marsvinsburen!  ;)    Vad gäller längden, så har den ingen större betydelse.... så kort som möjligt är väl grundregeln! Själv har jag en på 20 meter, och märker ingen större bandbreddsförlust! Har även testat med en på 2 meter.... och filmerna kom inte ner fortare för det..    ;D

PS. Har också "100-kabel"  ;) DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha, cat6 till och med!

Måste bara fråga en sak till: Såg att det fanns både raka och korsade kablar. Rak kabel är att föredra eller?

Rak räcker.... korsad är bra om du vill koppla ihop 2 burkar utan nätverk så att säga... dator till dator enbart. ... har faktiskt inte koll på om den funkar i nätverk, måste jag erkänna  :-[

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyare switchar/routers funkar ibland även med Korsade kablar, annars är alltså från början Korsade kablar BARA till för att koppla DIREKT Dator till Dator, och INTE via nåt annat!

Normalt sett ska en Switch/Router osv INTE ha Korsade kablar.

Minns banne mig inte just nu, men jag har för mig Korsade kablar var märkta genom att själva kontakten var röd ?!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskärmade kablar kan störas av andra kablar / enheter och därför skicka korrupta signaler, vilket leder till att datan måste skickas om, vilket ger dig sämre bandbredd.

Man bör inte trycka ihop många kablar tätt intill varandra, eftersom detta kan skada signalerna när alla kablar påverkar varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...