Gå till innehåll

W7 = DirectX 11 = nytt grafikort ?


Stim

Recommended Posts

Läste någonstans, häromdagen att W7 ska ha DirectX 11, att MS hade tagit beslut om det. Stämmer detta och innebär det i så fall nytt grafikkort tro?

Jag har inga problem med att köra betan, men vet inte vilken DirectX betan använder. Tog bort W7:an för ett tag sedan och kan just nu inte kolla det.

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det görs rätt så kommer man inte behöva ha nyare kort än de som Vista kräver. (DirectX 9-kort)

En ny version av DirectX behöver inte betyda ett nytt kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DirectX är ett gränssnitt för programmerare, det är genom DirectX program / spel använder ett grafikkort. En ny version av DirectX betyder ett större / bättre gränssnitt, och därmed fler saker att göra med grafikkorten, men det är endast om man använder dessa nyheter som man behöver ett nytt kort.

Eftersom Windows Aero redan är klart och gjort för DirectX 9 kommer inte Aero kräva nya grafikkort. (såvida Microsoft inte använder nyheter från DirectX 11, men det vore bara korkat)

Jag tror att Aero kommer att använda DirectX 9 en lång tid framöver, eftersom det gränssnittet har i stort sett allt som en fönsterhanterare behöver, men man vet aldrig.

Jag tror att man blivit lite paranoid över att behöva byta en massa hårdvara inför kommande Windows, eftersom Vista krävde det. Men Vista var egentligen bara en stor tröskel som fick oss över till den hårdvaruaccelererade tiden ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...