Gå till innehåll

Undvik att omaktivera XP vid ominstallation [Aktivering]


Venoms

Recommended Posts

För att undvika omaktivering vid ominstallation av xp på samma

dator utan några förändringar i hårdvaran.

När du aktiverar Windows XP sparas datan i "Windows Product Activation database files" wpa.dbl och Wpa.bak, i c:windowssystem32.

Om du byter moderkort eller ändrar hårdvaran nämnvärt, så måste du omaktivera.

Annars räcker det med att du gör en backup på dessa två filer till en diskett.

Kopiera C:windowssystem32wpa.dbl och wpa.bak till diskett

Efter ominstallation av XP:

Starta i Minimal Safe mode

Gå till %systemroot%system32 katalogen

Byt namn på de nyligen skapade filerna "wpa.dbl" till wpa.oaktiv och om den finns "wpa.bak" till wpabak.oaktiv

Kopiera dina sparade filer "wpa.dbl" och "wpa.bak" från disketten till c:windowssystem32

Starta om din dator.

Detta borde fungera, såvida du inte ändrat för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...
Detta borde fungera, såvida du inte ändrat för mycket.

Om man ändrat mycket så kan datorn låsa sej, så det bästa är att testa omedelbart efter installationen ifall det behövs ytterligare en ominstallation. Jag har i alla fall råkat ut för detta en gång.

Om man sparat dom utbytta filerna så går det att byta tillbaka igen mha Knoppix. Minns inte om det gick att starta i cmd-läge, men i så fall går sannolikt det byta tillbaka därifrån också. (Jag använde knoppix).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
  • 2 veckor senare...
  • 1 år senare...

Någon som vet om Venoms metod fungerar även på XP SP3? Det har ju nu gått nästan tre år sedan detta ämne startades.

Vidare, då *.bak bara är "backupfiler", kan det vara så att det räcker med att spara undan wpa.dbl? Det är i alla fall min förhoppning då jag har raderat alla *.bak-filer på mitt system. ;)

LA

ps. jag vet att frågor skall ställas i andra forumdelar, men då guiden är här, tänkte jag att det var relevant att kolla dess validitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...