Gå till innehåll

Bredbandsbolaget, hastigheter?


Recommended Posts

Tänkte höra med er som har Bredbandsleverantör; hur nära kommer ni er utlovade hastighet?

Själv har jag 2-6 Mbit/s, och kommer upp som bäst i 1,76 Mbit/s.

Har nyligen uppgraderat till 6-12 Mbit/s, skall bli spännande att se hur nära man kommer.

Ni som har 6-12 Mbit/s från Bredbandsbolaget; hur upplever ni eran uppkoppling?

En annan sak jag tänkt på:

När man kollar på deras hemsida, så ser man de olika hastigheterna.

Men där är det ju bara t ex 2, 8 Mbit.

När man sedan beställer en tjänst, så heter det 2-6, 6-12 och 12- 24 Mbit/s.

Varför är det så?

Hur upplever ni Bredbandsbolagets kundtjänst i övrigt?

Själv är jag nöjd :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte höra med er som har Bredbandsleverantör; hur nära kommer ni er utlovade hastighet?

Själv har jag 2-6 Mbit/s, och kommer upp som bäst i 1,76 Mbit/s.

Har nyligen uppgraderat till 6-12 Mbit/s, skall bli spännande att se hur nära man kommer.

Ni som har 6-12 Mbit/s från Bredbandsbolaget; hur upplever ni eran uppkoppling?

En annan sak jag tänkt på:

När man kollar på deras hemsida, så ser man de olika hastigheterna.

Men där är det ju bara t ex 2, 8 Mbit.

När man sedan beställer en tjänst, så heter det 2-6, 6-12 och 12- 24 Mbit/s.

Varför är det så?

Hur upplever ni Bredbandsbolagets kundtjänst i övrigt?

Själv är jag nöjd :rolleyes:

Jag har 24/1 och uppnår ungefär 16/1 och det är väl acceptabelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ja så länge man hamnar inom de intervaller som de angett får man väl vara nöjd.

Vad är det för hastighet upp när man har 6-12 Mbit/s?

Hur snabbt kan man komma upp i som mest med denna intervall?

Jag vill tro att du kan förvänta kring 8 mb på en "upp till 12 mb" uppkoppling vid en distans till telestationen på 1-2km om annars kobbarlinan är ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag com hem med 24 ner och1 upp,och jag har det med råge.Dom jag känner som skaffat 50 ner och10 upp har det också.Enligt test.Comhem har egna ledningar och behöver inte använda telias.Men det klart när man ladda hem är ju inte saken densamma.Det beror ju på hur många som är inne på servern.Piratebay har ju många användare t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har du 3 ner och 1 upp då?I så fall är det väl ok?Det är ju lite olika när på dygnet man testar.

Nej, det var från början 0,5 mbit ned, men så höjde de till 2 mbit (samma pris), och i verkligheten har jag alltså 2,11 ned. :) Vet inte vilken upphastighet de har utlovat. Nu ser alternativen på hemsidan annorlunda ut: http://www.glocalnet.se/spring/action/orderAdsl.html

Tillägg: Ser att kudden ändrade sitt inlägg…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bredbandsbolaget 100/10 fiber.

Gjorde precis ett test på www.bredbandskollen.se

Skicka 16,35Mbit/sek

Ta emot 91,43Mbit/sek

Om man har snabbt bredband så måste man även ha en router som klarar av de hastigheterna, annars kommer den vara en flaskhals.

Själv har jag gigabitroutern Dlink DIR 655.

/Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bredbandsbolaget 100/10 fiber.

Gjorde precis ett test på www.bredbandskollen.se

Skicka 16,35Mbit/sek

Ta emot 91,43Mbit/sek

Om man har snabbt bredband så måste man även ha en router som klarar av de hastigheterna, annars kommer den vara en flaskhals.

Själv har jag gigabitroutern Dlink DIR 655.

själv har jag DI-624.gammal men bra tycker jag.Vi får samma hastigheter på våra tre datorer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte vad du menar?vadå ändrat.

Först: Men har du 3 ner och 1 upp då?I så fall är det väl ok?Det är ju lite olika när på dygnet man testar.

Sedan: men det är ju bra.Sedan beror det ju på när på dygnet man testar.Ibland mer och ibland mindre.Man får försöka ta ett snitt.Svarstiden för mig är väldigt olika.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först: Men har du 3 ner och 1 upp då?I så fall är det väl ok?Det är ju lite olika när på dygnet man testar.

Sedan: men det är ju bra.Sedan beror det ju på när på dygnet man testar.Ibland mer och ibland mindre.Man får försöka ta ett snitt.Svarstiden för mig är väldigt olika.

;)

Nej jag har 24 ner och 1 upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först: Men har du 3 ner och 1 upp då?I så fall är det väl ok?Det är ju lite olika när på dygnet man testar.

Sedan: men det är ju bra.Sedan beror det ju på när på dygnet man testar.Ibland mer och ibland mindre.Man får försöka ta ett snitt.Svarstiden för mig är väldigt olika.

;)

Ok. ursäkta jag har 24 ner och 1 upp.Men det var ju en annan jag svarade.Har vi tagit ett par pilsner för mycket eller är det bara jag som gjort det??Jag har inte bredbandsbolaget.Jag har ju comhem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha snackat med BBB ang. min dåliga hastighet så ökade dem den till ca 5Mbit/s. Då har jag tjänsten 2-6 Mbit/s.

Kollade efter jag snackat med dem i telefon, och då fick jag 4.9 Mbit/s. så där blir det godkänt.

Men idag skulle jag fått min nya hastighet som är 6-12 Mbit/s. Kollade på Bredbandskollen och då fick jag fortfarande 4,9 Mbit/s.

Är BBB kända för att vara punktliga med sina bredbandsleveranser, för det är väl orsaken till att jag inte fått den nya hastighten?

Vi bor nära telestationen, ca 250 meter, så enligt BBB själva så skall vi kunna ha ända upp till deras snabbaste tjänst Turbo-DSL.

Kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...