Venoms Posted August 21, 2005 Share Posted August 21, 2005 För att undvika omaktivering vid ominstallation av xp på samma dator utan några förändringar i hårdvaran. När du aktiverar Windows XP sparas datan i "Windows Product Activation database files" wpa.dbl och Wpa.bak, i c:windowssystem32. Om du byter moderkort eller ändrar hårdvaran nämnvärt, så måste du omaktivera. Annars räcker det med att du gör en backup på dessa två filer till en diskett. Kopiera C:windowssystem32wpa.dbl och wpa.bak till diskett Efter ominstallation av XP: Starta i Minimal Safe mode Gå till %systemroot%system32 katalogen Byt namn på de nyligen skapade filerna "wpa.dbl" till wpa.oaktiv och om den finns "wpa.bak" till wpabak.oaktiv Kopiera dina sparade filer "wpa.dbl" och "wpa.bak" från disketten till c:windowssystem32 Starta om din dator. Detta borde fungera, såvida du inte ändrat för mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted November 19, 2006 Author Share Posted November 19, 2006 bump Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vulfgar Posted November 19, 2006 Share Posted November 19, 2006 Detta borde fungera, såvida du inte ändrat för mycket. Om man ändrat mycket så kan datorn låsa sej, så det bästa är att testa omedelbart efter installationen ifall det behövs ytterligare en ominstallation. Jag har i alla fall råkat ut för detta en gång. Om man sparat dom utbytta filerna så går det att byta tillbaka igen mha Knoppix. Minns inte om det gick att starta i cmd-läge, men i så fall går sannolikt det byta tillbaka därifrån också. (Jag använde knoppix). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lltf Posted February 27, 2007 Share Posted February 27, 2007 vrf inte skriva in ett cd-key snabbare och lättare .........även om den e andvänd så funkar det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adam12 Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 vad gör man om man inte har hunnit o göra detta och installerat om xp , samtidigt som det kommer ett meddelande denna är redan registrerad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ByggareBob Posted March 10, 2007 Share Posted March 10, 2007 vad gör man om man inte har hunnit o göra detta och installerat om xp , samtidigt som det kommer ett meddelande denna är redan registrerad Då ringer man till Microsoft: 08-752 56 30 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L-L Posted July 15, 2008 Share Posted July 15, 2008 Någon som vet om Venoms metod fungerar även på XP SP3? Det har ju nu gått nästan tre år sedan detta ämne startades. Vidare, då *.bak bara är "backupfiler", kan det vara så att det räcker med att spara undan wpa.dbl? Det är i alla fall min förhoppning då jag har raderat alla *.bak-filer på mitt system. LA ps. jag vet att frågor skall ställas i andra forumdelar, men då guiden är här, tänkte jag att det var relevant att kolla dess validitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts