Gå till innehåll

Flera skärmar


malli

Recommended Posts

Hej!

Jag har köpt kablar för att koppla ihop datorn med tv:n. Datorn står i ett rum 15m bort från TV:n.

När jag kopplade ihop enl. hdmi(tv) till vci (datorn) så kan jag via bildskärmsinställningar i vista uttöka skrivbordet till tv:n,

jag gjorde det och såg skrivbordsbakgrunden, inget annat. ingen menyrad eller någonting förutom bilden. Jag testade att

använda tv:n som primär skärm och fick då fram alltihop men bara bilden på datorskärmen (men musen gick ju inte att sköta då jag inte

såg tv:n från datorrummet).

Nu undrar jag: kan jag t.ex. sätta på en film i datorskärmen och växla över det på något vis så att det syns

i tv:n eller måste man dra in hela datorn till tv:n för att kunna se och sköta musen, skrivbordet och få det att fungera? Kan man sköta den ena skärmen från denandra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har köpt kablar för att koppla ihop datorn med tv:n. Datorn står i ett rum 15m bort från TV:n.

När jag kopplade ihop enl. hdmi(tv) till vci (datorn) så kan jag via bildskärmsinställningar i vista uttöka skrivbordet till tv:n,

jag gjorde det och såg skrivbordsbakgrunden, inget annat. ingen menyrad eller någonting förutom bilden. Jag testade att

använda tv:n som primär skärm och fick då fram alltihop men bara bilden på datorskärmen (men musen gick ju inte att sköta då jag inte

såg tv:n från datorrummet).

Nu undrar jag: kan jag t.ex. sätta på en film i datorskärmen och växla över det på något vis så att det syns

i tv:n eller måste man dra in hela datorn till tv:n för att kunna se och sköta musen, skrivbordet och få det att fungera? Kan man sköta den ena skärmen från denandra?

Hej kolla vad det är för grafikkort du har ati/nvidia har program till sina där du kan välja på att klona skärmarna eller ha det som du har nu

har du det som du har nu så drar du bara över mediaspelaren i tvn ockh kollar film där . :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej kolla vad det är för grafikkort du har ati/nvidia har program till sina där du kan välja på att klona skärmarna eller ha det som du har nu

har du det som du har nu så drar du bara över mediaspelaren i tvn ockh kollar film där . :D

Tackar!

Jag har nvidia 8800 gt med de senaste drivisarna.

Jag kan alltså sätta på mediaspelaren och dra över den med musen till den sekundära skämen (tv:n)?

Funkar det då?

Jag testade kloning utan att förstå ett ****vad det var men inget speciellt hände där....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du menar att du kopplat från DVI i datorn till HDMI i TV'n? Får gratulera att du över huvud taget fått bild då HDMI är väldigt känsligt för längder längre än 6-7m (vad jag läst). Att köra "utökat skrivbord" är bara besvärligt om du inte har skärmarna precis bredvid varandra och faktiskt tänker arbeta på båda. Det är Klonat du bör köra. Jag har själv ett ATI kort men utgår ifrån att det finns liknande inställningar i Nvidias drivrutiner.

I grafikkortsdrivrutinen har jag ställt in att köra i klonläge samt att media ska visas i fullscreen på klonen.

Sedan kör jag med K-Lite Media Codec Pack och spelar upp filmer med Media Player Classic Home Cinema.

I MPCHC använder jag skicka ut bilden med Overlay Mixer.

Så fort jag startar en film i MPCHC så kör den igång i fullscreen på min TV. Sedan kan jag minimera MPCHC på datorn och arbeta vidare med något annat och filmen rullar vidare på TV'n, mycket smidigt.

Så funkade det iaf med min gamla 20" monitor med 1600x1200 upplösning. Sedan jag uppgraderade den till en 24" med 1920x1200 upplösning har jag lite problem som går att läsa om i denna tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nicklas-> I grafikkortsdrivrutinen har jag ställt in att köra i klonläge samt att media ska visas i fullscreen på klonen.

Man kan inte ställa in att den ska köra filmer på Fullscreen med senare nVidia än 6200, så det kan han inte använda.

Malli: Kör du Clone så får du SAMMA Bild på både Monitorn och TVn, men problemet som kan uppstå är att din TV inte klarar lika hög upplösning som din Monitor.

Har du en TV som klarar samma upplösning, eller bättre, än din Monitor, så är det inga problem att Clona, annars får man ställa om den upplösning som skickas till TVn, om inte TVn klarar samma höga upplösning som Monitorn.

Kör du däremot DualView, som du tycks göra, så kan du ju få över musen till 'högra' skärmen (TVn) genom att helt enkelt föra muspekaren ut utanför din Monitors högra skärmsida, så poppar den upp/in i TVns bild/skrivbordsyta.

När man använder DualView så anses din Monitor som första skärm (om man inte manuellt ändrar), och nästa skärm anses stå till höger om den.

Men jag tycker DualView bara är jobbigt sen nVidia tog bort möjligheten att automatiskt köra filmer på Fullscreen i TVn.

Vad du nu kan göra, är alltså att helt enkelt DRA din Spelare in i Högra skärmen/TVn, och starta filmen där inne.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nicklas-> I grafikkortsdrivrutinen har jag ställt in att köra i klonläge samt att media ska visas i fullscreen på klonen.

Man kan inte ställa in att den ska köra filmer på Fullscreen med senare nVidia än 6200, så det kan han inte använda.

Malli: Kör du Clone så får du SAMMA Bild på både Monitorn och TVn, men problemet som kan uppstå är att din TV inte klarar lika hög upplösning som din Monitor.

Har du en TV som klarar samma upplösning, eller bättre, än din Monitor, så är det inga problem att Clona, annars får man ställa om den upplösning som skickas till TVn, om inte TVn klarar samma höga upplösning som Monitorn.

Kör du däremot DualView, som du tycks göra, så kan du ju få över musen till 'högra' skärmen (TVn) genom att helt enkelt föra muspekaren ut utanför din Monitors högra skärmsida, så poppar den upp/in i TVns bild/skrivbordsyta.

När man använder DualView så anses din Monitor som första skärm (om man inte manuellt ändrar), och nästa skärm anses stå till höger om den.

Men jag tycker DualView bara är jobbigt sen nVidia tog bort möjligheten att automatiskt köra filmer på Fullscreen i TVn.

Vad du nu kan göra, är alltså att helt enkelt DRA din Spelare in i Högra skärmen/TVn, och starta filmen där inne.

/LbL!

Tackar som ödmjukast för alla goda råd!

Jag tröttnade och tänkte gå tillbaka med kablarna men har nu fått upp intresset igen..

Efter att ha googlat så bekräftar de flesta vad lbl säger ovan, dvs att nvidia krånglat till det. speciellt på korten från 8800 och uppåt

men ok. om jag nu förstått saken rätt så skall jag alltså klona och på så sätt få två skärmar som kan skötas från det rum jag

befinner mig i och sedan starta spelaren genom att dra den högerut? Kan monitorn användas till annat under tiden?

mvh:

Malli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du "klonar" så får du samma bild på TV och monitor och kan alltså inte dra något i sidled mellan de båda, till skillnad från "utökat skrivbord" (som det heter hos ATI) där man får en stor arbetsyta som löper över båda skärmarna. Jag tycker dock att utökat mest kan leda till besvär och förvirring för dig när du har 15m mellan skärmarna.

Det var synd (och märkligt) att "fullskärmsfunktionen" jag nämnde tidigare tagits bort i nyare Nvidia drivers. Men du kan ändå fortfarande köra klonat läge. I MPCHC som jag nämnde ovan kan man med en enkel inställning göra så att den ändrar till valfri upplösning när man växlar till fullskärmsläge (finns säkert i många andra uppspelare också). På så sätt kan du ställa in en upplösning som din TV klarar av. Starta en film, växla till fullskärm på datorn, gå och starta TV'n och titta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> om jag nu förstått saken rätt så skall jag alltså klona och på så sätt få två skärmar som kan skötas från det rum jag befinner mig i och sedan starta spelaren genom att dra den högerut? Kan monitorn användas till annat under tiden?

Nej, vid Clone så visar du SAMMA bild på bägge. Då kan du inte förflytta musen 'bara' till den högra, utan då ser du ju alltså EXAKT SAMMA sak på båda.

Vid DualView så får du däremot ett 'nytt' rent (utan ikoner, de får du fylla på själv) Skrivbord på den högra skärmen, och DÅ funkar det att föra ut musen åt höger, för då dyker den upp på högra skärmen.

Tillbaks igen från högra skärmen, så gäller att du för ut musen åt vänster.

Och det är från senare nVidia än 6200 som inte FullskärmsFilm på andra monitorn funkar, det står i Hjälpen om man söker efter t ex Klona där. T.o.m. 6200 kunde man i inställningarna för nVidia tala om att man ville se film på Automatisk Fullskärm på monitor2.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack allihopa!

Visst fungerade det med kloning, helt fantastiskt faktiskt!

Funkade t.o.m att dra grejor till tv;n också men det såg jag ju inte 15m bort.

Återstår ljudet. På min nyinköpta lcd-tv finns tre hdmier varav ett är upptaget med detta och bredvid den EN ingång för ljud (for hdmi audio

in left/right) jag testade en rca kabel med tre hanar vilket förmodligen var fel. TV-supporten tyckte en optisk kabel för denna ingång och en 3

1/2 i datorn (finns bara i högst 5m) eller en annan slags kabel med två hanar för stereo.

Några ideer någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste tala om vad du har för utgångar på ditt Grafikkort, och vad du har för utgångar på Ljudkortet.

Har man en HDMI-kontakt på sitt Grafikkort, så finns det också en Ljudkontakt internt på Grafikkortet, som ska anslutas till en intern ljudkontakt på Ljudkortet. På det viset får man ljudet med ut på HDMI-kontakten.

Har man inte ett sånt Grafikkort, så får köpa ett ... :-) 700:- till 3300:-.

Annars måste du dra en passande ljudsladd ut från datorns Ljudkort, men vad det ska vara för sladd beror ju på vad du har för kontakter på Ljudkortet, och vad du har för kontakter in på TVn.

Vad har du för TV, t ex Sony brukar ju ha många olika alternativ för Ljud-in på sina ?!

Kjell&Co har mängder av olika sladdar!

www.kjell.com

>> Ljud & underhållning > Kablage

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man en HDMI-kontakt på sitt Grafikkort, så finns det också en Ljudkontakt internt på Grafikkortet, som ska anslutas till en intern ljudkontakt på Ljudkortet. På det viset får man ljudet med ut på HDMI-kontakten.

Öh nej. Mitt ATI 2900XT sköter det där med ljud via HDMI alldeles utmärkt på egen hand.

Jag har visserligen 2 DVI utgångar på det och använder en DVI-HDMI adapter men ser inte varför det skulle göra någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh nej. Mitt ATI 2900XT sköter det där med ljud via HDMI alldeles utmärkt på egen hand.

Jag har visserligen 2 DVI utgångar på det och använder en DVI-HDMI adapter men ser inte varför det skulle göra någon skillnad.

Jo, sedan några år har AMD/ATI har löst detta med ljudet utan interna sladdar. Även nVidias senare kort klarar väl detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag har en Philips lcd och moderkortet är ASUS' M2N32-SLI Deluxe. På det finns utgång både för optisk och rca:

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?...p;skrivelse=395

På tv:n ser det ut så här:

DSC00369.jpg

Alltså skall det tydligen vara en sladd med en hane i vardera änden och efter att ha googlat förtvivlat så hittade jag den här:

http://www.kjell.com/?item=37256&path=...1350000,1670000

Men är fortfarande osäker på hur kontakterna skall se ut (de på bilden ovan passar nog i datorn men är det inte en vanlig plugg på TV:N?)

och hur jag sedan skall ställa in eländet så att ljudet kommer ut. På högtalarikonen finner jag Soundmax högtalare och SPDIF/gränsnitt som alternativ

det förstnämnda aktiverat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag har en Philips lcd och moderkortet är ASUS' M2N32-SLI Deluxe. På det finns utgång både för optisk och rca:

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?...p;skrivelse=395

På tv:n ser det ut så här:

DSC00369.jpg

Alltså skall det tydligen vara en sladd med en hane i vardera änden och efter att ha googlat förtvivlat så hittade jag den här:

http://www.kjell.com/?item=37256&path=...1350000,1670000

Men är fortfarande osäker på hur kontakterna skall se ut (de på bilden ovan passar nog i datorn men är det inte en vanlig plugg på TV:N?)

och hur jag sedan skall ställa in eländet så att ljudet kommer ut. På högtalarikonen finner jag Soundmax högtalare och SPDIF/gränsnitt som alternativ

det förstnämnda aktiverat...

Ursäkta ASUS m2n32 sli deluxe har jag:

http://www.hardwaresecrets.com/article/339

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan överföra ljudet via DVI/HDMI så är det en 'vanlig' 3.5mm stereokabel du skall använda.

Det lilla hålet på TVn till ljusgröna fronthögtalaruttaget på datorn (Soundmax högtalare).

Den längsta på KjelloCo är på 10m.

Artikelnummer: 37213 ( > Ljud & underhållning / Kablage / Telepluggkablage 2,5/3,5/6,3 / )

P.S. Ditt grafikkort kanske hade med en kabel enligt bilden nedan ? för ljudkoppling till grafikkortet !

De skriver att på grund av att en intern kabel måste användas så behövs ingen extra drivrutin för det och du

använder då SPDIF/gränsnittet och ljudet går i HDMI-kabeln till TVn.

http://benchmarkreviews.com/index.php?opti...mp;limitstart=3

På nästa bild ser du var (med gult) på ditt moderkort sladden skall kopplas in för SPDIF till Grafikkortet.

O.B.S. se bild 3 för kabelkopplingen !

post-459-1232559501_thumb.jpg

post-459-1232560593_thumb.jpg

post-459-1232560960_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag kör DVI-VGA mellan dator-TV så använder jag en sådan här ljudkabel mellan ljudkortet och TV'n.

http://www.kjell.com/?item=37256&path=...1350000,1670000

Skulle tippa på att det är en sådan du ska ha också. Det är alltså en vanlig 3,5mm "hörlurskontakt" hane i båda ändarna.

Hittade dock ingen längre än 10m på Kjell o Co, men du kan ju förlänga den med ytterligare en 5m med hona i ena änden.

EDIT: ojdå jag var lite långsam att svara. Waxinator hade visst redan sagt det mesta bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Det var mycket prylar som följde med moderkortet så jag får väl ta en titt i instruktionsboken till den.

Sedan kan man väl inte ta ut ljud från hdmi´n eftersom den utgår från grafikkortet, ljudkortet ligger ju i moderkortet?

...

Enligt din länk så följde ingen ljudkabel med i detta grafikkorts paket...

Jo man använder den interna korta sladden för att just koppla vidare moderkortets ljudutgång

till grafikkortets ljudgenomförings kontakt. Se markerade 'vita' kontakten upptill på ditt kort.

post-459-1232570866_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Sedan kan man väl inte ta ut ljud från hdmi´n eftersom den utgår från grafikkortet, ljudkortet ligger ju i moderkortet?

Som jag säger till dig i mitt inlägg tidigare, så får du koppla en sladd från Grafikkortets ljudkontakt (om det är den modellen av Grafikkort), OM nu ditt grafikkort har HDMI-kontakt.

Sen kan man ju labba med att t ex använda Bakhögtalar-kanalerna till HDMI-ljudet, och fortfarande köra sina vanliga datorhögtalare till PCn, men det är grejer man får labba med senare NÄR du väl fått igång ljudet alls!

Men du måste antagligen in i Ljudkorts Mixern (är det C-Media ljudkort på det där moderkortet?) och ställa in saker, för att alls få ut ljudet när du lyckats lösa inkopplingen.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt din länk så följde ingen ljudkabel med i detta grafikkorts paket...

Jo man använder den interna korta sladden för att just koppla vidare moderkortets ljudutgång

till grafikkortets ljudgenomförings kontakt. Se markerade 'vita' kontakten upptill på ditt kort.

Nej jag fick ingen sådan kabel (men skall få en imorgon), men enligt supporten skall ljudet komma ut via hdmi-dvi-kabeln

till tv:n när moderkortets spdif och grafikkortets är sammanlänkade.

Bara att hålla tummarna ich än en gång, tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...