Gå till innehåll

[LÖST] Programmen startar ej


Jack Bauer

Recommended Posts

Har problem med att vissa program i XP inte startar efter att datorn vart på ett tag.

Man dubbelklickar på ett program, sedan kommer timglaset upp och hårddisken börjar att arbeta.

Men sedan händer inget mer.

I övrigt fungerar datorn perfekt, och jag är nöjd.

Det intressanta är när man skall stänga av datorn, då kommer en ruta upp som talar om att programmet "XP Com Event Reciever" ,eller nåt i den stilen, ej kunde avslutas.

Även när man skall starta IE7, så kommer den upp visserligen, men de står "identifierar inställningarna för proxy", och inget mer händer.

När man då klickar på avsluta nu, så stängs datorn av.

Har man startat om datorn, så fungerar det ok en stund.

Vad kan detta bero på?

Felet uppkommer efter ett tag, när datorn vart på en stund.

Och i början arbetar hårddisken mycket, utan att jag inte har en massa program i autostarten.

Någon som vet?

P.S. Har scannat datorn med F-Secure, Windows Defender samt Anti-Malware. Hittade inget fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken kanske håller på o pajar, det verkar ju som felen kommer när den blir varm.

Eller så är det BARA ett värmeproblem, du måste kolla hur varmt saker o ting blir, så hämta hem:

http://www.almico.com/sfdownload.php

Speedfan (låter som nåt ämlans KnarkOffer...   :o ), såg just att det var v. 4.37 nu,

så då ska jag oxå uppdatera, Tack till Mig Själv!    ;D

Installera det så kollar det hur varmt olika saker o ting är på ditt moderkort.

Helst ska ingenting vara varmare än max 50° även vid hård belastning.  När man håller på så här och bara surfar o skriver lite, så ska helst temperaturerna ligga på runt 30-40° som mest.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite i inställningarna nu, men hittar inget onormalt.

inget som tyder på att den skall t ex stängas av om den blir för varm som lbl var inne på.

Har kollat igenom den med F-Secure, fullständig datorgenomsökning.

Håller på att scannar med malwarebytes Anti-malware, och skall kolla igenom den sedan med Defender.

Har kört diskrensning, och skall köra defragmenteringen. sedan blir det en sväng med CCleaner.

funkar inte detta och det inte finns något virus eller skräpprogram, så vet jag inte riktigt vad det kan vara.

Vad kan man hitta på sedan, och vad kan det vara för fel?

P.S. Datorn fungerar till 99 %, men efter ett tag så slutar programmen att fungera, och de går inte att starta förrän man har gjort en omstart av datorn. Då fungerar de igen efter ett tag för att sedan bli likadant.

Någon mer som upplevt detta??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> inget som tyder på att den skall t ex stängas av om den blir för varm som lbl var inne på

Nu var det ju du som ledde mig dit, genom att du sa att det var när programmen varit igång en stund ...

                                                                        ;)

Men har du alls hämtat SpeedFan - nä, jag tänkte väl det ...

Det kollar ju temperaturen även på t ex dina hårddiskar, och dem finns det ingen tempkoll för i BIOS, och blir en HD för varm, kan det mycket väl jävlas som du beskriver ovan.

VILL du alls ha hjälp, måste du ju försöka de saker som föreslås.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant iofs, men får gå lite på magkänslan här, har trots allt sysslat med datorer ett tag iaf.

inget ont om dig lbl, men det vore trevligt om någon annan kunde svara också.

som sagt, om datorn blir för varm, så borde den protestera mer än vad den gör.

har jobbat med en dator som blev för varm ,och den uppförde sig inte alls som min gör.

även det faktum att den fungerar bra till 99%, gör att jag tror att det är något annat som ligger bakom.

Någon som vet vad det kan vara ?

dax för en återställning kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men VAD är problemet med att hämta hem ett litet prg för att kolla tempen, gör bara en Systemåterställningspunkt innan du installerar det, installera det, starta om, kolla vad det ger för värden, och ta bort det igen om du inte vill ha kvar det.

Hela proceduren tar högst fem minuter!

Det är omöjligt för NÅGON att säga vad som är fel - om något alls - och det här är ju en start, det KAN ju leda till nåt svar, men det vet man inte förrän du provat!

Men du kanske mest skriver här för att ha nåt att göra, och inte för att det egentligen är nåt fel...  geek!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok hur fungerar det?

Har scannat datorn med alla tre programmen utan framgång, problemet kvarstår >:(

Efter ett tag så går programmen ej att starta, samt IE7, där det står "identifierar inställningana för proxy".

Sedan står det bara och söker och man får inte ens upp startsidan.....

Brukar starta alla programmen som jag vet jag kommer att använda, för att sedan komma åt dem när de slutat "fungera".

datorn jobbar emellanåt också väldigt mycket vid uppstart, samt helt plötsligt utan förvarning.

Hjälp och tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp och tips?

Men VAD är problemet med att hämta hem ett litet prg för att kolla tempen, gör bara en Systemåterställningspunkt innan du installerar det, installera det, starta om, kolla vad det ger för värden, och ta bort det igen om du inte vill ha kvar det.

Hela proceduren tar högst fem minuter!

Det är omöjligt för NÅGON att säga vad som är fel - om något alls - och det här är ju en start, det KAN ju leda till nåt svar, men det vet man inte förrän du provat!

Men du kanske mest skriver här för att ha nåt att göra, och inte för att det egentligen är nåt fel...  :(

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jarru.

Googlade på XP Com event Reciever, men blev inte så mycket klokare av det.

inte heller av tråden från idg.

kommer köra en återställningspunkt, och se om det hjälper.

annars fungerar det alltid att starta upp de programmen man vet kommer användas, och sedan låta bli att stänga ner dem helt enkelt.

men om man fått nåt skräp i datorn, borde inte något av dessa program hitta det isf:

Windows Defender

F-Secure säker bas.

Malwarebyte´s anti-malware. ( skall klara all sorts skräpprogram).

vad är det för sorts skadlig kod som gör att ens program kan sluta fungera?

återställningspunkt, sedan ominstallation av XP??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De här låter ju som att ditt register och program har blivit söndertuggade eller nått.  :o

Windows defender behöver du inte. Står bara och jobbar i onördan. Släng den, tycker ja.  --!!

Lättast är nog att installera om hela burken. Annars får du slänga nästan alla program och installera om dom, se över registret och alla drivers och sånt. Ja tror de går snabbare med en ominstallation från början.  :(  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jarru.

Googlade på XP Com event Reciever, men blev inte så mycket klokare av det.

inte heller av tråden från idg.

kommer köra en återställningspunkt, och se om det hjälper.

annars fungerar det alltid att starta upp de programmen man vet kommer användas, och sedan låta bli att stänga ner dem helt enkelt.

men om man fått nåt skräp i datorn, borde inte något av dessa program hitta det isf:

Windows Defender

F-Secure säker bas.

Malwarebyte´s anti-malware. ( skall klara all sorts skräpprogram).

vad är det för sorts skadlig kod som gör att ens program kan sluta fungera?

återställningspunkt, sedan ominstallation av XP??

F-Secure, defender och Malwarebyte´s anti-malware hittar inte allt skräp...

Innan du bestämmer dig för en eventuell omformatering, så

tycker jag att du skall posta en HJT-logg så Malou får kika på den och ge råd och tips!

Anvisningarna hittar du här:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=6306.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oki, skall kolla detta.tack för tipset.

verkar som problemen började dyka upp efter jag körde Ccleaner, och rensade ur datorn.

kanske registret blev skadat på nåt sätt?

Men det borde det väl inte bli om man bara kör Ccleaner efter anvisningarna?

Kör med oskyddad internet uppkoppling med med, kanske det kan ha med saken att göra?

skall dock ringa BBB och fixa det ikväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oki, skall kolla detta.tack för tipset.

verkar som problemen började dyka upp efter jag körde Ccleaner, och rensade ur datorn.

kanske registret blev skadat på nåt sätt?

Men det borde det väl inte bli om man bara kör Ccleaner efter anvisningarna?

Kör med oskyddad internet uppkoppling med med, kanske det kan ha med saken att göra?

skall dock ringa BBB och fixa det ikväll.

CCleaner är inget 100%-igt bra städprogram, det finns tyvärr buggar där med.

Och att köra med en "oskyddad internetuppkoppling", vilket jag tolkar som ingen brandvägg, är nog inte att föredra, det är att be om problem. Åtminstone XP:s egna inbyggda brandvägg bör vara påslagen och aktiv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att köra med en "oskyddad internetuppkoppling", vilket jag tolkar som ingen brandvägg, är nog inte att föredra, det är att be om problem. Åtminstone XP:s egna inbyggda brandvägg bör vara påslagen och aktiv!

Nu fungerar datorn som den skall.

Det var inte värme problem heller.....

Troligtvis hade något skräp kommit in i datorn, som försvann när jag rensade med F-Secure.

Har pratat med BBB, så nu har man skyddat med WPA-kryptering.

Använder F-Secures inbyggda brandvägg, och den fungerar bra.

Anser tråden avslutad, men fler inlägg kan såklart göras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...