Gå till innehåll

Program- och spelkompatibilitet i Windows 7


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Jag tog hem den senaste tillgängliga... Igår, tisdag 9/12 var det DAEMON Tools Lite V. 4.30.1

Idag har det kommit en ny version som heter V4.30.2 som jag INTE har testat.

Kan också meddela att Logon Studio Vista INTE fungerar, inte ens i kompabilitetsläge.

Mvh // Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara förtydliga att detta inte rör sig om att Windows 7 inte är kompatiblet med dessa program, utan snarare att dessa program inte är kompatibla med Windows 7.

Så egentligen har det inget med Windows 7 beta att göra, utan snarare handlar det om dessa diverse program som "inte fungerar".

Varför jag satte "inte fungerar" innom citat är för det är skitsnack - under ytan fungerar programmet och det körs som det ska av Windows, men eftersom programmet inte är designat för Windows 7 så beter det sig på ett felaktiskt sätt.

Definitionen av "det fungerar inte" hos en vanlig datoranvändare brukar vara när det kommer upp en MessageBox, vilket är en del av Windows API som ger programmen friheten att visa simpla meddelanden för användaren.

Om du får ett felmeddelande från programmet så är det ett bevis på att det faktiskt fungerar, eftersom det betyder att Windows faktiskt utförde exakt vad programmet ville utföra: att visa en MessageBox för användaren.

Men andra ord så har Microsoft hållt sitt löfte till 100%, men för slutanvändaren kan det låta lite snopet.

Jag kan ge ett simpelt exempel.

Om jag gör ett program som ska utföra lite olika saker beroende på om systemet är x64 eller x86 så måste jag först ta reda på om det är x86 eller x64. För att göra detta kan jag kolla om mappen "Program Files(x86)" finns eller inte.

Detta sättet fungerar kanske fint på Windows Vista, men i nyare system som kanske endast finns i x64 så är behovet av en mapp med namnet "Program Files(x86)" inte nödvändigt. Därför kommer detta programmet jag gjorde inte att uppföra sig rätt på detta nya systemet, eftersom det tror det är x86 när det egentligen är x64.

Vem är det då som gjort fel, Microsoft eller jag?

Eftersom programmet verkligen körs av Windows och utför exakt dom instruktionerna det ska göra - kolla om mappen finns och sen göra passande åtgärder, så har ju Windows gjort vad det ska göra.

Sen att resultatet blev HELT annorlunda och kanske slutade i en krash kan ju absolut inte Microsoft hjälpa.

Det är alltid utvecklaren som måste hålla sig innom de rätta gränserna om man vill att programmet ska fungera smärtfritt på nyare OS. Jag gillar att ta SkiFree från 1991 som exempel: det fungerar perfekt under Windows 7, fast det skrevs till Windows 3.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är jag som gjort fel någonstans men skulle prova Counter Strike Condition Zero och fick ett meddelande att den upplösningen jag hade inte "gick" så spelet gick över i mjukvaru körning istället för hårdvaru stöd typ! Ja jag sitter på jobb så ursäkta om det är lite luddigt kan skriva sen när jag kommer hem om vad det står exakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är jag som gjort fel någonstans men skulle prova Counter Strike Condition Zero och fick ett meddelande att den upplösningen jag hade inte "gick" så spelet gick över i mjukvaru körning istället för hårdvaru stöd typ! Ja jag sitter på jobb så ursäkta om det är lite luddigt kan skriva sen när jag kommer hem om vad det står exakt.

Du har förmodligen inte stöd för OpenGL i dina drivrutiner då. Ladda hem de som kommer från tillverkarens sida (grafikkort). Annars kan du helt enkelt gå in options och ändra renderare till DirectX, tror det heter D3DX eller något i Counter Strike.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för en märklig grej idag:

Köpte mer minne till min lekdator (HP Compaq 6720s), 2x2GB och bytte ut min två en-giggare som satt i. Vid uppstart var allt frid och fröjd, bios rapporterade 4096 MB RAM, perfa!

Men när Win7/6956/x86 skall starta så tokhänger den sig med orden "Starting Windows"! Bytte plats på minnena, hjälpte inte. Däremot fick jag igång den med 1+2GB dvs 3GB RAM. Mycket underligt.

Jag menar det skall ju funka med 4GB istoppat, eller? Det har jag i varje fall i min jobbdator (T61/Vista/x86).

Datorn stöder 4GB enl HPs hemsida så vad kan vara felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...