Gå till innehåll

Canon Pixma MP150


mankan

Recommended Posts

Min arbets yta minskar, och jag behöver "fördela ut" lite kringutrustning runt om i lyan, men har stött på lite problem när det gäller min Canon Pixma MP150.

Jag har kopplat den till en gammal bäbar pc med XP professional (sp3) och trådlösnätverk, och delar ut den. Att skriva ut är inga problem, men kruxet är ju att man ibland även behöver kunna scanna lite också. Och där vill det inte fungera. Drivrutinen för Canon Pixma MP150 är av senaste sort och installerad på både den bärbara (XP) och den stationära (Vista). Men så fort jag ska starta MP Navigator på den stationära datorn (programvaran som hör till Canon Pixma MP150) för att scanna så får jag upp detta meddelade:

Cannot communicate with scanner.

Scanner may be turned off, a cable may be disconnected.

Please check the status and try again.

Scanner driver will be closed.

Testade även med Microsoft Office Document Scanning, men samma sak där.

Kan jag få igång scanner-funktionen över nätverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så 'enkelt' som att det har nåt med Brandväggar att göra, att inte skanningen använder samma portar/IP osv, som skrivaren gör, att skannningen helt enkelt är en helt egen enhet ?!

/LbL!

Skannern är en egen enhet ja.... helt riktigt!

Men jag får den ändå inte att funka över nätverket... trots att jag hela tiden har kännt till detta! ....skall ta tag i det när jag blir tillräckligt irriterad!   ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, eftersom Canon Pixma MP150 är en USB, så har den inte något inbyggt nätverk.

Tragiskt har jag upptäckt att det behövs en tredjeparts programvara, RemoteScan för att få scannerna att fungera över nätverket. Det mest ekonomiska är nog att kika på ny multifunktionskrivare, med inbyggt nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> har jag upptäckt att det behövs en tredjeparts programvara, RemoteScan för att få scannerna att fungera över nätverket

Du menar:

RemoteScan® LAN version

Converts any scanner into a network scanner so that anyone else on your LAN may use it.

For use on LANs which do not use RDP (Remote Desk Top) or Citrix applications. (If you have are using Terminal Services or Citrix, or any other RDP product, you will need to purchase our TS/CX version. ) RemoteScan LAN version converts any scanner into a network scanner so that anyone else on your LAN may use it. This version of RemoteScan® is purchased by schools for use in computer labs, by banks which need to have tellers share a single scanner, and by any business which wants to save expenses and desktop space by having work-groups share a single scanner between other users. Works with all scanners. Convert any scanner into a network scanner. Note: Only for use on LANs which do not use RDP (Remote Desk Top) or Citrix applications. RemoteScan LAN can not be legally used on PCs or Thin Clients which access any applications through RDP or ICA.

Får jag ge ett tips, maila mig ...

Eller funkar info@mankans.com ??

Gjorde ett provskick, så får vi se ....    ;D

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...