Gå till innehåll

USB-minne hindrar start av datorn


margrehte

Recommended Posts

Satte i usb-minne i datorn för att snabba upp med ready boost och har läst att usb-minnet kan sitta kvar i datorn fast det gack icke för när datorn startar dyker bara svart sida upp där det står "sätt i disk" och sen kom en ruta med olika inställningar upp som jag inte begrep mej på så jag stängde av datorn och tog ut minnet.Min sambo fixar inte ta ut minnet el glömmer ta ut innan han stänger av datorn så skall jag bara skippa minnet el kan jag fixa usb-minnet permanent så det kan sitta kvar i datorn ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
Har du bara konfigurerat minnet för ReadyBoost så skall det inte vara några problem.... det skall sitta kvar permanent så länge du vill ha funktionen igång!

Edit:

Det måste också vara ett ReadyBoost-kompatibelt minne!

Kan det inte vara att boot inställningar i BIOS som är fel, eftersom "margrehte" nämner att det blir svart i rutan??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bara konfigurerat minnet för ReadyBoost så skall det inte vara några problem.... det skall sitta kvar permanent så länge du vill ha funktionen igång!

Edit:

Det måste också vara ett ReadyBoost-kompatibelt minne!

Kan det inte vara att boot inställningar i BIOS som är fel, eftersom "margrehte" nämner att det blir svart i rutan??

På sätt och vis kan man säga så... om jag vill ha ett minne som inte är ReadyBoost-konfat, sittande permanent i datorn, så måste jag ändra i bios för att kunna boota. Men har jag konfat för readyboost så behövs det inte! Så funkar det hos mig i alla fall.... kanhända det är olika i olika bios?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det stämmer att det är bättre med att installera mer ramminne istället för usb-minne var bara nyfiken o ville testa o sen vill jag inte själv installera raminne utan då får datanörden komma. Vad gäller nätet ie7 så  skulle jag ha ie7 ikonen direkt på skrivbordet och gick till regedit nycklar men där fanns inte nyckeln som nämdes "HKEY_CURRENT_USER VERSION EXPLORER" skrev ut tipset på tipsomvista. bootinställningqar i bios vad är det lika så konfigurera usb-minnet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satte i usb-minne i datorn för att snabba upp med ready boost och har läst att usb-minnet kan sitta kvar i datorn fast det gack icke för när datorn startar dyker bara svart sida upp där det står "sätt i disk" och sen kom en ruta med olika inställningar upp som jag inte begrep mej på så jag stängde av datorn och tog ut minnet.Min sambo fixar inte ta ut minnet el glömmer ta ut innan han stänger av datorn så skall jag bara skippa minnet el kan jag fixa usb-minnet permanent så det kan sitta kvar i datorn ?

Beskrivningen av ditt problem tyder på att BIOS har upptäckt en ny "Disk" och har lagt den först i listan

av bootdiskar. Det verkar även som att BIOS tycker att där finns ett bootblock på den eftersom den försöker.

Rutan med inställningarna kan vara startmenyn där du med pil-tangenterna kan välja start disk.

Antingen stoppar du uppstarten tidigt med <del> -knappen tills du får upp BIOS-inställningarna,

letar upp BOOT -menyn och ändrar diskordningen enligt beskrivningen där. Sparar och avslutar.

Eller så ser du till att USB-minnet är tömt på data så att där inte finns något att boota på.

(Högerklicka på USB-minnet och formatera det). Då borde BIOS strunta i att försöka starta på det

och fortsätta booten på nästa enhet i listan (hårddisken).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack waxinator, jag tömmer minnet vid avstängning.Tack även ni andra för svar.m

Du skall inte tömma minnet vid varje avstängning för då förlorar du vitsen med ReadyBoost.

Du skall bara se till att tömma det innan du högerklickar och kopplar på funktionen ReadyBoost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...