Gå till innehåll

Ny router hittar inte internet


Recommended Posts

Har en ny rauter, D-link 615. Medföljande skiva ska på enkelt sätt konfigurera rautern, men när skivan körs kommer det upp att en internetkabel inte är ansluten.

På skärmen kommer det upp "systemet har upptäckt en IP-adresskonflikt.

Modemet är en Thompson, helt o.k. anslutningen är dynamisk, adsl.

Hur åtgärdas problemet??

:'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid installation...

Koppla utp-kabel mellan porten Wan och modemet.

Koppla en utp-kabel mellan port Lan 1 och datorn

Läs manualen om hur du ställer in nätverkskortet för kontakt med routern, ip-nummer och sub-nät samt gateway är ofta de inställningar du behöver ändra för att komma in första gången vid konfigureringen av routern.

Om du inte lyckas lösa problemen nu, hör av dig igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förslag till åtgärder.

Har skapat de anslutningar du föreslår.

Har sen gått in på NÄTVERKSANSLUTNINGAR - STATUS - SUPPORT - Där finns då Adresstyp för IP-adress - nätmask - Standard gateway - under detta finns rutan REPARERA. Jag klickade på reparera och fick klartecken. men som du skrev, "gå in o ändra " var går jag då in och hittar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Jag köpte likadan Router för en vecka sedan och här länkar jag den senaste maunalen som tillhör firmwire 4.00 som du borde ha i din router.

http://tsd.dlink.com.tw/temp/PMD/3534/DIR-..._%204.00(E).pdf

OBS: Den manual som man får med är gammal, tillhör version 2.23

Sen rekommenderar jag dig att INTE köra CD:n då det verkar inte fungerar till 100%...allafall inte för mig, utan koppla ihop allt och sen går du in i router på http://192.168.0.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Loran!

För att ändra ip.

Om du använder Win xp så går du in i kontrollpanelen och väljer nätverksanslutningar, där bör du se ditt nätverkskort, högerklicka på det -->egenskaper ---> scrolla ner till Internet Protokoll Tcp/Ip kontrollera att du har erhåll ipadress automatiskt ikryssad eller ändra den som finns till en som inte är i konflikt med routern.

I övrigt behöver man oftast inte göra mer än att fylla i 192.168.0.1 i webläsaren för att få kontakt med rotern, det kan dock ta upp till 30 minuter innan routern får den externa ip adressen från modemet.

Koppla ur eventuellt andra datorer från routern för att minimera fel

/ Starplus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kan dock ta upp till 30 minuter innan routern får den externa ip adressen från modemet.

Koppla ur eventuellt andra datorer från routern för att minimera fel

/ Starplus

Nej, du har missuppfattat lite.

Det tar 30min innan ISP'en frigör IP till modemet.

Routern hugger modemets IP ganska omgående.. genom att göra det strömlöst eller en "release",

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det här var verkligen knepigt. Jag tycker att jag har gjort allt enligt alla instruktioner.

Jag har kollat på nätverksanslutningarna. Jag är ansluten till ett lokalt nätverk. Det är ikryssat att jag erhåller IP-adressen automatiskt så även till DNS-servern.

Jag har även försökt att installera rautern via webläsarens http:/192.168.0.1. Det mesta den vägen kommer automatiskt. Det är då vid konfigureringen som det likväl kommer upp att en nätverkskabel inte är ansluten.

En fundering som jag skulle vilja ha svar på. Kan man om man har en dynamisk uppkoppling, ändra till PPPOE (Bridge Mode) och få anslutningen den vägen??

Vad kan expertisen råda mig till nu?? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men Starplus skrev det som är viktigt men det kan ta ännu längre tid med tex Comhem...

En IP adress låser man mot en sk MacAdress som alla nätverksanslutningar har.

Ofta räcker det med att bara starta om router SAMT modem....

Du ska komma åt routern och se vad som händer.... via en webläsare.

(sen kan man även klona MacAdresser men det är kanske överkurs, gör jag sjäv om jag inte orkar vänta på en ny IPadress förhandling )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta räcker det med att bara starta om router SAMT modem....

Du ska komma åt routern och se vad som händer.... via en webläsare.

Jag har stängt av såväl modem som rauter. Jag har även använt resetknappen på rautern för att komma tillbaka till fabriksinställningarna. Är det gångbart att enbart koppla modem till rauter utan att koppla in datorn under en stund (30 min) och därefter pröva via webläsaren och reeboota rautern??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det gångbart att enbart koppla modem till rauter utan att koppla in datorn under en stund (30 min) och därefter pröva via webläsaren och reeboota rautern?? [/color]

Hallo?

Har du ett modem med mjukvara i?

mao kanske både router och modem krockar på adressen; 192.168.1.1  ....!! Kolla det.

Du skriver sedan 192.168.0.1 ..? har du verkligen 0.1 -adress? Det körde dom förr.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta räcker det med att bara starta om router SAMT modem....

Du ska komma åt routern och se vad som händer.... via en webläsare.

Jag har stängt av såväl modem som rauter. Jag har även använt resetknappen på rautern för att komma tillbaka till fabriksinställningarna. Är det gångbart att enbart koppla modem till rauter utan att koppla in datorn under en stund (30 min) och därefter pröva via webläsaren och reeboota rautern??

Ja för vad som händer är att routern övertar IP adressen som du får från din operatör.

Du kan även göra tvärtemot och enbart koppla in routern mot en dator för att kolla inställningar.

Sen kan det vara så att modemet är bryggat, vissa operatörer strular till det men det brukar stå på

deras supportsida hur det är med det.... så vilken operatör har du ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan det vara så att modemet är bryggat, vissa operatörer strular till det men det brukar stå på

deras supportsida hur det är med det.... så vilken operatör har du ?

Precis.

Det är vanligt idag att dom lägger in alla konstens mjukvara i modemet.

Dessutom på SAMMA adress som routern har. Dvs. 192.168.1.1.

Och det är inte roligt att supporta i ett textforum för en ovan användare.

Mao. man måste joina modemet utan router först, ändra adresseringen där.

Det säljs mindre å mindre "raka modem" i handeln idag.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min operatör är tele2.

Jag har kollat på modemet som är ett speed touch. När det installerades anslöts det medPPPoE. mitt internetkonto är eu123456@tele2adsl.

Det är en dynamisk anslutning till ett lokalt nätverk

Betr. DNS servern är det 192.168.0.1 som gäller.

Vad säger detta er experter för att gå vidare??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min operatör är tele2.

Jag har kollat på modemet som är ett speed touch. När det installerades anslöts det medPPPoE. mitt internetkonto är eu123456@tele2adsl.

Det är en dynamisk anslutning till ett lokalt nätverk

Betr. DNS servern är det 192.168.0.1 som gäller.

Vad säger detta er experter för att gå vidare??

Jo Tele2 är en av struloperatörerna.... ;)

Tyvärr kommer jag sjäv inte åt någon av guiderna just nu.... >:D

http://www.tele2.se/manualer-och-blanketter.html

Troligen så ska pppoe inloggningen fyttas till routern  men jag vet inte hur Tele2 gjort det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min operatör är tele2.

Jag har kollat på modemet som är ett speed touch. När det installerades anslöts det medPPPoE. mitt internetkonto är eu123456@tele2adsl.

Det är en dynamisk anslutning till ett lokalt nätverk

Betr. DNS servern är det 192.168.0.1 som gäller.

Vad säger detta er experter för att gå vidare??

Urk. Tele2 med PPPoE. Fick du det abbet gratis?  ;)

Du skall göra modemet "rakt" - konfigga PPPoE/kontot i routern. MEN det är inte säkert TELE2/modemet tillåter dej detta.

Tele2 med sin PPOE suger.. ring deras support och sätt dom på prov.. om du lyckas  ;)

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp även om jag inte har lyckats med uppgiften.

Jag får kolla med supporten om dom kan ge svar på detta med PPPoE om nu lösningen finns där.

Jag har visserligen försökt att ansluta på det sättet via en PPPoE anslutning men jag får ingen anslutning på det sättet, det går bara att få det genom det lokala nätverket. :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för manualen. Tyvärr finns inte den senaste revisionen med. Jag har D1 och de reviderade exemplaren går till C.

Men, jag får väl kolla med supporten oi morgon. Just nu verkar det "kört"

Jo men vilken rev det är spelar ingen roll....  om det var firmware spelar det däremot  stor roll.

Leta upp configsidan och mata in exakt som det står... tror inte något skiljer.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte Routed PPP?

Och kan du inte komma in i modemet med tex:

http://speedtouch.lan

Och därifrån köra en Setup Guide, för det kan jag i mitt Speedtouch, 585v6.

Och därifrån kan du ju ställa om vilken nummerserie den ska dela ut, dvs har den

192.168.1.254 som default Gateway, så delar den ju även ut resten av adresserna på samma serie, alltså:

192.168.1.xxx  osv.

Men man kan ju ändra till tex 192.168.0.xxx istället, så slipper adresserna kollidera med din rOuter.

/Staken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då har det klarnat.

supporten beklagar att modemet varit felinställt på PPPoE vilket det inte ska vara. Fel manual var utskickad.

Efter det gick allt mycket lättare.

Nu är det fart på grejerna igen.

Jag tackar alla som bidragit med kloka tips. Mycket värdefullt!!

;D ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Va bra att D-Link Support kunde hjälpa dig.

Jag ringde dit idag och jag kommer att få en ny router av dem. Det visade sig att D-Link Sverige inte hade info om de senaste leveransen som innehöll firmware 4.00 och de ska nu uppdatera sig sida.

Dåligt av D-Link Globalt  >:(

Mitt problem var att router avaktiverade DHCP då o då vilket ledde till att alla mina enheter tappar upkopplingen. För att lösa det så var jag tvungen att köra en DHCP Release och sen en DHCP Renew.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...