Gå till innehåll

Problem med Startmenyn i XP


bjorn5555

Recommended Posts

Jag tycker nog denna och liknande saker händer emellanåt trots rejält med CPU, RAM och bara lite anv. växlingsfil.

Vad det beror på vet jag inte men för varje tangenttryck extra tar det längre tid så klicka inte.

Det är vanligt att man får sitta och vänta, och vänta ... på XP. Tyvärr väldigt normalt men det borde inte vara så.

För mig verkar det hända när jag utnyttjar min internet anslutning bra. Jag skulle ev kunna tänka mig att det rör sig om HD access men jag har SATA 2/3 diskar så det stämmer inte det heller.

Problemet fanns i Win95 och 98 och det finns i senare ver av XP som är fullt uppdaterade.

Windows är väl upptaget med någonting och kan därför inte svara men det finns inget som tyder på att Windows verkligen är upptaget med något.

Windows är uselt helt enkelt, som det alltid har varit.

MEN, när det händer är jag alltid ansluten till internet och har en omfattande nerladdning eller det är problem, dålig anslutning eller överbelastning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra fråga utav fabio.

Jag har en dator som borde vara någorlunda snabb. Intel E8600 och fyra sata 2 diskar men ändå beter sig datorn som en gammal 486SX ibland. När jag surfar och öppnar en ny sida, som den hit, så låser sig allt under en tid som känns lång. Ibland öppnar sig sidan med blixtens fart. Men även om jag skall öppna en vanlig katalog kan datorn köra in i ett hav av seg sirap.

Jag har också undrat om det är fel på datorn hårdvara men min förra var lika dan.

Processorn går på 1-2 % och det finns 3GB minne kvar så vad beror detta på? question?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett skumt problem detta...

Använder ni internet explorer, eller är den helt avinstallerad?

Det kan bero på att Cache-utrymmet TIF, är för litet...

Likaså om om "indexingservice" är aktiverad, så tar allt mycket längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade hoppats på att få höra lite mer från fabio.

Ja Venoms, skumt är rätta ordet. Är det fler som har liknande trassel eller kan det vara så att vi/jag begär för mycket av datorn?

Jag använder bara Internet Explorer men har helt stängt ner indexeringssevicen.

Jag hade tidigare AHCI-mode installerat men vid den ominstallation som jag nyligen gjort valde jag bort detta. Huruvida detta var ett bra val eller ej kan jag inte bestämma mig för. Datorn startar ju fortare, behöver inte köra AHCI bios.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvida hårdvaran fungerar ordentligt (vilket den gör på en ny snabb dator från ett stort företag) så är det mjukvaran som bestämmer allt. Ett program(mjukvara, aka OS) är ju just ett program för datorn, dvs instruktioner om vad datorn ska göra. Fungerar datorn så måste den göra exakt som programmet säger. Datorn är bara en dum plåthög, utan program.

Det är ju dessutom fler som haft samma problem så det är ju absolut inte hårdvarufel. Jag skulle mer satsa mina pengar på att Microsoft inte trådat upp Windows XP ordentligt. Ni pratar faktiskt om Windows XP, vad förväntar ni er?

Har du bara entrådiga program (program som inte är trådade) uppstår det totala låsningar, även om du har helt oanvänd CPU (gäller även singlecore-CPU), vid eventuella avvikelser (såsom för lång HDD-läsning, eller något sådant, vad vet jag). En tråd kan bara göra en enda sak i taget, inget mer, så är då någon instruktion långvarig hänger sig hela skiten ett tag, tills den instruktionen är avklarad.

Skulle byta OS om det störde mig mycket, men om man annars trivs med XP får man väl överväga fördelar och nackdelar. Kanske finns någon patch eller så, vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har satt av 175 MB till "Tillfälliga Internet Filer"

al6, skulle Vista vara bättre menar du? Jag har inga problem med programmen. Utför jag krävande uppgifter så går det fort. Utan mina trassel är när det på något sätt skall läsas på diskarna. Har totalt fyra. En något äldre Sata 2 och tre nyare Sata 2. 200GB, 400GB, 400GB, 750GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har satt av 175 MB till "Tillfälliga Internet Filer"

al6, skulle Vista vara bättre menar du? Jag har inga problem med programmen. Utför jag krävande uppgifter så går det fort. Utan mina trassel är när det på något sätt skall läsas på diskarna. Har totalt fyra. En något äldre Sata 2 och tre nyare Sata 2. 200GB, 400GB, 400GB, 750GB.

Jag har inte sagt något om Vista, men förmodligen har nyare OS bättre uppdelning på fler trådar, eftersom det dessutom nu finns flerkärniga CPU:er. Jag skulle nog hellre byta till Windows 7, men jag vet inte. Har aldrig haft era problem, jag bara ville ge info om varför det händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du defragmenterat på ett tag, om inte... gör det, helst med smart placering av filerna.

En annan idé för att få allt att verka lite snabbare är... förresten, hur stora cluster har du på dina diskar?

Standard är 4kb, men man kan med fördel använda större cluster om man t.ex har stora filer etc som tar mycket plats, då blir det snabbare åtkomst av filerna samt att det går fortare att hitta vid sökningar etc. Nackdelen är att det går at större plats till partionstabellen samt mbr.

För och nackdelar får naturligtvis vägas mot varandra om hur bra eller dåligt det blir/är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen är att det går at större plats till partionstabellen samt mbr.

Det är ju inte bara det som är nackdelen, varje fil i hela filsystemet måste avrundas till närmsta kluster, vilket får tex en fil på 1byte att ta upp ett helt kluster på hårddisken (4kb som normalt, men ännu mer om du ökar klusterstorleken)

Alltså detta kanske ger viss prestandavinst i vissa fall, men har egentligen inget med tråden att göra, eftersom ett väl trådat program aldrig behöver frysa, även om hela hårddisken skulle ta och krascha. Det jag menar är att era förslag är bra och så, men dom går inte till botten av problemet, utan löser bara en liten del. Problemet kan lösas till 100% om Microsoft hade trådat bättre, vilket vi tyvärr inte kan påverka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...