Gå till innehåll

Ljud


jabba

Recommended Posts

Hej

Kör windows 7 Build 7000.

I mellan åt är det konstigt ljud.

Det knasstra o låter väldigt illa.

Kvitta i vilken spelare typ Winamp eller Sportify eller WCL som jag testar.

Det är inte hela tiden heller utan kommer till o från.

Ljud kort CreativeSB Audigy 2 zs drivis 6.0.1.1361 2008.06.27

MVH jimmy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hade du för OS tidigare och hade du några problem då?

Jag har nämligen samma ljudkort och samma (gissar jag) problem och plockade nyligen ut det ur datorn för jag trodde det var/höll på att gå sönder. I XP funkade det perfekt. Sedan körde jag Vista en kort stund och då fick jag missljud fast bara på mikrofoningången, det var folk på Ventrilo som uppmärksammade mig på det. Efter att jag installerat Windows 7 så började jag själv höra missljud och när jag beskrev det för dem på Ventrilo verkade det som att det var samma som de hört när jag pratade. I båda fallen kom ljudet först efter ett tag, startade jag om datorn försvann det en stund.

Ventrilo är ett röstkommunikationsprogram ifall du inte visste.

Jag kör på det inbyggda ljudkortet på moderkortet nu och har ändå haft planer på att köpa ett X-Fi ljudkort ett bra tag så det gör mig inget, men det kan ändå vara intressant att veta vad detta beror på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jabba hoppas du inte har något emot att jag lånar din tråd, antar att eventuella svar jag får kan vara till hjälp för dig också.

Ett högfrekvent pipande har jag också haft för lääänge sedan i XP men det har inte hänt de senaste åren. Jag hade för vana att mute'a allt utom speaker och mic i volymkontrollpanelerna i XP och nu i Windows 7 har jag disable'at allt utom speaker och mic i playback och recording devices. Jag kanske hade missat att göra det då när jag hade pipen men det var gjort nu när jag hade de här nya problemen så det hjälper inte mot det. Var det så du menade waxinator?

När mitt dummade sig lät det ungefär som ett jetplan med efterbrännskammaren igång tillsammans med en vinkelslip en borrmaskin en cementblandare en förskoleklass som skriker sig hesa en orkester där alla spelar falskt och ett godståg som dragit åt bromsen och spårar ur samtidigt. Är det samma som du har jabba? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för alla kloka råd.

Detta jag har är inget pipljud utan det knastra imellan åt.

Har kört både XP o Vista o där funka det riktigt.

Men i Windows 7 är det knepigt.

Trivs med Windows 7 och vill fortsätta köra det.

Har skickat detta även till Microsoft men inte hört något :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer knastret vid spelning från speciell ljudkälla ? speciellt program ? Kommer det lika ur alla ljudkanaler ?

Knaster kan ju även komma från elektriska störningar i omgivningen. Exempelvis när någon elektrisk utrustning

kopplas in och ur och där gnistor bildas på grund av dåliga brytare eller höga effektomkopplingar.

Datorns skal skärmar normalt bort dessa yttre störningar men kablarna kan leda in störningen bakvägen.

Men om nu detta är något som endast förekommer i Windows 7 så måste det vara drivrutiner eller tillfällighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, du också... :lol::lol: samma problem som jag... Lösningen är enklare än du tror...

Nä, jag skojar bara... du behöver en äldre drivrutin som du installerar manuellt.

Den jag använder till SB Live...

Extrahera till en katalog på hårddisken,

Gå till enhetshanteraren -> ljudkortet, Egenskaper -> Uppdatera drivrutinen

Välj att söka själv efter drivrutinen på datorn (den nedre rutan), välj "Let me pick from a list"

Leta reda på den katalog du extraherade, och hämta drivrutinen där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Jaha, du också... :lol::lol: samma problem som jag... Lösningen är enklare än du tror...

Nä, jag skojar bara... du behöver en äldre drivrutin som du installerar manuellt.

Den jag använder till SB Live...

Extrahera till en katalog på hårddisken,

Gå till enhetshanteraren -> ljudkortet, Egenskaper -> Uppdatera drivrutinen

Välj att söka själv efter drivrutinen på datorn (den nedre rutan), välj "Let me pick from a list"

Leta reda på den katalog du extraherade, och hämta drivrutinen där.

Heej

Sorry att jag inte kollat detta.

Har kört ubuntu ett tag.

Jag får bara fram en .exe fil i den länken...

Kan du sända på mejl?

jabbasvens662@msn.com

MVH Jimmy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...