Gå till innehåll

Tips om kurser i Visual Studio, C++ eller C#?


Recommended Posts

  • 2 veckor senare...

Jag vet inte om du frågade efter kurser i programmering eller bara lära sig verktyget

jag förutsätter att vi talar om språken, annars kan du bortse från mitt svar..

Det är en ganska stor skillnad som ny att lära sig C++ eller C# du skulle klart börja med att välja, vissa saker är lika men ändå inte mellan språken vilket kan göra dig en björntjänst.

Några direkt länkar till onlinekurser (vilket var det du vill ha) har jag inte, mycket eftersom jag alltid har fundera ut ett ganska lagom projekt, sedan via google och böcker på Biblioteket tagit mig över problemet allt eftersom de kommer, en metod jag trivs med, jag har svårt med direkt kurser eftersom de oftast är perfekt tillrätta lagda och inte ger de problem/lösningar som du behöver i verkliga livet.

Googles grupper för olika språk är bra källa med, dock rekommenderar jag att man söker igenom så man inte frågar saker som andra redan har frågat, det har en tendens att skapa irritation.

När man sedan känner att man kan lite, rekommenderas att försöka skriva enklare saker utan hjälp av VisualStudio, missförstå mig inte verktyget är grymt bra *tyvärr* det är så bra att mycket saker liksom fixar sig själva, vilket gör att du kan missa en hel del.

Tex. normalt när man bygger C++ projekt har man ett byggskript som håller samma allt, detta fixar Visual till dig via en knapptryckning, en vän som gick ur högskolan hamnade på ett företag som INTE körde VisualStudio då var han helt lost, för han inte visste hur det fungera bakom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarade här innan men forumkraschen tog bot mitt meddelande. Det jag skrev var i princip att du skulle ta och läsa en bra bok, det är hundra gånger bättre än hemsidor enligt mig.

Börja med att välja ett språk, jag tycker du ska börja med Visual Basic, inte C# eller C++. Sen det där att man ska lära sig utan Visual Studio säger många, men jag håller absolut inte med.

Däremot kan man lära sig själva språket i Visual Studio, sen kan man ta och titta på hur kompileringen går till under ytan, men det är inget komplicerat, det är i princip bara att skicka en c++-fil till kompilatorn genom kommandotolken, så får du ett program, ingen större hemlighet.

Sammanfattning då: Köp en svensk bok om Visual Basic 2008.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen vill bara säga att jag tänkte detta skulle va nåt vettigt att göra då jag är långtidssjukskriven pga ryggoperation .

Är absolut novis när det gäller detta och har väl kanske inte tänkt att börja jobba med det i verkliga livet

även om vi gör enklare program till robotarna på jobbet ,har varit på någon kurs i det  ämnet och är nyfiken på detta och någonstans när väl en dröm att gå vidare med större ting i livet .

Är visserligen något gammal (45) kan man tycka , men måste ändå påpeka att jag kan mer än många ungdomar om datorer tex hjälper jag många av mina grabbars kompisar med problem.

Tyckte det var lite underligt att inte mina arbetsgivare nappade på min ide` om att jag kunde vidare utbildat mig i programmering då jag gick och väntade hela förra året på operationen.

men som sagt nu tänker jag försöka själv på egen hand  och även om jag kanske inte blir professor i ämnet så kan det inte va fel .

Ju mer man lär sig om datorer ju roligare blir det tycker jag  och jag är inte ute efter att göre banbrytande program utan mer förstå vad det går ut på .

Mvh linnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen vill bara säga att jag tänkte detta skulle va nåt vettigt att göra då jag är långtidssjukskriven pga ryggoperation .

Är absolut novis när det gäller detta och har väl kanske inte tänkt att börja jobba med det i verkliga livet

även om vi gör enklare program till robotarna på jobbet ,har varit på någon kurs i det  ämnet och är nyfiken på detta och någonstans när väl en dröm att gå vidare med större ting i livet .

Är visserligen något gammal (45) kan man tycka , men måste ändå påpeka att jag kan mer än många ungdomar om datorer tex hjälper jag många av mina grabbars kompisar med problem.

Tyckte det var lite underligt att inte mina arbetsgivare nappade på min ide` om att jag kunde vidare utbildat mig i programmering då jag gick och väntade hela förra året på operationen.

men som sagt nu tänker jag försöka själv på egen hand  och även om jag kanske inte blir professor i ämnet så kan det inte va fel .

Ju mer man lär sig om datorer ju roligare blir det tycker jag  och jag är inte ute efter att göre banbrytande program utan mer förstå vad det går ut på .

Mvh linnet.

Helt rätt inställning! Jag är själv 50+ och strävar ständigt efter att lära mig mer... bl.a har även jag börjat titta på programmering! Så bara kör på... kunskap är en lätt börda att bära! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är själv en nybörjare vad gäller Visual Basic, jag rekommenderar att följa al6 råd.

Det är lättare att få "hum" om hur det fungerar på det sättet, och inte lika lätt att

"fastna på ett ställe" som i en kurs. Jag tycker att det är lättare att förstå syntaxen på

det sättet. Jag menar nu att det inte är fel att börja med C++, men att Visual Basic

är en annan väg att gå. Men det beror också på Dina tidigare kunskaper. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du skriver, att du vill ha det mer som en hobby än som ett arbete, får mig mer och mer att vilja understryka hur viktigt det är att du börjar med Visual Basic.

Visual Basic är ett fantastiskt språk, du får enormt mycket gjort med bara lite kod.

VB är dessutom väldigt likt engelska, så om man kan engelska och kan tänka logiskt räcker det rätt långt. C# är även bra det med, men egentligen riktigt onödigt eftersom det är exakt samma sak som Visual Basic i slutändan (.NET-kod). Du kan göra allt som C# kan göra, i Visual Basic.

Om vi sen går över till C++ så är vi långt från VB och C#. C++ är ett helt annat språk där du måste ha 100% koll på vad du gör hela tiden. C++ är lätt det mest komplexa språk som finns idag, och förmodligen genom alla tider. C++ är som ett minfält där du måste veta hela tiden hur du tar dig runt diverse fallgropar och hur du städar undan allt minne efter dig.

Och här kommer den förmodligen största nackdelen enligt dig, skulle jag tro; du kan inte göra fönster i C++. Alltså C++ har inget standardiserat bibliotek för att skapa grafik eller fönster. Du kan alltså bara göra dom här svarta fönsterna med text, kommandotolksfönsterna. Dock kan man använda diverse 3djepartsbibliotek såsom Win32 för att skapa fönster och grafik, men då måste du kunna ännu en sak.

Helt seriöst välj Visual Basic, du kommer ha sjukt kul med det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjena igen javisst är det så ju äldre man blir desto roligare är det att få veta .

kör nog på din linje al6 ,

kan detta va nåt http://www.proffs.nu/support/vb.asp

linnet.

Absolut inte. Den sidan är både inaktuell (Visual Basic 6, vilken var aktuell 1998) och skitful :)

Jag lovar dig - köper du en bok i stil med denna:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163608855 (bara ett exempel, men jag tror den blir ok, har inte läst den men den har bra pris och är på svenska och är aktuell så vad kan gå fel)

kommer du ha mer än tillräcklig kunskap för att göra exakt vad du vill. Boken är visserligen en version gammal, men det som skiljer mellan denna version och den nya är bara att läsa på någon hemsida lite fort.

Att sitta och läsa en bok är dessutom inte lika distraherande som att sitta och läsa på en hemsida, där det typ ploppar upp rutor hela tiden när folk loggar in/ut på msn osv... inte heller kan man lyfta skärmen och ta med sig ut.

Okej jag vill fortfarande ge lite snabbtips: Du ska leta efter det man kallar visual basic .net, förkortat vb.net. Inte Visual Basic 6. Du ska heller inte läsa om C++ eller C# eller något sådant utan bara om VB.NET. Det kommer att räcka med en bok, sen, om du har förstått innehållet, kommer du kunna göra vad du vill, och går inte det så kan du alltid komma till forumet ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är 42 så gammal blir man inte innan man tycker det själv,

Jag tillhör dock inte dem som tycker att du skall lära dig VisualBasic först,

Om du har lite intresse av att kunna nyttja det på ditt arbete, skulle jag i alla

fall ta reda på vilket språk det gäller, har du tur när det gäller robotar är

det C eller C++.

För om du lär dig lite som snabbt kan nyttjas för företaget, tror jag det

är lättare att få dem att nappa på din ide, kommer du då och lärt dig

lite VisualBasic (inget ont om det språket) och företaget kör C++, kan

det vara svåre att få in foten, särskilt sedan det verkade inte vara lätt

från början.

Att det inte är så mycket som händer bakom VisualStudio i C++, håller jag

inte med om, (arbetat med VisualStudio C++ i flera år) innan jag gick över

på linux utveckling.

Om du skriver saker med mera än 1 källkodfil, upptäcker man att det inte

bara är en fil som går till en kompilator,

Med flera källkodsfiler måste man ha ett projekt, och då skapas nämnligen

en instruktionsfil hur allt skall byggas och i vilken ordning det skall byggas,

en sk. makefile.

Du kan skriva dessa själv, normalt gör man inte det om man har VisualStudio

men sitter man tex under linux är det mera vanligt.

Det är inget svåra grejer, men inget man bör titta på i början, men när du

blir lite van tycker i alla fall jag att man skall titta på det, personligen känner

jag som utvecklare att det är lättare om man förstår vad som händer bakom,

om inte annat kan det underlätta felsökning.

mvh Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...