Gå till innehåll

Diskussion ang QuickTime/iTunes/Bonjour/iPod/Windows Live Produkter etc....


Recommended Posts

Är det du som har installerat nedanstående program?

Bonjour

iPod

Ursäkta att jag stör. ;) Bonjour och iPod Service installeras med iTunes, utan att användaren får någon information, än mindre möjlighet att välja bort dem. Det är nog många som har dem utan att ens veta att, än mindre varför de har dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bonjour går att stänga av med TurnOffBonjour.exe Installeras också med Adobes bildprogram.

Japp, och

O23 - Service: FLEXnet Licensing Service - Macrovision Europe Ltd. - C:\Program Files\Common Files\Macrovision Shared\FLEXnet Publisher\FNPLicensingService.exe
visar att troligen minst ett kommersiellt Adobe-program av senare modell är installerat. ;) (Troligen, eftersom tjänsten kanske används också av andra program?)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JoWa!

Ursäkta att jag stör. ;) Bonjour och iPod Service installeras med iTunes, utan att användaren får någon information, än mindre möjlighet att välja bort dem. Det är nog många som har dem utan att ens veta att, än mindre varför de har dem.

Jag är mycket väl medveten om detta. Men ställer alltid denna fråga för det finns de som medvetet hämtar/installerar dessa.

Det är inte enbart med iTunes dessa installeras utan de kommer även med QuickTime då denne hämtas/installeras/uppdateras.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JoWa!

Jag är mycket väl medveten om detta. Men ställer alltid denna fråga för det finns de som medvetet hämtar/installerar dessa.

Det är inte enbart med iTunes dessa installeras utan de kommer även med QuickTime då denne hämtas/installeras/uppdateras.

MVH/Malou

Hej Malou!

Nja, vid installation av endast QT Player (7.6) medföljer de icke. Endast den irriterande QTTask.exe, som dessutom vill autostarta till ingen nytta. ;) Vid uppdatering (med Apple Software Updater) är det dock risk att allt möjligt följer med. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JoWa!

Nja, vid installation av endast QT Player (7.6) medföljer de icke.

Detta stämmer alldeles utmärkt ;)

Men för det mesta så brukar de flesta (inklusive mig själv i början :angry: ) använda denne => Apple Software Updater <=

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JoWa!

Detta stämmer alldeles utmärkt ;)

Men för det mesta så brukar de flesta (inklusive mig själv i början :angry: ) använda denne => Apple Software Updater <=

MVH/Malou

Hej Malou! Tack för den nya tråden! ;) En kort kommentar kan lätta växa till en lång diskussion…

Apple Software Updater avinstallerar jag direkt efter installation. Hämtar nya versioner manuellt.

Och för att slippa den autostartande QTTask.exe räcker det inte att bort den registernyckeln, eftersom den läggs tillbaka då programmet används. :angry: Jag gjorde processen kort med QTTask.exe, redan vid installationen. Tog hjälp av Defense+ och blockerade registerändringen B):

bqxxreRsQ.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JoWa!

Varsegod ;)

Apple Software Updater avinstallerar jag direkt efter installation. Hämtar nya versioner manuellt.

Då innan jag själv visste så användes då denna av mig och kunde för mitt liv inte begripa varför jag fick med bla Bonjour/iPod/iTunes som jag INTE ville ha.

Men kom så småningom på att det var Apple Software Updater som var boven i dramat. Och den avinstallerades snabbare än tåget och med det så slapp då jag dessa extra saker som jag inte var/är intresserad av.

Nu då jag har Windows 7 så har jag inte QuickTime/Apple Software Updater eller övrigt över huvudtaget.

Men det är inte lätt det här gällande Apple Software Updater/QuickTime då användaren prackas på en massa dynga och inte ens får valmöjligheten att själv välja vad den vill ha/inte vill ha.

Tycker det är fult av dem att bete sig på detta sätt gentemot användare som kanske inte är så vana ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är inte lätt det här gällande Apple Software Updater/QuickTime då användaren prackas på en massa dynga och inte ens får valmöjligheten att själv välja vad den vill ha/inte vill ha.

Tycker det är fult av dem att bete sig på detta sätt gentemot användare som kanske inte är så vana ;)

MVH/Malou

Vill bara meddela att Microsoft gör exakt likadant gällande Live-skräpet... massa skit som man inte har bett om installeras eller läggs i mappar för eventuellt framtida bruk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara meddela att Microsoft gör exakt likadant gällande Live-skräpet... massa skit som man inte har bett om installeras eller läggs i mappar för eventuellt framtida bruk!

Oja dessa är duktiga de också att pracka på en massa dynga och som dessutom ställer till en massa oreda :angry:

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Malou och JoWa!

Citat (e-son @ January 26, 2009, 13:40) *

Vill bara meddela att Microsoft gör exakt likadant gällande Live-skräpet... massa skit som man inte har bett om installeras eller läggs i mappar för eventuellt framtida bruk!

Oja dessa är duktiga de också att pracka på en massa dynga och som dessutom ställer till en massa oreda angry.gif

Berätta gärna mer detaljerad så att jag/kanske även andra vet vad man kan plocka bort. Jag har installerad bara mail och mess. Dom kanske har lyckats släpa med sig annat också.

//Mickilina

Edit

i citaten blev blandat både JoWas och Malous kommentar. Båda skulle ju dit, men inte på detta sätt, trodde jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mickilina!

Berätta gärna mer detaljerad så att jag/kanske även andra vet vad man kan plocka bort. Jag har installerad bara mail och mess. Dom kanske har lyckats släpa med sig annat också.

Önskar jag kunde hjälpa men tyvärr :(

Har numera avinstallerat allt vad Windows Live produkter heter så även deras Messenger då den tyvärr ställde till en massa oreda (den nya versionen 2009).

Har istället hämtat hem/installerat Trillian samt den svenska språkfilen.

Men JoWa och e-son kanske kan hjälpa ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mickilina!

Önskar jag kunde hjälpa men tyvärr :(

Har numera avinstallerat allt vad Windows Live produkter heter så även deras Messenger då den tyvärr ställde till en massa oreda (den nya versionen 2009).

Har istället hämtat hem/installerat Trillian samt den svenska språkfilen.

Men JoWa och e-son kanske kan hjälpa ;)

MVH/Malou

Har heller inget Live-skräp kvar... gjorde ett försök med LiveMail, vilket var det enda jag var intresserad av, och upptäckte att installationen hade lagt massa ovidkommande skräp lite överallt i systemet (Vista). Hur det ser ut i XP har jag ingen aning om, men börja med att kolla i programmappar, msconfig (autostart), aktivitetshanteraren (processer)... jag skulle tro att du hittar en del som inte har direkt med mail/messenger att göra. Exempelvis, så hade jag en WindowsLiveInstaller som låg och körde permanent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son!

jag skulle tro att du hittar en del som inte har direkt mail/messenger att göra.

Bara man sen visste vad är just de, vilka inte har där och göra. Annars är det lätt att skaffa sig problem :(

Exempelvis, så hade jag en WindowsLiveInstaller som låg och körde permanent.

Tack, nu kan jag kolla efter detta, men så har ju Live-produkterna bytt namn till Essentials så nu ser jag någon inloggningsassistent och Upload Tools på Lägg till/ Ta bort.

Vet inte riktigt vad jag vågar göra, men som sagt, har inte problem med dessa.

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son!

Bara man sen visste vad är just de, vilka inte har där och göra. Annars är det lätt att skaffa sig problem :(

Tack, nu kan jag kolla efter detta, men så har ju Live-produkterna bytt namn till Essentials så nu ser jag någon inloggningsassistent och Upload Tools på Lägg till/ Ta bort.

Vet inte riktigt vad jag vågar göra, men som sagt, har inte problem med dessa.

//Mickilina

Nej, problem får du troligen inga... det handlar väl mer om principer... typ, "pilla inte i min dator utan lov". ;)

Inloggningsassistenten sköter väl logiskt sett, inloggningen till både mailkonton och mess-konton, skulle jag tro. Upload Tools var en av dom saker som jag definitivt inte behövde för att hantera mina mail... men kan hända du behöver den för att skicka filer via messenger, det verkar ju troligt i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son skrev:

Hur det ser ut i XP har jag ingen aning om,

Då jag hade xp så körde jag med den äldre WLM versionen innan nya WLM 2009.

I Win7 så installerade jag då den nya WLM2009 och fick som Mickilina säger => Essentials <= plus en massa annat konstigt som jag hittade i kontrollpanelen lägg till/ta bort bla då => Microsoft\SQMClient <= och då också => Inloggningsassistenten/Upload Tools och annat smått och gott och som då ledde till en massa problem i Win7. Fy för den lede :angry:

Tacka vet jag Trillian. Där installeras det inte en massa dynga utan allt är rent och fint och MSN Messenger samt eventuell Mail fungerar perfekt utan en massa strul.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag hade xp så körde jag med den äldre WLM versionen innan nya WLM 2009.

I Win7 så installerade jag då den nya WLM2009 och fick som Mickilina säger => Essentials <= plus en massa annat konstigt som jag hittade i kontrollpanelen lägg till/ta bort bla då => Microsoft\SQMClient <= och då också => Inloggningsassistenten/Upload Tools och annat smått och gott och som då ledde till en massa problem i Win7. Fy för den lede :angry:

Tacka vet jag Trillian. Där installeras det inte en massa dynga utan allt är rent och fint och MSN Messenger samt eventuell Mail fungerar perfekt utan en massa strul.

MVH/Malou

Man kan ganska lätt prova om t.ex UploadTools behövs eller ej! Gå till programmappen och leta reda på startfilen (uploadtool.exe eller vad den kan heta).. döp där om filen till "uploadtool.bak"! Fungerar allt som det skall trots omdöpt .exe-fil, så är det alltså ett onödigt program som kan avinstalleras! Om något slutar fungera, döper man bara om filen/filerna igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till programmappen och leta reda på startfilen (uploadtool.exe eller vad den kan heta).. döp där om filen till "uploadtool.bak"! Fungerar allt som det skall trots omdöpt .exe-fil, så är det alltså ett onödigt program som kan avinstalleras! Om något slutar fungera, döper man bara om filen/filerna igen!

Tack e-son!

Det där tips är nog värt att testa.

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Malou och JoWa!

Berätta gärna mer detaljerad så att jag/kanske även andra vet vad man kan plocka bort. Jag har installerad bara mail och mess. Dom kanske har lyckats släpa med sig annat också.

//Mickilina

Hej Mickilina!

Jag kan tyvärr inte bidra med några konkreta råd i fråga om Windows Live. Hade tidigare WLMessenger, men har nu skippat även den. Jag tog nog bort WindowsLiveInstaller och inloggningsassintenten, har jag för mig. Tjänsten för delade mappar inaktiverade jag, men den finns väl inte längre. uploadtool.exe fanns inte då. Hör den kanske till SkyDrive? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JoWa!

Detta stämmer alldeles utmärkt ;)

Men för det mesta så brukar de flesta (inklusive mig själv i början :angry: ) använda denne => Apple Software Updater <=

MVH/Malou

En sak till jag upptäckte då jag för ett år sedan (eller så) använde Apple Software Updater var att de nedladdade installationsprogrammen låg kvar efter installation. Jag minns inte i vilken mapp, men de heter QuickTime.msi och iTunes.msi. Det var bara att leta reda på dem, och radera. Dessa filer kan man se om man packar upp installationsprogrammet iTunesSetup.exe. Det innehåller:

  • AppleMobileDeviceSupport.msi
  • AppleSoftwareUpdate.msi
  • Bonjour.msi
  • iTunes.msi
  • MobileMe.msi
  • QuickTime.msi
  • SetupAdmin.exe

QuickTimeInstaller.exe innehåller:

  • AppleSoftwareUpdate.msi
  • QuickTime.msi
  • QuickTimeInstallerAdmin.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...