Gå till innehåll

Ny installationsskiva XP


Maxx

Recommended Posts

Jag är en frustrerad Windowskonsument. Köpte för snart två år sedan Windows XP för att uppgradera mig. Detta har fungerat tillfredsträllande fram till dess jag var tvungen att byta HDD.

Jag hade tidigare kört en IDE HDD men böt till en SATA. Efter många om och men så fick jag igång denna men plötsligt gick det inte längre att göra nyinstallation från XP-skivan. Som tur var hade jag en image gjord med True Image där jag kunde återställa allt så jag kan arbeta på datorn. Däremot skulle jag vilja göra en helt ny ren installation men jag har kommit fram till att det är skivan det är fel på efter att ha försökt utan framgång:

  • [li]Boot:a från skivan
    Göra nyinstallation från scratch (efter att ha formaterat hela HDD)
    Göra nyinstallation inifrån XP med skivan
    Kopiera enstaka filer till HDD från skivan[/li]
    [li][/li]

Min fråga är ifall någon vet om man kan ladda ner XP OS från någon site?

Alternativt be Microsoft om en ny skiva och i så fall hur gör man?

Tcksam för svar

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver en skiva med samma Windows XP -typ som du redan har license för.

Enklast är att du tar kontakt med Microsoft här i sverige:

http://www.microsoft.com/sverige/msab/contact/default.mspx

...ringer tfn 08-752 56 30 mellan måndag-fredag, kl 08.30-17.00.

..och talar med Microsoft Direct Services där du kan beställa ersättningsmedia och Service Packs med mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

Du kan också prova att kopiera över skivan inne i windows o lägga allt på skrivbordet och göra en ny kopia...kan funka ibland med en halvtaskig skiva...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också prova att kopiera över skivan inne i windows o lägga allt på skrivbordet och göra en ny kopia...kan funka ibland med en halvtaskig skiva...

Med detta förfarande förloras skivans bootbarhet...

Eller såklart prova o kopiera den rakt av..och bränna så sakta som möjligt..

Om nu skivan anses dålig redan så är knappast en kopia av den bättre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

Är skivan dålig så blir en kopia bättre inne i windows tuggar den på längre och kan läsa alla filer med lite tur och kopieras till en ny frisk skiva..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla engagerade själar!

Det går alltså inte att kopiera över alla filer från skivan till HDD. Helt uppenbart något fel. Jag tänkte att det fanns någon bra länk till att ladda ner innehållet från webben i stället för att Microsoft skall behöva skicka en ny skiva.

-Anybody...?

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försiktigt försökt torka av och gnugga på den. Rent bedrövligt faktiskt att en så dyr produkt inte håller bättre! Har alltid varit lika försiktig med XP-skivan som med övriga. Har både Windows 98 och dito 2000 på skiva som fungerar fortfarande.

Jag försöker nog kontakta Microsoft i morgon!

Tack för alla svar!

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en frustrerad Windowskonsument. Köpte för snart två år sedan Windows XP för att uppgradera mig. Detta har fungerat tillfredsträllande fram till dess jag var tvungen att byta HDD.

Jag hade tidigare kört en IDE HDD men böt till en SATA. Efter många om och men så fick jag igång Magnus

Du kör på SATA nu säger du.

Får du till svar; "att den inte hittar dsken"?

Isf, stödjer inte dina grejer detta hela vägen, utan kräver extradriver för detta vid installationen.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kör på SATA nu säger du.

Får du till svar; "att den inte hittar dsken"?

Isf, stödjer inte dina grejer detta hela vägen, utan kräver extradriver för detta vid installationen.

Vill bara lägga till, att lite äldre moderkort kan ha stöd för SATA, men inte SATA2. Antingen får man köra systemet på en IDE- eller SATA1-disk... då brukar det funka med SATA2 som lagringsdisk. Man kan också köpa till en PCI SATA2 Controller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...